Avelns största problem är ryttarna

Sv: Avelns största problem är ryttarna

Nu överdriver du bigtime och det hoppas jag verkligen att du är medveten om också. Testa att läsa det där inlägget en gång till istället för att vara hånfull i tonen.

GP-hästar är allmänt kända att vara hetare i temperamentet, mer dynamit, mer power, högre knälyft osv. Inte längre nerver av stål direkt. Men temperamentsfulla hästar kräver också sina ryttare, och nu när marknaden svämmat över av blivande elithästar utan ryttare sitter nu en vanlig medelduktig Svensson på en krutdunk. Det har till och med diskuterats (en tid?) att man bland annat avlar på temperament när det gäller t ex dressyrhästar och att de idag är så nerviga att en blomma brevid staketet får dom att gå i taket. Ett annat temperament ger en annan utstrålning och det är ju bland annat det som eftersöks.

Aveln går helt enkelt om ryttarna. Bara för att man inte vill ha en 150-tusens krutdunk med skrytstamtavla som ändå inte höll måttet, så betyder inte det att man inte är duktig som ryttare. Jag anser mig själv vara en god ryttare som ridit problemhäst, omskolat travare och ridit nån eller ett par unghästar och tävlat lite, men det betyder inte att jag vill nå toppen i hoppning t ex. Därför vill jag inte heller ha en häst som är framavlad för det eftersom det inte passar mig.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

:bow: Bra och sakligt inlägg.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Ekonomi verkar inte vara din starka sida.

Det är väl klart att alla omkostnader måste räknas in. Bara för att man har egen gård så betyder inte det att allt foder är gratis,inga byggnader har löpande kostnader och inga maskiner några löpande kostnader. Eget utfört arbete är är oxå en kostnad för att inte tala om betäckningsavgift,försäkringar,veterinärvår,hovslagarvård,och kostnader för hagar mm.

Att räkna in alla kostnader är just seriös avel. Allt annat är totalt oseriöst och det är dom krokarna man lite senare finner vanvårdade hästar.

Onödigt kommentar som inte är verklighets förankrat!

Jag motsätter mig en STALL kostnad på 2000kr/månad per häst inget annat. Jag har inte skrivit något om försäkring, veterinär, hovslagare etc vad jag vet. Men visst lägg till det till en stallkostnad på 2000kr/månad så har du en slutprodukt som måste inbringa över 200 000kr som 3 åring för att bara få tillbaka utläggen :crazy:

Nej jag har aldrig lagt så mycket pengar på någon häst, om jag inte räknar inköp och utlandstävlingar med svårklasshästen

Men jag är faktiskt eg inte intresserad av att svara dig för du har alltid en nedlåtande ton och är allmänt otrevlig
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

En seriös uppfödare betäcker inte ett dåligt sto. Grunden för seriös uppfödning är att man avlar på god stolinje.

Gunnar Nordin sa redan på tidigt 80tal att Svensk Ridhästavel snarast måste sluta betäck alla ston som av en eller annan anledning inte håller för det ändamål dom är ämnade för. Se på Svensk travsport och deras avel,, där lägger man vikten på ett högpresterande sto och väljer lämplig "medioker" hingst. Föl nedärver alltid dom flesta generna från sin mödernesida.

Det där sista du skrev tänker jag inte kommentera och förstår heller inte varför du blandar in och namger ett stuteri som du inte har en aning om hur saker och ting bedrivs där.

Fast jag vet hur mycket investeringar som gjorts i Lövsta och vet vilka pengar som ligger bakom där. Och nej det har inte gått med sådan vinst att det skulle betala anläggningen på långa vägar


De flesta ston är inte "dåliga" idag, folk har vaknat upp en hel del. de allra flesta ston som jag vet är i avel har egna prestationer eller väldigt bra stam
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Du har helt fel!!!! Jag kan lova dig att alla dagens framavlade hästar besitter ett temperament och naturlgt beteende långt under en vildhäst. Hästar blir vad man gör dom till,hur man hanterar dom och hur deras miljö/foderstat/arbete/socialträning och utbildning bedrivs.

Jag förstår inte vad det är du menar???? Menar du att vi ska försöka avla bort hästens naturliga beteende bara för att dagens hästägare ska "klara av att hantera dom" utifrån sin brist på vanligt sunt förnuft???

Är det så du menar??? Jag börjar bli helt mörkrädd över den utveckling som dagens hästägare börjar ställa krav på. Backa bandet och börja fundera på om det inte är på tiden att dagens hästägare börjar lära sig att hantera häst,ta del av hur en häst beter sig och framför allt, först se sina egna fel innan man anser att det är fel på hästen.

Lyssna: Ska man arbeta med häst så måste man oxå tänka häst, hästar är inte så dumma att dom kan tänka som en människa.

Stämmer det du säger om 5% Contra 95% så finns det en tydlig marknadsökning på 95% av gunghästar i Sverige.

En fråga jag ofta ställt mig som du kanske kan svara på. Varför envisas så många människor i dag med att införskaffa häst när dom i själva verket bevisligen är rädda för hästar.???

Var kommer Sverige hamna på Världskartan i uppfödning om vi börjar producera "döda djur"

Och för första gången så håller jag med dig fullt ut ;)

De flesta hästar som har "problem" är hästar där hanteringen brustit. Har aldrig träffat på en häst som är så pass svår i sig själv att man inte kan få ordning på den
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

*suck* man tolkar allt som man vill.
Vad jag menar är; varför avla på elithästarna, som har andra egenskaper än skogsmullehästarna, när det är skogsmulle hästar de flesta vill ha?
Det jag försökte påpeka var din misstolkning på mitt första inlägg: vi avlar väl för f*n visst det på hästar för att de ska passa oss människor. Annars hade vi inte avlat alls. Så enkelt är det.
Att avelsförbunden tycker att ryttarna ska anpassa sig efter de ''konstgjorda'' hästar de avlar fram, istället för att försöka avla fram de hästtyper (som redan finns, ''konstgjorda'' eller inte) som folk vill ha, anser jag mycket dumt. De får stå sitt kast när de inte hittar köpare om de inte försöker ta fram varor som köparna vill ha, utan tar fram varor som går emot den generelle köparen. (Och börja nu inte tjabba om att jag kallar hästar för varor; de ÄR varor när de köps och säljs, vilket inte betyder att de inte har personlighet, egenvärde eller liv.)

Du kan ju gärna tolka det som att jag vill ha en gunghäst. Vad jag inte vill ha är hästar som är ''explosiva'' och nerviga för att se bra ut på banan. Jag vill ha hästar som har något bakom pannbenet. De ''sporthästar'' (lyssna bara på den termen, vaddå inte försöka ta fram något för människans skull?) verkar inte ha det, och värre blir det. Du har säkert rätt i att mycket beror på hanteringen, men en del måste väl ändå sitta i aveln då jag har lagt märke till stora ras-skillnader i temprament.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag gör så gott jag kan för att lära mig häst, jag skyller sällan på hästen i sig (jovisst, tävlingshästarna går att hantera, men varför avla fram svårare hästar än nödvändigt?) utan felen begås av människan. Våra hästar går ute mycket, har stora boxar när de är inne och fri tillgång på grovfoder. Jag använder inte hårda metoder eller hjälptyglar utan går till en i mitt tycke duktig ryttare för att kunna styra min häst med enbart sitshjälper. Det går inte om man inte kommunicerar med hästen, och det går definitivt inte på en gunghäst.

Jag har viss respekt för hästar efter en olycka där min handled krossades, men jag är inte rädd längre, och jag är väldigt glad över min känsliga men vettiga häst.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag förstår inte vad ni klagar på.Det är väl inga problem att föda upp en häst billigt.Det kan väl vem som helst räkna ut.Börja med att köpa ett sto.Det finns många billiga tex ett som är triangelmärkt pga skada eller ett som inte fungerar på tävling(stannar ut sig e.dyl) eller ett som inte rör sig så bra.Betäck med grannens hingst(ja jag köpte just den här gården för grannen har hingst).Han betäcker naturligt så man slipper seminkostnaderna.Ha stoet på lösdrift under dräktigheten.Går att ställa ut en ensilagebal i hagen så slipper man springa och fodra hela tiden.Får hon bara "bra" ensilage så är det onödigt med en massa kraftfoder.Köp en rasp från Börjes(dom är billiga där)så kan du raspa av hovarna ett par gånger om året.När sen fölet väl är fött kan den fortsätta gå på lösdrift.Man slipper mocka och sparar in halmkostnaden.Avmaska och vaccinera kan faktiskt den som köper hästen göra.Ja,sen kan den gå där på lösdriften och äta ensilage mellan november och april.Maj till oktober går den ju på bete gratis.Sen Simsalabim! har man fött upp en treåring som kan säljas för 30-40000.Jag tror faktiskt att man gör en liten vinst där också.Så som sagt vad klagar ni på?????
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Känner att du svarade mig eftersom du inte skrev KL. Så jag svarar enkelt:

Priset är det enda jag INTE klagat på. ;)
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Tack, någon som förstår hur jag menar iaf. :)
 
Sv: Jag reagerar på er definition av en elit häst

Jag reagerar på er definition av en elit häst.:mad:

I mina ögon så är den mes perfekta hästen ur alla synvinklar beskriven så här.
i bakre partiet en bodybuilder typ Samuelssons,
i mitten vill jag ha en elitgymnast eller 10 kampare,
i frambenen en dansös och
i huvudet en Einstein som kan räkna ut vad jag vill, får jag dessutom önska mig en dagisfröken som förstår mig vore det underbart.:rofl:

Skämt åsido en bra tävlingshäst har utstrålning och den kommer inte av nerver utan, för att hästen har det där oidentifierbara charisman som man föds till.
En nervig, hispig, mm. Tävlingshäst/ponny kommer inte långt.

Vi vill ha slitstarka och välväxta hästar/ponnyer som ger en hållbarhet och uthållighet, med stabilt psyke och charisma. En sådan häst kommer man långt med oavsett rytare.

Man talar om vinarskalar typ Caisa Bergqvist mf. Om de hade beskrivigts som denna tråd har definition elit hästar/ponnyer.
Närvar ja, men kontrollerade och en enorm vilja.

Charisman säljer en fölunge med mediokert utseende. Han har DET.
En hispig häst är allt anat en lät sålt oavsett hur snygg han är.

Jag har tävlat för länge sedan på egen ponny med stora drömmar.
De jag kom längst på var just en psykiskt stabil ponnyer. Någon som man kunde finslipa detaljerna i dressyren med och som gav sig på sådana hinder som till exempel vithinder i solljus på utomhus bana. Såpas trygg och stark i psyket, ger resultat. RESULTAT är det som räknas på tävlig. Hemma är en trygg och god kamrat det som RÄKNAS.
Den hispiga även om man inbillade sig att alla såg upp till en för att man red den var oftast ett upp och ett i minne och fullständigt hopplös att få över ett hinder den anset vara farligt. Dressyren ska vi inte tala om, Harkel, host och hästen far upp med huvudet och flaxar, snygg samling och höga poäng? Tror inte det.
Att driva djur kräver också stabilt psyke för att detaljerna ska funk.
Hästar som ben eller muskler inte funkar på tävlar inte bra och är inga goda kamrater på skogslufsen.

En av mina stora favoriter inom ridning i dag är att skritta ut i naturen och se vilda djur.:smirk:
En av min favorit har varit högt värderad och tävlat internationellt han hette Ivigtu :love:och var godkänd hingst. I dag heter favoriten Klinta:) och hon är ett duktigt avels sto. Jag hoppas att Homme d'Honneur ska bli lika trevlig skogslufsare.;)

Oftast avgör hanteringen och meniskerna runt hästen/ponnyn hur den fungerar.
Vist har hästar liksom vi olika temperament men hantering och utbildning är avgörande för hur de fungerar.

Det är inte många som jobbar gratis vad jag vet och det är inte många som har en outtömlig källa av pengar att ta av. Så hästar/ponnyer måste någon stans gå ekonomiskt ihop.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Kostnad för ditt hösilage var 1500:- /månad

1500/2340 = 0,64:- dvs kilopriset på ditt hösilage.

Kan bara säga stort GRATTIS! Det kilopriset hade nog alla här inne på Buke velat ha!! Det är i alla fall inte vad man kan räkna med som "normalpris", oavsett var i landet man bor... Men se till att behålla den leverantören, han/hon är guld värd!


Olgaklaras billiga fodermedel har diskuterats förut på buke.
Vi har eget foder, och det finns ingen möjlighet att få ner priserna till Olgaklaras nivå ens när det är egenproducerat, eller ehh, jag kanske inte ska räkna med diseln?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Olgaklaras billiga fodermedel har diskuterats förut på buke.
Vi har eget foder, och det finns ingen möjlighet att få ner priserna till Olgaklaras nivå ens när det är egenproducerat, eller ehh, jag kanske inte ska räkna med diseln?

Vad är ditt problem??

Krafft har sina priser, jag betalar 1kr/kg för mitt hösilage. Nej fodret kostar inte mer.

Konstigt att ni har så dyrt foder om ni har eget, det har inte alla andra jag känner i vart fall!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Du har ju helt rätt, och ja hästar i denna bemärkelse är varor! För det är ju just pengar allt handla om. Uppfödarna föder inte upp hästar för att de vill vara snälla, de gör det för pengarnas skull!

Sedan som många tycker att det är inte dyrt med en tre åring för 50 000 kr. Tänk er då en 10 åring bra utbildat, bra hanterad o.s.v räknar ihop alltid och pengar den hästen har kostat under dessa år? Skulle ni köpa hästen då för sitt egentliga värde? Knappast, om man inte direkt har redan en väl fylld plånbok. Problemet är att människor sätter ett visst värde på hästar p.g.a deras utssende, härkommst o.s.v och i själva verket är fortfarande bara är en häst!!!

Att smarta föreldrar får smarta barn är lika ovisst som att bra hästföreldrar får lika bra föl. Detta visar sig först mycket senare om de 50 000 var värd det.

Sedan tycker jag att jag inte har nån gunghäst bara för att jag inte köper en häst för 100 000. De flesta hobbyhästar är nämligen oftast mycket trevligare och bättre utbildade än de här super hästarna!
Därför att en hobbyryttare tar sig nämligen tid, vänta verkligen att hästen är mogen o.s.v.. Super hästarna där ska allt gå fort fort för tid är ju pengar, så att dessa hästar är nerviga och känsliga beror nog mycket på deras utbildning och hantering och inte enbart deras härstamning!!!
I så fall borde jag nämligen ha en nervig hispig arab, men min är lugn som en filbunke!!!

Det har redan skrivits en hel del artiklar om det i tidningar att de här "fina hästarna" oftast blir tränade för hårt i ung ålder, sedan senare visar sig skadorna. Då vill jag se vem egentligen då får sin gunghäst!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag förstår inte vad ni klagar på.Det är väl inga problem att föda upp en häst billigt.Det kan väl vem som helst räkna ut.Börja med att köpa ett sto.Det finns många billiga tex ett som är triangelmärkt pga skada eller ett som inte fungerar på tävling(stannar ut sig e.dyl) eller ett som inte rör sig så bra.Betäck med grannens hingst(ja jag köpte just den här gården för grannen har hingst).Han betäcker naturligt så man slipper seminkostnaderna.Ha stoet på lösdrift under dräktigheten.Går att ställa ut en ensilagebal i hagen så slipper man springa och fodra hela tiden.Får hon bara "bra" ensilage så är det onödigt med en massa kraftfoder.Köp en rasp från Börjes(dom är billiga där)så kan du raspa av hovarna ett par gånger om året.När sen fölet väl är fött kan den fortsätta gå på lösdrift.Man slipper mocka och sparar in halmkostnaden.Avmaska och vaccinera kan faktiskt den som köper hästen göra.Ja,sen kan den gå där på lösdriften och äta ensilage mellan november och april.Maj till oktober går den ju på bete gratis.Sen Simsalabim! har man fött upp en treåring som kan säljas för 30-40000.Jag tror faktiskt att man gör en liten vinst där också.Så som sagt vad klagar ni på?????

Jisses snacka om seriöst inlägg med oerhörda antydningar.

Eftersom nivån är så från din sida så finns det inte mer att diskutera här.

Nu lämnar jag denna diskussion med detta sandlåde inlägg kontra jag vet bäst och alla andra föder upp dåliga hästar för att de inte öser in 2000kr/månad per häst i foder kostnad :crazy:
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Konstigt att ni har så dyrt foder om ni har eget, det har inte alla andra jag känner i vart fall!

Jag diskuterade San Q uträkning på 0,64 kr/ kg. Vi producerar inte bra hö, eller för den delen hösilage, för det priset.

Det gör ingen jag känner heller.
Och antingen ger du dina hästar mindre grovfoder än vad du påstår, eller också betalar du mer än vad du skriver.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag diskuterade San Q uträkning på 0,64 kr/ kg. Vi producerar inte bra hö, eller för den delen hösilage, för det priset.

Det gör ingen jag känner heller.
Och antingen ger du dina hästar mindre grovfoder än vad du påstår, eller också betalar du mer än vad du skriver.

Jag betalar 1kr/kg för mina hästar de äter i runda slängar 11-14kg.

Jag räknar ut månadspriset per månad utslaget på ett år, sommaren går det ju inte åt lika mycket hö som det gör på vintern tex.

Detta har jag redan skrivit i tråden men det väljer ni att bortse från!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

*KL*
Någonstans måste man ju ändå vara medveten om sin egen förmåga som ryttare :crazy: Att skylla på att uppfödarna bara föder upp krutdurkar med nerver tycker jag är helt bakvänt. Jag tycker helt enkelt att köper man en häst med mkt nerver som man inte klarar av så får man lite skylla sig själv, man måste väl ändå vara så pass medveten om vad det är för häst man köper?Vad som ligger bakom (blodsmässigt) i stammen på hästen man köper osv. Det finns gott om hästar som är lugna, trygga och som inte ens skulle bry sig om en atombomb skulle landa vid sidan av dom, som är perfekta tävlingskompisar på lagom nivå. Om det är en sådan häst man vill ha så ska man helt enkelt inte köpa en häst av en uppfödare som avlar för prestation, för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Hästar är ju inte bara ridning. Jag vill ha en vettig häst, en häst som är trevlig hantera och inte flyger i luften för minsta lilla när jag leder den. Kanske man står i ett större stall där hästen ska kunna hanteras av andra, som inte är elitryttare.

Idag är häst så mycket synonymt med just halvblod. Många som skulle vara oändligt mycket gladare om de satsade på en annan ras..men det är ju som att svära i kyrkan. För det svenska halvblodet är heligt. Haleluja.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Hästar är ju inte bara ridning. Jag vill ha en vettig häst, en häst som är trevlig hantera och inte flyger i luften för minsta lilla när jag leder den. Kanske man står i ett större stall där hästen ska kunna hanteras av andra, som inte är elitryttare.

Idag är häst så mycket synonymt med just halvblod. Många som skulle vara oändligt mycket gladare om de satsade på en annan ras..men det är ju som att svära i kyrkan. För det svenska halvblodet är heligt. Haleluja.

Fast en häst som är hanterad väl från början blir inte sådan som du beskriver :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det här är helt klart det största. Det sade Rolf-Göran Bengtsson ombedd att rangordna OS-silvermedaljen bland sina...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brasilianska ryttaren Alvaro Miranda fick föras till sjukhus i ambulans efter en olyckshändelse i grundomgången av...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp