Avelns största problem är ryttarna

Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag tror inte du ger dina hästar fri tillgång på hösilage. Då skulle de äta mer än max 1,5 bal per vecka.

Om man räknar att en bal väger 450 kg, då gör du av med max 675 kg per vecka. 6 hästar ska dela på detta, alltså 16 kg per häst.

Om man ger fri tillgång, då har man alltid foder tillgängligt, och så det blir över, annars är det inte fri tillgång.

Nu vet jag bara vad vi gör av med. :D
Det innebär i snitt ca 15 kg/häst och dag. Mellan 12 och 16 kg har vi vägt fram/häst.
Då pratar vi "relativ" fri tillgång. Dvs gänget som står uppstallade har alltid hösilage i boxen. Får också ute på dagarna. (Då i reglerad giva dvs inte fri tillgång men de får så pass mycket att de brukar äta upp lagom till två-tre tiden när de ska in och ridas. Jag vill inte ha hösilage kvar i hagen = mer jobb)
Anledningen till att jag "styr" givan något är att icke uppätet hösilage är en smitthärd och eftersom tävlingshästarna åker runt på olika uppstallningar och ev smitta ska inte få hjälp att spridas på det sättet iallafall.
Gänget som går på lösdrift har tillgång till balen. Här är det dock viktigt att de verkligen äter upp det och inte trampar ut det som på många ställen. :angel:

Vi har 3 stora "vanliga" halvblod, (> 170), 1 svårfött litet, fullblod och 2 lättfödda halvblod och 3 unghästar (2 resp 3år)
Alla står på halm...

Sen vårt lilla (just nu utlånade) gotlandsruss får INTE fri tillgång. Vi hittar inget hösilage så att det funkar. Hon får bara gå på efterbete också den stackarn.

PS 1: Alltså ang Kraftpriserna. Jag betalar mycket mindre än de som skrivit här? Hämtning i hamn och pallpris + rabatt
PS 2: Innan ni diskuterar en bal måste ni veta kg och hur torr den är. Det finns många olika storlekar som vi pressar. :D
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Vadå i hovslagerkostnad och foder kostar en frieser inte mer än nordsvensk.

och precis en bra frieser för 100 000, då får jag ett halvblod för som är mycket mer välutbildat m.m. som till och med är tävlat o.s.v.
Men man kan väl kalla det lite mode också i vissa sammanhang. nu tycker många om spanska hästar, då sjuter priser i höjder. Om 10 år är dessa raser kanske inte alls lika "intressanta" och priserna stiger kanske för russ o.s.v. Det är min poäng, så länge det finns en marknad ( folk som köper), så drivs priserna i höjder mer och mer tills marknaden är mättat och ingen har råd med det, då faller priserna. Det är som med allting annat oxå hus o.s.v.

Hästavel är ett företag som vilket annat som helst där det bara handlar om att tjäna pengar!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Vadå i hovslagerkostnad och foder kostar en frieser inte mer än nordsvensk.

och precis en bra frieser för 100 000, då får jag ett halvblod för som är mycket mer välutbildat m.m. som till och med är tävlat o.s.v.
Men man kan väl kalla det lite mode också i vissa sammanhang. nu tycker många om spanska hästar, då sjuter priser i höjder. Om 10 år är dessa raser kanske inte alls lika "intressanta" och priserna stiger kanske för russ o.s.v. Det är min poäng, så länge det finns en marknad ( folk som köper), så drivs priserna i höjder mer och mer tills marknaden är mättat och ingen har råd med det, då faller priserna. Det är som med allting annat oxå hus o.s.v.

Hästavel är ett företag som vilket annat som helst där det bara handlar om att tjäna pengar!


Du förstår inte vad jag menar.

Man kan inte jämföra Friser med halvblod rakt över det är två helt olika hästraser som helt skilda användningsområden!

Spelar ju ingen roll vad du får för halvblod för det priset du ger för ett fullblod om det är ett fullblod för löp du skall köpa tex.

Jämför man pris gör man det rasvis anser jag :idea:
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

kl

Väldigt intressant att läsa denna tråden! Då vi planerar att börja lite smått med uppfördning var denna tråd väldigt rolig att läsa.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jo jag förstår men jo man kan fortfarande jämföra! Att ha hästar olika raser kostar lika mycket ( om man bortser ifrån försäkring, och storlek, menar ju inte att jämföra en shetty med en storhäst). För de äter inte bättre eller sämre hö punkt slut!

Och jämför man användningsområden borde halvblodet vara betydligt dyrare än en frieser, då den är mer allsidig!
Om man nu tittar på tävlingsammanhang! ( Man ser ju inte ofta en frieser ut på hoppbanor t.ex)

Min vän har en frieser och den kostar nästan lika mycket som min arab i drift!
Den kan mycket mindre, och kostade det dubbla i inköp!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Väldigt dyrt har du det :crazy: Jag klarar mig betydligt under de siffror.

Halm ca 600
Hösilage ca 1500
Kraftfoder ca 2000

Totalt 4100kr för 6st hästar inklusive en dräktig

Du skrev att dina hästar åt 11-14 kg/dag. Säg att vi räknar med 13 kg i snitt /dag inkl spill etc.
13 x 6 hästar = 78 kg/dag
78 kg x 30 dagar = 2340 kg/månad

Kostnad för ditt hösilage var 1500:- /månad

1500/2340 = 0,64:- dvs kilopriset på ditt hösilage.

Kan bara säga stort GRATTIS! Det kilopriset hade nog alla här inne på Buke velat ha!! Det är i alla fall inte vad man kan räkna med som "normalpris", oavsett var i landet man bor... Men se till att behålla den leverantören, han/hon är guld värd!
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

De vill ju ha ut sina hästar till ryttare som rider bra och som kan visa hästarna i championaten och senare i högre klasser.
För att de ska få reklam och hästen skall synas.

Visst finns det många andra duktiga ryttare, och till sist kommer det mycket till det ekonomiska igen.

Har du inte rätt ekonomiska förutsättningar kanske du inte kan åka ut och träna för de bästa tränarna.

Åka på de viktigt tävlingarna och se till och hålla dig på topp. Det är dyrt och det krävs mycket.

Därför får man oftast bäst respons om man lämnar till en ryttare som har ett gott rykte och som jobbar med hästar på heltid, som har möjlighet att visa upp hästen i de rätta sammanhangen och på bästa sätt.
Även namnet på ryttaren ger ju hästen lite cred, det är fakta och sant!

Blev långt och hastigt inlägg.

Säger inte att det är rätt men det är dagens sanning.

Det är svårt att hitta rätt ryttare och att sedan veta att du gett din häst den bästa chansen.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Dröm ägaren till den häst man har avlat fram är en kunnig, intresserad och har god ekonomi. Man blir så glad av att se sin fölunge visad och tävlad, att få höra hur bra ägaren tycker att den är och hur mycket han tycker om den.

Den värkliga köparen är oftast en (drömmare) med höga ambitioner, som älskar sin häst men aldrig kommer ut på visningar eller tävlings banorna med tun plånbok.

Oftast när man kommer ut och tävlar så är de flesta av oss i de lägre klasserna, för högre klasser kräver mycket mer av rytaren så som tid, pengar och talang.
De flesta har inte råd att köpa och tid att leva upp till våra avels mål och drömmar, oavsett hur gärna de en vill.

Om ett år vet jag om den hingst jag valt är ok till mitt sto, om 3 till 5 år vet jag om jag satsat rätt. Sedan får vi se om det blir vinst eller om jag får lägga fölet till nöjeskontot.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Bra inlägg. Man kan ju inte räkna stenhårt med att bara för att man har använt en superhingst för dyra pengar så kommer det ut ett superföl som ska kosta så och så mycket. Och fortfarande tycker jag inte att det är relevant vilka foder- och stallkostnader man lagt ner om man inte skulle plusa på detta på priset. Alla hästar kostar ju i drift, oavsett om de är uppfödningar eller ej. Sen kostar ju hingstarna olika också. Visst vill man ha det finaste, men huvudsaken är väl att hitta en hingst som passar ens sto? Väljer man en apdyr hopphingst kanske man ska kolla efterfrågan efter den avkomman först så att man slipper stå där och tvinga sälja unghästen till halva dess värde tillslut.

Dock är min vision om den verkliga köparen en kvinna, 25-30 år som idag förstår sina egna begränsningar och därför inte längre letar någon GP-häst likt man gjorde när man var yngre, utan något som passar en själv och vad man vill göra. Jag tror att desto yngre köpare, ju mer drömmar. Alla vill väl bli lika duktiga som Malin Baryard? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelns största problem är ryttarna

KL

Viktigt är dock att ryttarna anpassar sig till dagens hästar.

Jag trodde att man avlade för att få fram hästar som passade människan? Nog för att man ska anpassa sig efter hästars naturliga instinkter och behov, men meningen med avel är väl ändå att ta fram djur som passar oss bättre? O_o Eller är det hästarna som vill stå i stall, bli ridna och vinna OS? Man kanske ska börja avla fram ryttare till hästarna istället:P
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Fast detta är ju glädje siffror :crazy:

En uppfödare har ju knappast en kostnad på 2000kr/häst och om de har det så är det knappast avel de skall syssla med för då är deras omkostnader alldeles för höga.

vad jag vet så har de som avlar sina hästar hemma och oftast så har de eget hö och foder. Att räkna på en "stallhyra" är ju inte relevant om det är seriös avel man ägnar sig åt.


Ekonomi verkar inte vara din starka sida.

Det är väl klart att alla omkostnader måste räknas in. Bara för att man har egen gård så betyder inte det att allt foder är gratis,inga byggnader har löpande kostnader och inga maskiner några löpande kostnader. Eget utfört arbete är är oxå en kostnad för att inte tala om betäckningsavgift,försäkringar,veterinärvår,hovslagarvård,och kostnader för hagar mm.

Att räkna in alla kostnader är just seriös avel. Allt annat är totalt oseriöst och det är dom krokarna man lite senare finner vanvårdade hästar.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

En liten reflektion bara när det gäller det ekonomiska....på halvblod.

Att bara få ett föl med betäckning, föda stoet under dräktigheten mm kostar mellan 15.000 - 30.000 kr.
Sedan kostar hästen att bara "ha" ca 2000/månad (mkt lågt räknat) i tre år = ca 72.000kr

Summan för en treåring att bara föda upp är alltså ca 80.000-100.000 kr

Då kan man inte tycka att 50.000 kr är dyrt!!

Det har blivit en mkt dyr hobby att föda upp hästar som man sedan får "ge" bort. Snart kommer det inte finnas folk som är intresserade av detta längre och det kommer att bli hästbrist...

Jag tycker att priserna på hästar ligger mkt lågt för tillfället, det är mkt svårt att sälja även bra hästar om man inte har etablerade kontakter.

Vet att tillgång och efterfrågan styr priserna, men jag tror att något måste göras för att "hjälpa" uppfödarna och ryttarna att komma närmre varandra och kunna dra nytta av varandra på ett possitivt sätt.

Bra skrivet!!!! Problemet för dagen är att väldigt många ryttare tycker att runt 10.000-15.000:- är ett skäligt pris för en fullt utbildad häst för dagen. Den ska helst då även gå Intermedier i dressyr och GP i hoppning.

Många hobbyryttare köper ofta tidigare "tävlingshästar" för en symbolisk summa och det är absolut inte fel, däremot så blir dom grundlurade om dom tror att det är kvalite dom köpt.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Vänta nu här...

Så om man inte gör vinst på varje uppfödning är man totalt oseriös? Om du väljer fel hingst och betäcker ett dåligt sto, så att du får en totalt talanglös avkomma, ska den kosta 100 000 som treåring då, för att seriösa uppfödare minsann får betalt för varenda krona och varenda minut de lägger ner? Vilken stackare ska tvingas köpa den hästen?

Och är det ok om andra branscher också börjar använda den logiken? "Jaha, nu har vi ju lagt ner väldigt mycket pengar på att ta fram den här medicinen, även om den inte fungerar, så det blir 5400 kr för den här burken med piller som kommer ge dig leverskador, tack! Vi är faktiskt inte oseriösa!"

Jag tvivlar på att exempelvis Lövsta går med särskilt stor vinst, särskilt om man räknar med investeringar i anläggningen. Tycker du att det är oseriös avel med stor risk för vanvård?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

KL

Viktigt är dock att ryttarna anpassar sig till dagens hästar.

Jag trodde att man avlade för att få fram hästar som passade människan?
Hur ska det gå till??? Dagens människor blir ju bara fetare och fetare enligt all bedriven forskning. Det kommer ta århundraden innan vi hunnit återframavla den mer viktbärande modellen. Varför inte vända på det och börja ställa krav på människan istället. Hästar är hästar och jag trodde dom som umgicks med hästar gjorde det just för att dom tyckte det va kul att umgås med hästar. Inte umgås med människor.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Vänta nu här...

Så om man inte gör vinst på varje uppfödning är man totalt oseriös? Om du väljer fel hingst och betäcker ett dåligt sto, så att du får en totalt talanglös avkomma, ska den kosta 100 000 som treåring då, för att seriösa uppfödare minsann får betalt för varenda krona och varenda minut de lägger ner? Vilken stackare ska tvingas köpa den hästen?

Och är det ok om andra branscher också börjar använda den logiken? "Jaha, nu har vi ju lagt ner väldigt mycket pengar på att ta fram den här medicinen, även om den inte fungerar, så det blir 5400 kr för den här burken med piller som kommer ge dig leverskador, tack! Vi är faktiskt inte oseriösa!"

Jag tvivlar på att exempelvis Lövsta går med särskilt stor vinst, särskilt om man räknar med investeringar i anläggningen. Tycker du att det är oseriös avel med stor risk för vanvård?

En seriös uppfödare betäcker inte ett dåligt sto. Grunden för seriös uppfödning är att man avlar på god stolinje.

Gunnar Nordin sa redan på tidigt 80tal att Svensk Ridhästavel snarast måste sluta betäck alla ston som av en eller annan anledning inte håller för det ändamål dom är ämnade för. Se på Svensk travsport och deras avel,, där lägger man vikten på ett högpresterande sto och väljer lämplig "medioker" hingst. Föl nedärver alltid dom flesta generna från sin mödernesida.

Det där sista du skrev tänker jag inte kommentera och förstår heller inte varför du blandar in och namger ett stuteri som du inte har en aning om hur saker och ting bedrivs där.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Hur ska det gå till??? Dagens människor blir ju bara fetare och fetare enligt all bedriven forskning. Det kommer ta århundraden innan vi hunnit återframavla den mer viktbärande modellen. Varför inte vända på det och börja ställa krav på människan istället. Hästar är hästar och jag trodde dom som umgicks med hästar gjorde det just för att dom tyckte det va kul att umgås med hästar. Inte umgås med människor.

Smart av dig att bara citera en mening. ;)
Självklart ska man anpassa sig efter hästen som djur (vilket jag ju skrev). Men varför avla fram hästar som bara 5% av ryttarna egentligen vill ha medans ingen avlar fram hästar till de andra 95%?
Visst, vi tar bort allt om priset, då hade det varit helt ok om hästarna åtminstånde hade det temprament den normale ryttaren vill ha; hyggligt lugn och säker och lätthanterlig. Spelar ju ingen roll om den har kapacitet att tränas hårdare än vad man själv vill.
Men tävlingshästar har ju för det mesta ett ganska känsligt och hett temperament för det avlar man på så att de har energin till tävlingarna.
Varför avla fram hästar som folk inte vill ha, när det faktiskt inte är svårt att avla fram hästar som folk vill ha?
Man borde ju faktiskt avla på hästar för att få fram hästar som fungerar till det man vill ha, inte avla fram hästar som är för svåra för det vi vill ha dem till. För inte tusan avlar man för att INTE anpassa hästen efter människan och ändra på hästen? Då hade vi inte behövt avel utan bara haft kvar urhästarna som de var utan att ändra på dem.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Smart av dig att bara citera en mening. ;)
Självklart ska man anpassa sig efter hästen som djur (vilket jag ju skrev). Men varför avla fram hästar som bara 5% av ryttarna egentligen vill ha medans ingen avlar fram hästar till de andra 95%?
Visst, vi tar bort allt om priset, då hade det varit helt ok om hästarna åtminstånde hade det temprament den normale ryttaren vill ha; hyggligt lugn och säker och lätthanterlig. Spelar ju ingen roll om den har kapacitet att tränas hårdare än vad man själv vill.
Men tävlingshästar har ju för det mesta ett ganska känsligt och hett temperament för det avlar man på så att de har energin till tävlingarna.

Du har helt fel!!!! Jag kan lova dig att alla dagens framavlade hästar besitter ett temperament och naturlgt beteende långt under en vildhäst. Hästar blir vad man gör dom till,hur man hanterar dom och hur deras miljö/foderstat/arbete/socialträning och utbildning bedrivs.

Jag förstår inte vad det är du menar???? Menar du att vi ska försöka avla bort hästens naturliga beteende bara för att dagens hästägare ska "klara av att hantera dom" utifrån sin brist på vanligt sunt förnuft???

Är det så du menar??? Jag börjar bli helt mörkrädd över den utveckling som dagens hästägare börjar ställa krav på. Backa bandet och börja fundera på om det inte är på tiden att dagens hästägare börjar lära sig att hantera häst,ta del av hur en häst beter sig och framför allt, först se sina egna fel innan man anser att det är fel på hästen.

Lyssna: Ska man arbeta med häst så måste man oxå tänka häst, hästar är inte så dumma att dom kan tänka som en människa.

Stämmer det du säger om 5% Contra 95% så finns det en tydlig marknadsökning på 95% av gunghästar i Sverige.

En fråga jag ofta ställt mig som du kanske kan svara på. Varför envisas så många människor i dag med att införskaffa häst när dom i själva verket bevisligen är rädda för hästar.???

Var kommer Sverige hamna på Världskartan i uppfödning om vi börjar producera "döda djur"
 
Senast ändrad:
Sv: Avelns största problem är ryttarna

KL

Många hästar går väl ändå att jämföra i uppfödningskostnad sett till typ och storlek. Att en shetlandsponny är billigare att föda upp än både ett fullblod och en frieser är ju lätt att räkna ut, men så kan shettisuppfödarna knappt få sina avkommor sålda heller - kanske just därför att de är så billiga att föda upp att "alla" kan göra det...

Om vi pratar avel av större hästar som affärsverksamhet så är ju den absolut smartaste affärsidén att föda upp så dyra hästar som möjligt eftersom uppfödningskostnaderna är likvärdiga. Ju större vinst du kan göra på såld häst, desto bättre förutsättningar att fortsätta driva rörelsen. Just det faktum att folk inte gör vinst på sin avel gör att det har varit väldigt svårt att få hästverksamhet godkänd som affärsverksamhet med tillhörande avdrag. Du måste kunna leva på verksamheten och göra vinst, åtminstone på sikt! Vinsten på såld häst måste, förutom uppehälle täcka materialkostnader för underhåll av stall/hagar. När något måste ersättas med nytt ska den kostnaden vara intjänad. Vinsten måste också täcka all arbetstid samt de förluster man gör på att alla uppfödningar inte håller den kvalité som krävs för vinst vid försäljning...

Att de flesta uppfödare är kvinnor med 1-3 ston som har arbete på sidan om stämmer säkert! Att säga att det är det som ska stå till grund för prissättningen är detsamma som att säga att uppfödaren ska fortsätta betala för att föda upp hästar. Varför tror ni att h*n arbetar öht?

Det som jag ser som ett stort problem med avel är att momsen i Sverige är högre än i övriga Europa vid hästförsäljning. I Sverige 25% och i övriga Europa 6% har jag för mig. Det innebär att en försäljare i Sverige får behålla 100 000 för en 120 000-kronorshäst medan försäljaren i Danmark kan sälja samma häst för 106 000. Om båda hästarna har samma köpare i Skåne, vilken häst köps? Sedan undrar jag hur många fler kostnader som per automatik blir högre, kan tänka mig att transportkostnader gör både foder, material och hästköp dyrare ju längre norrut man kommer. Vinstmarginalen blir mindre och mindre ju mer man räknar på det och det är svårt att komma ifrån slutsatsen att många uppfödare faktiskt sponsrar många ryttare med hästar i slutänden och trots det tycker nog köparen att h*n betalat för mycket...

Till syvende och sist tror jag också att många börjar med uppfödning från fel ände. Man avlar för att det är kul men har egentligen inte alls förutsättningar för att göra vinst på det och då tycker jag inte heller att köparna ska betala för uppfödarens bristande affärssinne! Ingen mjölkbonde skulle komma på tanken att producera mjölk utan att se till att man har tillräckligt med mark etc för att det ska gå runt. Hur många ser på sin hästverksamhet på samma sätt?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Du skrev att dina hästar åt 11-14 kg/dag. Säg att vi räknar med 13 kg i snitt /dag inkl spill etc.
13 x 6 hästar = 78 kg/dag
78 kg x 30 dagar = 2340 kg/månad

Kostnad för ditt hösilage var 1500:- /månad

1500/2340 = 0,64:- dvs kilopriset på ditt hösilage.

Kan bara säga stort GRATTIS! Det kilopriset hade nog alla här inne på Buke velat ha!! Det är i alla fall inte vad man kan räkna med som "normalpris", oavsett var i landet man bor... Men se till att behålla den leverantören, han/hon är guld värd!

Tja jag räknar ju ett snitt per år vilket alla borde göra som har en rörelse :smirk:

Totalt skiftar det i åt gång men utslaget på ett år så ligger kostnaden för hösilaget på 1500kr

Jag betalar per bal och därför skiftar kilopriset men det är inte under 1kr/kg, dessutom så beror ju kilopriset lite på vilket ts halt man har!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det här är helt klart det största. Det sade Rolf-Göran Bengtsson ombedd att rangordna OS-silvermedaljen bland sina...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brasilianska ryttaren Alvaro Miranda fick föras till sjukhus i ambulans efter en olyckshändelse i grundomgången av...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp