Avelshästar måste testas

(HD)
Kommunens miljökontor förbjöd en hästuppfödare att föda upp hästar som bär på anlag för en viss dödlig sjukdom.
Hästuppfödaren överklagade hos länsstyrelsen och menade bland annat att stoägarna själva får ansvara för att deras djur inte sprider vidare anlagen.

http://hd.se/bjuv/2006/06/22/laensstyrelsen_avvisar_oeverklagan

Sv: Avelshästar måste testas

Mycket bra, sen ska varje hingstägare fråga om lov att korsningsaval buskhästar också. Vidare ska framtida hästköpare fråga om dom får köpa trasiga slakt travre. Och inspektören ska komma ut ocj kolla om sadeln passar.

Håller med om att det är bra att försöka stoppa sådant, däremot förstår jag inte vad för anlag/defekter det handlar om i det här fallet. Någon som har en susning?

Känner inte till något om detta fall. Men jag tänkte direkt på de där westernhästarna (Paint?) som kan bli blinda om ett visst anlag kommer fram. Kanske var det ngt mer som kunde drabba de hästarna också. Har ett svagt minne nu på morgonen.
Någon annan vet säkert mer.

OLWS - Overo Lethal White Syndrom
Var det jag tänkte på. Fölen blir inte blinda. De dör pga kolik. Något med tarmen eller matsmältniningen fungerar inte. Förutsättningen är att bägge föräldrarna bär på genen som orsakar sjukdomen.

Har snabbkollat på internet men hittade bara sidor på engelska.

Alla dessa paintkorsningar då?De KAN ju bära anlaget också....det har säkert sålts massor med avkommor som reggats okänd/okänd.

Egentligen borde det gälla samma sak för skimmelsjukan-ALLA skimlar bär ju inte det anlaget.Varför är det fritt fram för avel där?Efter att ha sett hästar med mkt stora tumörer ifrågasätter jag detta.

Hur är det med araber för anlaget på SCID?(rättstavat?)Stoppas nåt där?(som drabbar immunförsvaret)

Finns där fler sjukdomar/defekter som inte finns uppräknat på listan idag?

valborg skrev:
OLWS - Overo Lethal White Syndrom
Var det jag tänkte på. Fölen blir inte blinda. De dör pga kolik. Något med tarmen eller matsmältniningen fungerar inte. Förutsättningen är att bägge föräldrarna bär på genen som orsakar sjukdomen.

Har snabbkollat på internet men hittade bara sidor på engelska.

Det finns massor av info på svenska på www.paintinfo.se
titta sen under "Avel/OLWS" samt framför allt under "Avel/Avelsplan letalanlag".

Det är väldigt lätt att testa (skicka in lite tagel) och ha koll på detta och därmed undvika att att få ett sjukt föl. Som du skrev så måste båda föräldrarna vara bärare av genen för att ett föl ska riskera att bli sjukt och dö. Om båda föräldrarna är bärare av genen så är risken ca 25% av fölet blir sjukt. Om bara en förälder är bärare av genen så kan fölet aldrig bli sjuk.

Sverige är det enda land i världen som har avelsförbud på dessa djur. Svenska uppfödare har försökt få Djurskyddsmyndigheten att gå med på en avelsplan som går ut på en kontrollerad avel. Alltså att alla djur testas och att det enda förbud som bör finnas kvar är avel mellan två positiva bärare. I avelsplanen finns också förslaget att hingstägaren har skyldighet att före betäckning få se ett test av stoet, så att inga positiva individer används tillsammans.

Djurskyddsmyndigheten avslog dock detta och ärendet ligger nu hos EU.

En häst som är bärare av en OLWS-gen är alltså fullt frisk och kan aldrig insjukna på något sätt. Det är bara fölen som drabbas om de får dubbel uppsättning av genen. Sista biten av ändtarmen saknas och de dör inom något dygn. Något som ju ingen uppfödare vill vara med om. Har man ett positivt sto så använder man en negativ hingst.

Vad som idag sker i paintvärlden är att man transporterar hästarna till ex.vis. Danmark, betäcker där och åker hem igen. Det är fullt lagligt. Många av våra allra bästa hästar försvinner också utomlands av naturliga skäl.

Uppfödarna hoppas nu på EU. Jag kan inte tänka mig att EU tillåter Sverige att ensamt ha ett fortsatt förbud. Det är både diskriminerande och ett handelshinder och strider mot ett flertal EU-artiklar. Och med en kontrollerad avel så uppfylls djurskyddet.

För övrigt så är OLWS inte rasrelaterad. Det är färgrelaterat. Och finns därmed hos andra raser också även om det är mer representerat hos Paint då ju dessa hästar är skäckar.

Mer info finns alltså på www.paintinfo.se under Avel.

Men om man sätter ihop en ickebärare och en som har anlaget så är ju risken rätt stor att den avkomman får anlaget. Är avelsbasen så liten att man måste avla på nått dödligt anlag så borde man kanske para in en ny ras istället för att leka med döliga anlag. Alla har inte kunskapen (och inte intresset heller) att kolla upp sådana saker innan man betäcker sitt söta sto med grannens hingst. Som exempel.
Okunniga uppfödare kommer det alltid att finnas, varför inte ta det säkra före det osäkra och jobba för att anlaget försvinner helt istället för att tro att man kan hantera det?

MissFideli,
jag förstår hur du tänker. Och alla vill ju helst att OLWS-anlaget inte skulle finnas. Men nu gör det det. Över hela världen. Att förbjuda hästarna här i lilla Sverige, med vår lilla population, leder ingenvart.
Det enda som händer är att våra bästa hästar försvinner utomlands.

Det stora dilemmat är dock att detta förbud gäller inte enbart OLWS. Det gäller alla letala anlag. Dock praktiseras det av Djurskyddsmyndighete i realiteten bara när det gäller OLWS. När de avslog avelsplanen att få använda dessa hästar så beslutade de samtidigt att man inte behöver testa för t.ex. GBED. ENDAST OLWS behöver testas för.

GBED är också ett letalanlag som man kunna härröra till en quarterhingst ett antal generationer tillbaka. Hingsten är så vanlig att den finns i stamtavlan hos så gott som alla quarterhästar här i landet och därför också i en stor del av paintbeståndet. Jag vet tre hästar som testats för GBED, två var negativa och en var positiv. Inget att bygga statitistik på direkt, men tänkvärt......

Herda är ett annat letalanlag. SCID....

Med vår genteknik så kommer hela tiden nya letalanlag att upptäckas. Kommer vi till sist ha några individer att avla på överhuvudtaget?

OLWS, GBED, Herda osv, är saker som också finns hos oss människor. Ska vi börja testa oss innan vi tillåts skaffa barn med vår partner?.... Det finns en hel del att fundera på.

Det viktiga är att se till att inga djur blir sjuka eller lider. Och det kan man enkelt göra genom att ha en kontrollerad avel.
Så jag anser att OLWS är hanterbart idag. Det är mycket enkelt att testa. Man skulle kunna göra det i samband med att man skaffar passen t.ex. så kan det stå där om individen är positiv eller negativ. Så vet man vilken hingst man ska välja.

Inget tyder på att antalet anlagsbärare ökar. Snarare tvärtom. Endast de allra allra bästa hingstarna med anlaget behålls som hingst. Övriga kastreras. De flesta vill ju trots allt inte ha en hingst. Och en negativ hingst kommer alltid att vara värd mer än en positiv, då ju sto-marknaden är större för en sådan hingst.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Liknande trådar

Avel Hittade den här notisen i lokaltidningen. Artikel Det gör mig något fundersam. Så här står det: "Miljökontorets beslut att...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka