Avelshingst

Ja det får de. T.ex. har väl islandshästhingsten Orri ett...typ...hundratal ägare, som äger aktier i honom.

Men jag tror absolut att även hingstar som inte kostar sa**n och femti att betäcka med får ha flera ägare!

/Malin
 
Jag har för mig att när Ideal du Gazeau (stavning?) importerades till Sverige ägdes han av ett konsortsium med 40 ägare!
 
Inte vet jag, det finns ju så många regler och lagar vad det gäller hästhållning!
Om hingsten inte är avelsvärderad och hästägaren bara använder den till sina egna ston, om det då är flera ägare och alla använder den till sina respektive ston, är det tillåtet? :confused:
 
Om han inte är avelsvärderad kallar jag det inte avelshingst, men så här är reglerna i alla fall:
Om Pettersson, Andersson och Lundström äger en ej avelsvärderad hingst tillsammans får den ej betäcka de ston som t ex bara Andersson äger.
Dessutom ska de äga lika stor % i alla hästar som betäcks som i hingsten.
 
Det kan vara en importerad avelshingst som kommer på våren och alltså inte hinner värderas för säsongen. Jag kommer t.ex att importera en hingst nu under våren, han ska dock ej gå i avel denna säsong för han är bara 2 år, men han kunde ju ha varit äldre, och jag hade funderingar över ett samägande. Men då är det så att de som äger hingsten måste också äga tillsammans stona om jag har förstått saken rätt?? :confused:
 
Ja, det stämmer. När det gäller fullblod och travare måste de dessutom äga både sto och hingst redan runt nyår innan de betäcks...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I årets Avelsextra Ridsport nr 6 fanns en artikel om att avla för bättre hållbarhet där åsikten framfördes att röntgen av hals och rygg...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hela 37 nya unga avelshingstar inledde sin karriär vid premieringen i Herning. Dressyrhingstarna var i majoritet, och ungefär hälften av...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 835
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp