Avelstik eller inte?

R

Rome

Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon..

Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska enligt rasstandarden vara något reserverad men ej rädd. Som valp hos uppfödaren visade hon sig vara väldigt otillgänglig. Hon tyckte att folk var blä, så till en grad att hon kunde pipa och skaka om man lyfte upp henne. Hon var väldigt osäker på omgivningen och var inte alls lika framåt som sina kullsyskon. Detta beror till stor del på hanteringen av valparna som uppfödaren gjorde. Uppfödaren nöp dem, lyfte upp dem genom att bara greppa ett ben och dra eller greppa tag i enbart pälsen. De transporterades runt hit och dit redan från 3 veckors ålder. De hanterades väldigt hårdhänt helt enkelt och en valp lämnades ensam i bilen i en timme en gång.. Detta är bara en handfull av allt som skedde..

Nåväl, när jag hämtade hem tiken så tog det inte mer än en vecka för henne att utvecklas till en otroligt glad, livlig och social valp. Hon uppvisar ingen rädsla för tappade grytlock, smällare, raketer, hästar, bilar, barn, människor, lastbilar, traktorer etc. utan bara intresse, hon ska fram och undersöka. Ibland kan hon bli lite harig mot andra hundar som är "på" men det släpper inom några minuter och hon leker glatt. Hon blir dock nervös om brorsans hund börjar vrålskälla, då kommer hon och sätter sig vid mig, samma skedde på första utställningen men hon vande sig och nu kan hon ligga och sova utan problem. Ingen kan någonsin misstänka att hon varit ingrodd i sig själv tidigare, idag älskar hon att krypa upp i famnen på människor och barn innan de ens hinner blinka :D Idag skulle jag aldrig kalla henne rädd utan snarare mild, så som rasen ska vara. Hon är ingen modig schäfer till sättet men det ska hon ju heller inte vara.

Uppfödarens egna valp från kullen som stannade kvar hos henne är nu likadan som min var förr. Den valpen var nog bland den gladaste och mest sociala valp jag någonsin mött. Idag tycker den att människor är pest och pina och uppfödaren hanterar fortfarande den på samma vis genom nyp, drag etc. Jätte tråkigt..
I kontrast till detta finns det ännu ett syskon som hamnat hos en annan, väldigt engagerad och kärleksfull familj och den lilla är väldigt kaxig och framåt.

Så till hela poängen: hur skulle ni ställa er till att använda min tik i avel? Föräldrarna är inga rädslemonster, de är tillgängliga, milda och sociala. Och min tik är idag faktiskt en mer framåt individ än vad rasen är känd för och jag känner att det hela är en mognadsfråga för henne och ett resultat av mitt arbete med henne. För varje dag och för varje ny utmaning så utvecklas hon till en mycket stabilare individ, något som hon missunnats som valp. Man talar ju om förärvda rädslor och inlärda rädslor, jag är stensäker på att hennes rädslor är inlärda eftersom hon med lätthet gjorde sig av med dem så fort hon bytte miljö. Men innebär det att hon är avelsmaterial? Kommer hon att kunna få valpar som är glada och sociala så länge jag, som uppfödare, gör mitt jobb rätt med dem? Vad tror ni? Hur mycket kan en stressig uppväxt påverka arvet på hunden enligt eran erfarenhet? (För att förtydliga så finns det en studie på höns som säger att ägg som lagts av stressade höns kläcker fram kycklingar med inlärningssvårigheter även om kycklingarna själva inte vistas i en stressad miljö- här är pudelns kärna enligt mig. Hur kört är det om hon utsattes för vad kan liknas psykisk tortyr hennes första veckor?)

För övrigt är hon en väldigt snygg tik, väldigt rastypisk och hon kommer att meriteras och få göra MH. Men jag vill ha synpunkter just på mentala biten. Jag vill också klargöra att orsaken till att jag köpte en rädd valp var för att jag misstänkte mycket väl att valpen bara var missgynnad av uppfödarens hantering. Tiken är ju för övrigt en kanon hund med fin stamtavla och hon förväntas att bli en liten stjärna, köpet ångrar jag inte en sekund eftersom hon har verkligen blommat ut den tiden hon har bott hos mig. :love: Hon är min älskade lilla fis framför allt, avelstik är enbart något sekundärt.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Av vad jag fått lära mig så borde det inte vara någon fara alls när det gäller att använda din tik i avel om man bara tänker på rädslebiten. Hundar lever ju i nuet. Vad som hände din hund som valp påverkar inte hur hennes valpar kommer bli - om hon när hon får valparna är lugn, trygg och allt blir rätt och bra skött.

Vad jag däremot reagerar på är uppfödaren till din tik - så som hon håller på kan ju inte vara lagligt?! Hon håller alltså på så med hundarna även när andra ser? (eller hur vet du vad hon gör med hundarna) Du liknar hennes hundhållning vid psykisk tortyr och om det är så illa så ska människan inte ha hund. Då måste något göras, för hundarnas skull!
 
Sv: Avelstik eller inte?

Av vad du skriver ser jag inget hinder för dig att avla på din tik där.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Varför köper du en tilltänkt avelstik so beter sig så hos uppfödaren?
Har du tidigare erfarenhet av rasen?
 
Sv: Avelstik eller inte?

kan ju vara så att hon köpte hunden för sällskap, men att tanken väcktes efter att hon sett att tiken är fysiskt rastypisk, och dessutom verkar ha ett bra temperament.... (så var det för mig iaf :) )

ts. håller med föregående talare om att din tik, på din beskrivning, verkar vara utmärkt avelsmaterial. har hon inga rädda eller oroliga tendenser längre så borde det inte drabba eventuella valpar framöver.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Det verkar väl, enligt din beskrivning, inte vara något större fel på hunden - men på uppfödaren!!:eek:

Detta beror till stor del på hanteringen av valparna som uppfödaren gjorde. Uppfödaren nöp dem, lyfte upp dem genom att bara greppa ett ben och dra eller greppa tag i enbart pälsen.De transporterades runt hit och dit redan från 3 veckors ålder. De hanterades väldigt hårdhänt helt enkelt och en valp lämnades ensam i bilen i en timme en gång.. Detta är bara en handfull av allt som skedde..

Jag vill också klargöra att orsaken till att jag köpte en rädd valp var för att jag misstänkte mycket väl att valpen bara var missgynnad av uppfödarens hantering.

Har du tänkt på att du, genom att köpa valp av en sådan uppfödare, gynnar och bidrar till samma typ av hantering av framtida valpar? Sådana uppfödare ska inte gynnas, de ska anmälas!!:mad:
 
Sv: Avelstik eller inte?

tack alla för era synpunkter:

Red_Chili: jag ska inte sticka under stol med att denna typen av hantering gör egentligen ingen skada på en valp som har ett bra självförtroende i grunden. Tikens bror är ju en helt normal och glad valp, men för min tik som inte är lika framåt och självsäker så blir ju den hanteringen väldigt negaitv. Så för henne var det psykisk tortyr, men brorsan är ju hur glad som helst idag när han fick komma till en egen familj. Den kvarvarande tiken är modig och framåt men har inget som helst intresse av människor p.g.a. hanteringen. Det är faktiskt inte alls ovanligt att uppfödare är hårdhänta mot sina valpar som jag sett det, tyvärr. Och inte heller att deras avelshundar av denna ras inte är intresserade av mänsklig kontakt öht.

Vallhund: det var en chansning, jag var 99% säker på att valpen var så till följd av uppfödarens hantering. Hon var för övrigt av bra stam och var snygg med bra föräldrar mentalt och fysiskt. Hade hon däremot haft kvarstående rädslor när jag tagit hem henne så hade jag inte avlat på henne. I grund och botten skulle hon vara min familjemedlem, aveln kommer alltid att hamna på 2:a plats. Hon ska genomgå MH & MT men även meriteras genom ex. lydnad, spår etc. för att vara säker på att hon passar för att prestera under lite mera pressade omständigheter.
Jag har ägt rasen sedan 10 år tillbaka, hur det nu spelar någon roll?

pumah: jag tror inte du kan anmäla uppfödaren för en enda liten sak jag sagt hittills. Att du och jag inte håller med dennes hantering är en sak men jag tror inte att något olagligt har skett.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Hur länge du haft/varit bekant med rasen spelar stor roll, om du haft den i flera år, kanske flera individer, eller om det är första individen av nämnda ras gör stor skillnad anser jag i förmågan att bedöma hunden.

mvh

Glömde, tycker att du resonerar riktigt vad gäller din hund o ev framtida avel.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Jag hoppas att jag missförstår dig GROVT, för inte kan du mena att valpar inte tar skada av att bli nypta, dragna och lämnade ensamma bara för att de har gott självförtroende?? :crazy:
 
Sv: Avelstik eller inte?

jag ska inte sticka under stol med att denna typen av hantering gör egentligen ingen skada på en valp som har ett bra självförtroende i grunden. Tikens bror är ju en helt normal och glad valp, men för min tik som inte är lika framåt och självsäker så blir ju den hanteringen väldigt negaitv.

Om valpar av "din" ras ska tåla att bli behandlade på ett brutalt vis klarade inte din tik det, så då ska du inte avla på henne.

Det är faktiskt inte alls ovanligt att uppfödare är hårdhänta mot sina valpar som jag sett det, tyvärr.

:confused::confused::confused:

Vad är det för uppfödare du träffat på? Pratar vi om Sverige?
 
Sv: Avelstik eller inte?

Det är faktiskt inte alls ovanligt att uppfödare är hårdhänta mot sina valpar som jag sett det, tyvärr.

Och jag anser att det är mkt ovanligt, så jag sällar mig till de undrades skara över vad för uppfödare du träffat och i vilket land då?
 
Sv: Avelstik eller inte?

Instämmer helt!

Jag känner ett antal uppfödare och gemensamt för dem ALLA - oavsett inriktining sport/tjänst/jakt/sällskap - är att de är väldigt måna om att deras valpar skall få en "mjuk och trevlig" uppväxt!!

INGEN av dem skulle få för sej att nypa sina valpar eller lyfta dem i ett ben eller på annat vis "förgripa sej" på dem!

Detta gäller både uppfödarna i Sverige och dem jag känner ute i Europa och USA!

Vad fasen är det för uppfödare TS träffat!?!?!

/Swat
 
Sv: Avelstik eller inte?

Jag har träffat massor med uppfödare som behandlar hundarna ganska nonchalant. Saker som att man nyper i dem om de inte står som de ska på utställning, eller drar och rycker i dem när de gör fel. Tvingar dem att stå ut med hårdhänt borstning, lyfter upp dem genom att greppa i pälsen etc. Vid lydnadsträning så ser man hur hundarna rycker till när ägaren lutar sig mot dem.. Har sett det hos flera raser.

Jag kan omöjligen tro att ni aldrig sett sådant?

Det är ju bara att sätta foten på en utställningsplats så kan man se hur folk behandar sina djur. Man blir helt exhalterad när man hittar en trevlig människa som är positiv och glad med sin hund. Jämfört med stora antalet så är de ganska få.

Yennork: nja nu håller jag inte riktigt med. Alla hundar har olika personligheter. Ex. en golden kan klara av att husse/matte ger dem en hyvling och ändå vara glad och modig, en annan golden skulle kunna svara tillbaka och en tredje skulle kunna svara med att bli väldigt låg och nedtryckt. Det beror på hundens personlighet. För mig är individen inte sämre för att den är mjukare. Den får inte vara rädd men det är inte i min mening alltid sammankopplat med att svara negativt på skäll/fysisk korrigering. Det beror ju helt på vilken inriktning man vill ha och vilken typ av hund man vill ha.

Kissing Spine: Det beror ju helt på individen. Det är INTE ok att behandla ett djur så, men hundar svarar inte med någon standardmall där varenda hund kommer att ta skada av en sådan behandling. Att vara ganska burdus och grov med en hund kan göra att den helt enkelt accepterar sådant beteende och lär sig att det inte är farligt. Å andra sidan kan den bli rädd och stänga av.

SWAT: Jag har också träffat massor med människor som är väldigt måna om att stödja och utveckla sina valpar på ett bra vis, men det ändrar inte faktum att jag träffat motsatsen också. Det finns människor som tror att om de utsätter sina valpar för mycket så kommer de att kunna hantera saker bättre när de blir äldre. Vilket är iofs sant men är man vårdslös så kan det också slå fel. Vilket jag sett, inom min ras och även i andra, att det tyvärr finns en bunt som gör såhär.
 
Sv: Avelstik eller inte?

Men nu gällde det väl valpar hos uppfödaren, alltså under 8-10 veckor? Du skrev:

Detta beror till stor del på hanteringen av valparna som uppfödaren gjorde. Uppfödaren nöp dem, lyfte upp dem genom att bara greppa ett ben och dra eller greppa tag i enbart pälsen. De transporterades runt hit och dit redan från 3 veckors ålder. De hanterades väldigt hårdhänt helt enkelt och en valp lämnades ensam i bilen i en timme en gång.. Detta är bara en handfull av allt som skedde..
 
Sv: Avelstik eller inte?

Jodå, jag är fullt medveten om att hundar är olika individer som reagerar olika. Att de inte skulle ta skada av hårdhänt behandling är dock enligt mig bullshit.

Lite som att aga ett litet barn och påstå att det inte tar skada, för det är en säker och tuff individ. :cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 730
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 894
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 862
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp