Avelsvärdering kallblodshingstar

juvelen

Trådstartare
Snygg, f.2005, e.Elding u.Tå Marina ue.Marine Svarten
Tot. 29: 7-4-1. Rek. 31,8k *28,0m 28,8l 26,8ak 26,2am, 367 000 kr.
Godkänd

Lix Mollyn, f.2004, e.Skaffer Brunen u.Riga Mollyn ue.Alm Rigel
Tot. 35: 9-7-5. Rek. 37,9k *26,1m 26,6am, 573 789 kr
Godkänd

Trolldin, f.2005, e.Moe Odin u.Trollvi ue.Troll Jahn
Tot. 24: 6-8-1. Rek. 28,3k *26,8m 29,0ak 27,4am, 522 000
Godkänd

Dalelden, f.1994, e.Elding u.Daltone ue.Kipmin
Tot. 193: 19-23-12. Rek. 25,5k, 25,6m, 26,3l, 23,4ak, 25,2am, 26,4 al, 1 421 044 kr
Ej Godkänd

Lienpilen, f.2006, e.Moe Odin u.Solpila ue.Pilmin
Tot. 14: 3-1-4. Rek. 29,6k 28,7m 31,1am, 231 741 kr
Ej Godkänd

Fjeldstad Goggen, f.2005, e.Pål Even u.Minelli ue.Kinge Tor
Tot. 19: 5-7-2-3. Rek. (4)27,8M - (4)24,5aK, 836.468 nKr
Struken

Myllkärrs Björn, f.2005, e.Slogum Björn u.Öva Express ue.Troll Jahn
Tot. 25: 2-3-6. Rek. 29,2k 27,8m 29,3ak, 269 000 kr
Struken

Bilder från visningen

Har ej hittat någon info med utlåtande från domaren m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Oj va roligt att Lix Mollyn blev godkänd, det är Tuvas morbror :D
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Fick mailat Avelsvärderingsresultatet

Offentligt omdöme

Lite trist att Lienpilen inte gick igenom, anade att det var något veterinärt eftersom han hade både stam och prestationer. Fjeldstad Goggen hade också varit intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Fjeldstad Goggen hade också varit intressant.

Ja, hade väl blivit första med Pål Even som far i Sverige i så fall? Men han kommer igen!
Intressant kåring på Bjerke i november:
• Horgen Tore (Spikeld)
• Særpefanten (Moe Odin)
• Vojespik (Spikeld)
• Moe Granar (Braute)
• Rokne Eld (Lome Elden)
• Vojefrigg (Ulfrigg)
• Remelden (Lome Elden)
• Norheim Faksen (Järvsöfaks)
• Tin Tveiten (Sjefen)
• Wiking Blesen (Moe Odin)
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Lumjor (e. Pål Even) stod i Sverige ifjol.
Voje Spik & Voje Frigg kommer ur samma moderstam som Voje Faks, hästarna från den linjen verkar bli väldigt lätta i typen. Voje Spik är riktigt snygg.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Sorry, tänkte inte på Lumjor eftersom han står i Norge i vanliga fall, medan Fjeldstad Goggen står i Sverige.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Själv gillar jag Mjølnerøds båda, treåriga Horgen Tore som vann Kriteriet och Særpefanten som var trea (tvåa?) i norska Derbyt.
Förresten var jag lite förvirrad förut, kåringen är naturligtvis på Biri 13 - 14 november och ingen annanstans!
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Men är Norgeägd ;)

Absolut, hans mycket trevliga "pappa" bor i Drammen. Men kommer väl att bli svårt att få någon godkänd e: Pål Even som ska stå i Sverige och dessutom vara svenskägd inom de närmsta åren? Om vi nu alldeles ska snöa in på Pål Even-avkommor... :)
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Moe Granar hade också varit lite intressant, kanske på en Eldingmärr?
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Vill du göra en ny Moe Odin? :)

Om inte annat är jag väldigt positivt inställd till outcross. Ja, jag vet, det är gränsfall, men numera känns det faktiskt som om Braute är outcross. Eller rättare sagt, det känns som om allt som inte har Elding eller Faksen i sig är outcross.

Moe Granar har rent prestationsmässigt imponerat en hel del på mig under året. Han går visserligen inte ett steg på 2600 eller längre men på medel och kort är han jämn och säker och har ju etablerat sig ordentligt i klassen under "guld" i år.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Moe Brage är e. Moe Odin på en Brautemärr. Men då kommer han från Stövalinjen, Moe Odin går ju tillbaka till Solbergsstjerna:love:, likaså Moe Granar.

Mindre uppfödare vill nog försöka avla på mer "säkra kort", så kan dom större uppfödarna prova ta lite outcross och unga hingstar i aveln. Tabac använder outcross hingstar med bra resultat, men då är han också noga med moderstammen på stona.

Visst kan det vara intressant med outcross men då vill jag att hingsten ska ha riktigt bra moderstam som lämnat bra med olika hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Jag tänkte närmast på att Moe Vilja lämnat både Moe Granar och Moe Odin...
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

För att fortsätta lite kort om outcross här i vår ensamma diskussion.

Kallblodsuppfödarna biter sig ju själva lite i foten genom mitt sätt att se det genom att bara avla på "giganterna". På kort sikt gynnas nog aveln men hur ser det ut om x antal år när alla ston har Järvsöfaks + Elding i sig? Då kommer det övriga blodet att behövas (tror jag).

Förresten, hur kommer det sig att Alm Rigel går så bra ihop med Elding? Bara några exempel är Bork Odin och Særpefanten.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

*kl* Jag ger mig in i er ensamma diskussion.... Jag är så glad att jag har en märr där jag i princip kan peka i hingstkatalogen och betäcka med vad som helst - och att märren dessutom själv har fina kvaliteter (bara hoppas hon kan bli dräktigt också). Jag är också lite fundersam vad som kommer att hända, ganska snart eller för att inte säga att vi redan är där, när "allt" innehåller elding och faksen. Norskarna är ju redan i den situationen.

Men sen är det ju en annan aspekt när det gäller att avel, vill man kunna sälja så funkar ju nästan inga outcross linjer, knappt ens om modersstammen själv är otroligt stark.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Det känns som om du sitter i en både spännande och svår situation. Har du börjat luta åt något håll?

Vill man gå Eldingfritt finns ju exempelvis bröderna Frigg Mollyn (e: Ulfrigg) och Kasper Mollyn (e: Braute) i Norge. Mamman Maud Mollyn är e: Lyngsvarten som går tillbaka på den i Sverige uteslutna Kaprell. Jag vet att norskarna har höga tankar om framförallt Frigg Mollyn, men svårt att veta hur avkommorna står sig än så länge. De äldsta är fem år.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Jag har ju alm rigel blod i min, och har varit lite inne på att förstärka den linjen faktiskt, vilket då kanske skulle kunna vara Bork Odin eller Tangen Scott, mkt trevliga hingstar bägge två, Moe Odin själv vore ju inte fel, helt fantastisk moderslinje och en hingst som själv har utmärkta resultat i avel, eventuellt Järvsöviking, mest p.g.a modersstammen och att det kommer in både elding och faksen i samma hingst, men skulle ändå vilja se mer av den hingsten först. Åsajerven vore kanske tänkbar. Annars är jag lite kinkig och vet inte riktigt vad jag vill ha, men de tre förstnämnda ligger nära till hands.
 
Sv: Avelsvärdering kallblodshingstar

Jag tänkte närmast på att Moe Vilja lämnat både Moe Granar och Moe Odin...
Självklart det oxå. Hade varit intessant att gör en korsning med linjeavel på Solbergsstjerna, typ betäcka min Bångsta Gulla (e. Gullsvarten - Troll Jahn) med Moe Odin eller någon av hans söner, Bork Odin gillar jag skarpt.

Det är ändå ganska lustigt hur det kan bli i aveln, Alm Rigel tycker jag verkar bättre som morfar än som farfar, samma med Troll Jahn (undantag Järvsöfaks). Men då verkar t.ex Bork Rigel bli bra som morfar som är e. Alm Rigel. Han och Rigel Jo lämnade väl inte riktigt som förväntat (som far) med tanke på vilka ston dom fått.

Själv tror jag mer på Kasper Mollyn, det kan ju vara för att jag inte vill ha Frigg Best i mina hästar, ej heller Rigel Jo.:crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Idag beslutas det vilka av hingstarna som passerar nålsögat Horgen Tore, f.2006, e.Spikeld u.Horgen Laila ue.Auvin, 13 st: 3-7-1...
Svar
2
· Visningar
1 748
Senast: juvelen
·
Trav Hingstar anmälda till Östersund 9-10 oktober Bleke Kongen f.2003, e. Nordli Svarten Tot. 44 st 8-9-7, 24,9K - 25,0aK, 480.442 nkr...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp