Avelsvärdering 31/10-1/11 2008

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 320
Sv: Avelsvärdering 31/10-1/11 2008

Så majesty of rock, om man avlar på honom, så reggas han avkommor men det enda de inte får är att starta i vissa lopp och få vissa premier, annars får de tävla. Men hur kan han bli godkännd? Vad krävs för att han ska uppnå godkännd nivå. OCh hur intressant är en häst som han nu då?

Var Skogans Joker inte med??

Så majesty of rock, om man avlar på honom, så reggas han avkommor men det enda de inte får är att starta i vissa lopp och få vissa premier, annars får de tävla. Men hur kan han bli godkännd? Vad krävs för att han ska uppnå godkännd nivå. OCh hur intressant är en häst som han nu då?

Du kan avla på Majesty of Rock, men det som du går miste om är eventuella premieloppspengar och du får inte vara med i de största årgångsloppen. Du får heller inga uppfödarpremier. En viktig grej som jag missade i förra inlägget är att de avkommorna inte heller får uppfödarpremier.

Eftersom Majesty of Rock slutat tävla, så är det enbart genom att hans avkommor skulle visa sig vara exeptionellt bra som han skulle kunna bli godkänd.

Om du tror att Majesty of Rock har potential att bli en bra avelshingst, samt att han passar ditt sto. Tänker du dessutom behålla avkomman själv, så är det väl helt okej att betäcka med honom. Får du fram en bra häst kommer avkomman att tjäna fina pengar oavsett, även om du går miste om uppfödarpremier och några årgångslopp. (Fast då slipper du betala anmälningsavgifter till dessa lopp och sparar de pengarna i alla fall...)

Ska du sälja avkomman är det iskallt att använda honom. Fast tyvärr tror jag att det varit lika iskallt även om han blivit godkänd. Han har ett BLUP på 104 och det innebär rent statistiskt att hans möjligheter att bli en bra avelshingst är ca 0,5%.

Det är synd, hade varit roligt att få fram lite färger i aveln. Undrar vad som kommer att hända med honom nu, han har ju åter fått skada så tävlandet verkar uteslutet.

Det är synd, hade varit roligt att få fram lite färger i aveln. Undrar vad som kommer att hända med honom nu, han har ju åter fått skada så tävlandet verkar uteslutet.

Okej, då förstår jag... Jag tycker också det är roligt med färger och vill därför avla på "blåblodiga" individer. :d

Man kan ju tycka att det är synd att en vacker hingst blir "kasserad", alltså nerklassad till jordkällaren.
Och allt som inte är 1A är för mig personligen kasserat.

Men det är viktigare att avla på bra individer i stället för kul färger...;)

AM

Nääää..nu ska vi vara seriösa.;)

Annars får vi lägga ner och börja med westernhästar..
Dom håller på med sånt, färger :angel:

AM

Han har ett BLUP på 104 och det innebär rent statistiskt att hans möjligheter att bli en bra avelshingst är ca 0,5%.

KL
Har en hingst med hygglig stam och BLUP på 111. Hingsten som är väldigt trevlig har bra exteriör, är mycket kapabel, gick 13 som treåring men är tyvärr ingen stjärna.
Hans blodslinjer passar bra till ett par av mina ston. Hans rörelsemekanik och storlek passar också bra till dessa ston. Ponera att jag betäcker dessa med honom för att ha avkomman kvar för eget bruk. Är det en vansinnig ide?

KL
Har en hingst med hygglig stam och BLUP på 111. Hingsten som är väldigt trevlig har bra exteriör, är mycket kapabel, gick 13 som treåring men är tyvärr ingen stjärna.
Hans blodslinjer passar bra till ett par av mina ston. Hans rörelsemekanik och storlek passar också bra till dessa ston. Ponera att jag betäcker dessa med honom för att ha avkomman kvar för eget bruk. Är det en vansinnig ide?

Bra fråga...men idén är inte vansinng i alla fall, tycker jag. Personligen så tar jag hellre denne hingst, än en godkänd som bevisat att han är dålig. Din hingst kan ju inte ha varit helt talanglös som treåring i alla fall, om han gick 13. Det är ju lite upp till en själv vad man har för alternativ och ambitioner. Men det finns vansinnigare idéer. :laugh:

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: Natasja
·
Trav Listan på vilka hingstar som har fått X antal föl... Ganska kul. Hade ingen aning om att italienarna betäckte med Gidde..hehe...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Elite Hingst
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 292
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025