Semestra i Norrland

Bukefalos 30 år!

Araminta

Trådstartare
Vi funderar på att lägga en augustivecka någonstans i de nordligare delarna av landet. Letar efter tips på områden/platser utifrån följande:
- Vandring kommer vara främsta fokus men vi tänker oss dagsturer utifrån en fast punkt (stuga), snarare än tält.
- Vi slipper gärna bil. Vi har körkort och kan hyra bil om vi måste men tar oss helst runt kollektivt.
- Utifrån ovan så gissar jag att vi behöver hålla oss rimligt nära en tätort. Citysightseeing är inte prio men finns det kultur att se i närheten så är vi inte de som säger nej.
- Närhet till badbart vatten är inte heller prio men vore definitivt trevligt.

Någon som har tips utifrån denna väldigt vaga briefing? 😅

Höga kusten, otroligt vackert och samtidigt lättillgängligt. Man får snabbt lön för mödan då höjdskillnaden till havet är så markant. Närhet till bad - såklart. Fantastiska vyer.
Jag har många vandringstips i höga kusten om du är intresserad, även mer okända som är minst lika bra som kända Skuleberget.

Du sparar 160mil tur och retur jämfört med Abisko - som såklart är besöksvärt men något helt annat. Då ska man sukta efter fjäll!

Höga kusten, otroligt vackert och samtidigt lättillgängligt. Man får snabbt lön för mödan då höjdskillnaden till havet är så markant. Närhet till bad - såklart. Fantastiska vyer.
Jag har många vandringstips i höga kusten om du är intresserad, även mer okända som är minst lika bra som kända Skuleberget.

Du sparar 160mil tur och retur jämfört med Abisko - som såklart är besöksvärt men något helt annat. Då ska man sukta efter fjäll!
Är det inte väl optimistiskt att säga att man kan ta sig med buss där?

Åre? Eller Duved om ni vill bo mer ifred. Går att åka tåg hit, vandring direkt från byn eller går att ta buss till andra ställen (kolla tidtabell för sommaren i så fall). Man klarar sig utan bil, har allt på gångavstånd och badvatten finns vid båda byarna.

Vi funderar på att lägga en augustivecka någonstans i de nordligare delarna av landet. Letar efter tips på områden/platser utifrån följande:
- Vandring kommer vara främsta fokus men vi tänker oss dagsturer utifrån en fast punkt (stuga), snarare än tält.
- Vi slipper gärna bil. Vi har körkort och kan hyra bil om vi måste men tar oss helst runt kollektivt.
- Utifrån ovan så gissar jag att vi behöver hålla oss rimligt nära en tätort. Citysightseeing är inte prio men finns det kultur att se i närheten så är vi inte de som säger nej.
- Närhet till badbart vatten är inte heller prio men vore definitivt trevligt.

Någon som har tips utifrån denna väldigt vaga briefing? 😅
Grövelsjön? Vet dock inte hur det går att ta sig dit. Men annars passar det in på önskemålen.
Jag var i Åre med familjen som liten på sommaren, bodde i en scoutstuga där även andra familjer bodde. Toppen tyckte vi barn som hittade kompisar att leka med.

Jo. Höga kusten är jättefint, med bra möjligheter till vandring och bad och allt man kan önska sig - men jag skulle verkligen rekommendera bil. Det går bussar, men de går till tätorterna, inte till vandringslederna.

Inte så långt norrut, men om ni beslutar er att följa råden om Åre-området och därmed befinner er i Järpen så tycker jag Ristafallet är ett coolt utflyktsmål. Dock har jag ingen koll på om det är nåbart med kollektivtrafik.

Kombinationen stuga och kollektivtrafik är allmänt svårt i Norrland, om man inte tänker sig tåget till Åre eller Abisko då.

Men Norrland är så mycket mer än fjällen och Höga kusten är verkligen värt att kolla upp.

Det finns jättefina vandringsstråk stadsnära från Övik (som ett exempel, det ger inte bästa upplevelsen att åka runt med lokal- och regionbussar i Övik).

Jag skulle såklart rekommendera bil då svårigheten blir att hitta en stuga med kollektivtrafik. Jag läste inte heller kollektivtrafik som ett absolut måste utan mer som ett önskemål.

Inte så långt norrut, men om ni beslutar er att följa råden om Åre-området och därmed befinner er i Järpen så tycker jag Ristafallet är ett coolt utflyktsmål. Dock har jag ingen koll på om det är nåbart med kollektivtrafik.
Det ligger vid E14 mellan Järpen och Undersåker så det är inga problem att åka buss dit, men med lite planering för bussen går inte jätteofta. Förutom att se på vattenfallet (och kanske fika på serveringen som finns där) är det en fin liten vandring längs med älven, över och längs med andra sidan, över och tillbaka 😊

Lite spänande tråd oim Norrlands storlek. Tipsen är rejält i norr :D

1748168437441.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka