Avgifter för sjukvården olika i landet

Jag tror faktiskt inte det skulle lösa problemet i sin helhet. Det känns lite som att pluttifiera de enorma problem som finns i vården. Dels är många medvetna och dels är det många års nedmontering, utförsäljning, dysfunktionella ersättningsmodeller som du menar skulle försvinna med någon av de lösningar som presenteras inom ramen för befintlig regionalpolitik som ingetdera innebär alternativ till rådande new public management. Genom att VÄLJARNA gör bättre. Tillåt mig tveka.
Ja det känns så typiskt och vanligt att skylla på väljarna när politikerna fattar beslut som inte är bra. "Ni kunde röstat annorlunda" "vet ni vad ni röstade på" osv. Nu är det ju trots allt så att 10 miljoner människor i Sverige inte har samma åsikter ens så att hävda att man själv röstat fram politikerna är ju inte hela sanningen. Alla de som röstade på någon annan då liksom.

Jag tror som du att det inte gör någon större skillnad vem som sitter vid makten där om de inte själv ser vad som är fel. NPM och för många kockar utan vårdnära arbete. Som en läkare sa häromdagen "det finns ju fler i ledningen än det finns läkare".
 
Ja det känns så typiskt och vanligt att skylla på väljarna när politikerna fattar beslut som inte är bra. "Ni kunde röstat annorlunda" "vet ni vad ni röstade på" osv. Nu är det ju trots allt så att 10 miljoner människor i Sverige inte har samma åsikter ens så att hävda att man själv röstat fram politikerna är ju inte hela sanningen. Alla de som röstade på någon annan då liksom.

Jag tror som du att det inte gör någon större skillnad vem som sitter vid makten där om de inte själv ser vad som är fel. NPM och för många kockar utan vårdnära arbete. Som en läkare sa häromdagen "det finns ju fler i ledningen än det finns läkare".
Ja det finns otroligt mycket problem, men just patientavgifterna är ju inte en del utav just det problemet, egentligen utan där är det rätt enkelt att rösta på det man själv tycker är rimligt. Det andra är en större fråga än så.
 
Jag tror faktiskt inte det skulle lösa problemet i sin helhet. Det känns lite som att pluttifiera de enorma problem som finns i vården. Dels är många medvetna och dels är det många års nedmontering, utförsäljning, dysfunktionella ersättningsmodeller som du menar skulle försvinna med någon av de lösningar som presenteras inom ramen för befintlig regionalpolitik som ingetdera innebär alternativ till rådande new public management. Genom att VÄLJARNA gör bättre. Tillåt mig tveka.
Jag pluttifierade det till att beröra patientavgifter, det är helt korrekt :)
 
Vårdvalen är en del av den offentliga vården och bekostas av offentliga medel. Vården är ibland lönsam även för helt offentliga enheter men pengarna går då in i det svarta hålet istället för till riskkapitalister.
Det är att göra det för enkelt att tro att det fria vårdvalet äter upp pengarna, det finns otroligt mycket som äter mer pengar mellan politiker och de som bedriver vård..
Ja, alltså såklart förstår jag att det är mer som äter upp pengar än så, såklart.
 
Har aldrig sett att partierna kampanjar just med patientavgift så därmed blir det ju svårt att styra sitt val efter vad partierna inte kommunicerar att de tycker i den frågan. Eller?

Tillägg: de brukar liksom prata om vårdköer, tillgänglighet, patientsäkerhet
Nej de går inte till val på det men det går ju att ta reda på vad de tycker :)
 
Jag har också tänkt på detta, helt galet att det får skilja så mycket. Visserligen har vi högkostnadsskyddet som träder in vid en viss summa, men 400:- för ett vårdcentralsbesök är faktiskt väldigt mycket, särskilt för pensionärer och bidragstagare som saknar möjlighet att påverka sin ekonomi. Det är kanske i de grupperna man har det största vårdbehovet också.

En annan grej med vården som nyss uppdagats för mig är hur dåligt journalföringen fungerar. Varje region köper själv sitt journalsystem, vilket innebär att det är ett sammelsurium av system som används. Dessa pratar inte automatiskt med varandra, utan om man som patient tex. flyttar till en annan region måste nya vårdgivare manuellt beställa tidigare journaler- om de och patienten vet var patienten tidigare sökt vård vill säga. Mycket besvärligt när det är en dement äldre som flyttat till ny region och inte själv kommer ihåg vilka ställen han kan ha fått vård på...

Förstatliga och stoppa privatiseringar säger jag också! En jämlik och säker vård borde vara en självklarhet!
Det brukar finnas en "journalkopieenhet" som kan hjälpa till med det då. Vi har en Regionarkivarie i Region Västerbotten som tar hand om det tex. Vet att det finns i fler regioner.

Dock är det jättetrist att det inte ska gå att ha journalsystem som pratar med varandra, men även när man har samma journalsystem som det kommer bli nu i stora delar av landet så kommer de inte få prata med varandra ändå, lagen sätter stopp för det. Tror det är GDPR om jag inte minns fel.
 
Det brukar finnas en "journalkopieenhet" som kan hjälpa till med det då. Vi har en Regionarkivarie i Region Västerbotten som tar hand om det tex. Vet att det finns i fler regioner.

Dock är det jättetrist att det inte ska gå att ha journalsystem som pratar med varandra, men även när man har samma journalsystem som det kommer bli nu i stora delar av landet så kommer de inte få prata med varandra ändå, lagen sätter stopp för det. Tror det är GDPR om jag inte minns fel.
Gdpr och patientdatalagen. Men det pågår utredningar nationellt nu även om det kommer ta tid..
Själv tycker jag det verkar som ett jättedåligt mikroperspektiv att ta, när en väl har möjlighet att rösta i ett (till stor del) vårdpolitiskt val.
Ja, det är inget jag förespråkar :) men jag tog det perspektivet eftersom det var utgångspunkten i trådstarten.
 
Det brukar finnas en "journalkopieenhet" som kan hjälpa till med det då. Vi har en Regionarkivarie i Region Västerbotten som tar hand om det tex. Vet att det finns i fler regioner.
Åh, tack, något sådant har jag inte ens hört talas om tidigare! Jag vände mig till Patientnämnden för att få råd eller hjälp med min anhöriges "försvunna" journaler, men där verkade de inte kunna hjälpa till med något alls. Ska kolla om det finns någon journalkopieenhet här! 🙂
 
Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många andra länder. Trots det så funderar jag på att det blir ganska ojämnlikt över landet då det är regionerna som styr sjukvården.

I Västra Götaland där jag bor så kostar det från 1 april 200 kronor att gå till vårdcentralen. Till akuten kommer det att kosta 400 kronor från 1 april. För närvarande kostar det 100 kronor respektive 300 kronor.

I Jämtland Härjedalen kostar ett besök på vårdcentralen 400 kronor och i Blekinge och Kronoberg 150 kronor.

I Västernorrland kostar akuten 600 kronor dyrast i landet och i Jönköping 250 kronor billigast i landet tillsammans med Gävleborg och Kalmar som också har 250 kronor.

Någonstans tycker jag detta skaver lite jag tycker vården ska vara jämlik och många hushåll kämpar med ekonomin nu efter pandemin och inflationen.

400 kronor tycker jag är rätt mycket för ett besök på vårdcentralen även om jag personligen haft råd med det. Men kan tänka mig att det är en relativt stor utgift för en del, till exempel en pensionär med låg pension eller ensamstående förälder. Särskilt om en person drabbas av något som kräver flera återbesök på kort tid men ändå inte så mycket att man kommer upp i frikort. . 600 kronor för ett besök på akuten tycker jag också är relativt högt.

Vad tänker ni om detta med så olika avgifter i landet?

Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många andra länder. Trots det så funderar jag på att det blir ganska ojämnlikt över landet då det är regionerna som styr sjukvården.

I Västra Götaland där jag bor så kostar det från 1 april 200 kronor att gå till vårdcentralen. Till akuten kommer det att kosta 400 kronor från 1 april. För närvarande kostar det 100 kronor respektive 300 kronor.

I Jämtland Härjedalen kostar ett besök på vårdcentralen 400 kronor och i Blekinge och Kronoberg 150 kronor.

I Västernorrland kostar akuten 600 kronor dyrast i landet och i Jönköping 250 kronor billigast i landet tillsammans med Gävleborg och Kalmar som också har 250 kronor.

Någonstans tycker jag detta skaver lite jag tycker vården ska vara jämlik och många hushåll kämpar med ekonomin nu efter pandemin och inflationen.

400 kronor tycker jag är rätt mycket för ett besök på vårdcentralen även om jag personligen haft råd med det. Men kan tänka mig att det är en relativt stor utgift för en del, till exempel en pensionär med låg pension eller ensamstående förälder. Särskilt om en person drabbas av något som kräver flera återbesök på kort tid men ändå inte så mycket att man kommer upp i frikort. . 600 kronor för ett besök på akuten tycker jag också är relativt högt.

Vad tänker ni om detta med så olika avgifter i landet?

Utöver högre avgifter så har Jämtland och Härjedalen också betydligt högre skatt, ungefär 5 procent mer än de som betalar lägst skatt. Skälet är ju skattebasen, det är färre personer som ska bokostamen vård som ska bedrivas över ett stort upptagningsområde.

Jag är inte helt säker på att statlig vård skulle vara att föredra. Risken är ännu större centralisering med ännu färre sjukhus och sämre möjligheter till regionanpassade lösningar. Istället borde man genomföra en ökad omfördelning av skatterna. Utjämning räcker inte, utan de rika kommunerna behöver betala mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp