avla på äldre häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare la06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 653
L

la06

Vilken högsta ålder tycker ni är gränsen på ett sto för att börja avla på??

Alltså om hästen inte har haft föl tidigare...

Sv: avla på äldre häst

Finns en hel del gamal trådar om detta.
Lite kort kan säga att det är väldigt individuellt. Vissa ston slutar vara fertila (gå att få dräktiga) redan vid 15 - 16 år andra är det en bit över 25 år. Vissa ston är välhållna och bra kondition och klarar av dräktighet och fölning när det är en bit över 20 år andra är mer slitna i kroppen och har problem lågnt innan.

Enklast för att svar om ett speciellt sto är att låta veterinärundersöka henne och få ett utlåtande från veterinären om just det stoets förutsättningar och vilka risker det kan medföra.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: corzette
·
Avel Hej! Jag funderar på att ta föl på mitt sto från Polen, men vill veta om hon haft föl tidigare. Finns det någon sida där man kan se...
Svar
4
· Visningar
241
Senast: Cinzia
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: Tuppis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31