Avla trots artros?

Brian

Trådstartare
Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel huruvida benet kommer fixa den ökade vikten som ju en dräktighet för med sig. Hon rids inte utan går endast som avelssto, man märker ingenting på henne utan hon rör sig obehindrat i hage i alla gångarter och inga problem att lägga sig/resa sig eller dylikt. Det enda man märker är stelhet när man ska böja benet för kratsning/verkning. Hur ska jag tänka? Blir inte klok på mina funderingar fram och tillbaka. Veterinären har undersökt henne givetvis, enligt hen så är det ingen som kan säga om det kommer gå bra i 2 månader eller 7 år till liksom så har inget att "luta mig emot" där. Det är ett fint sto med stam, prestation och som nedärver ett fantastiskt psyke så visst skulle jag önska fler avkommor men hon ska ju såklart aldrig behöva lida.
Åh, så kluven.. Någon med egna erfarenheter? Jag har för lite kött på benen angående artros för att känna mig säker i ett beslut.
 
Jag tänker såhär, du vet inte hur ont hästen egentligen har och vill du riskera att hon kanske får jätteont och därmed lider efter halva dräktigheten? Jag hade inte avlat på henne så att hon behöver bära fram föl själv, kanske gjort ET istället om det är ett bra sto med linjer som är värt att föra vidare.
 
Det är ju såklart svårt att avgöra utan att ha sett/veta hur artosen ser ut och dess grad, men om stoet idag är fräsch och fin och jag tyckte det var ett sto med högt avelsvärde hade jag testat att ta ett föl, och utvärderat igen hur det gick när fölet är fött. Jag litar på min förmåga utvärdera hur hästen mår, och tolkar veterinären utlåtande som att de bedömer att hästen inte liter av sin atros idag, men naturligtvis inte har spåkula att se in i framtiden med.
Är stoet bra nog att man kan få bra betalt för ungarna är ju dessutom ET och Icsi alternativ att ha i åtanke.
 
Hur pass allvarlig är artrosen? Mitt ena sto har artroser i framknäna efter en skada då hon var yngre, hon fungerade trots det bra som dressyrhäst (vi skippade dock hoppningen med henne) och har haft 3 föl hos mig utan synbara problem. Mitt andra sto upptäcktes det en artros i ett framknä vid en tillfällighet då hon skulle försäkras, hon gick då som hopphäst och har aldrig haft problem av sitt knä, pensionerades dock pga andra saker och går nu som avelssto vilket hon är mycket nöjd med.

Håller med ovanstående, om hästen i dagsläget inte har ont så testa. En dräktighet innebär alltid risker, det går inte att komma ifrån, även friska ston kan dö under fölningen eller få förlossningsfång eller andra allvarliga åkommer. Så lite av en chansning är det alltid, hur som.

Om du inte redan gör det så skulle jag dock ge glucosamin för att hjälpa leden lite, det är inte farligt att ge under dräktighet.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har artros häst med pålagringar i framknä? Veterinärens bedömning av röntgen: "Relativt kraftiga pålagringar i översta...
Svar
3
· Visningar
3 330
Senast: _Leila_
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 794
Senast: Alexandra_W
·
A
Hundhälsa I förra veckan ringde jag veterinären för att diskutera hur jag skulle göra med min oförsäkrade tik, då ho börjat löpa längre än...
Svar
12
· Visningar
4 630
Senast: vallhund
·
Hästhantering Min ponny har börjat visa ett väldigt dåligt beteende när hon står uppbunden i stallet. Hon skrapar i marken och när ingen bryr sig...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp