"avlång" hjälm

E

equus4immer

Jag ska köpa en ny hjälm. Men mitt problem är att jag har rätt stort och avlångt huvud. Alltså om man skulle kolla på huvudet rakt ovanifrån och se de ifrån "fågel perspektiv".

Just nu har jag en Jofa hjälm ifårn hööks. De är bara de att jag skäms för den så otroligt mkt. För er som har sett hur dom ser ut förstår nog mej.
Förstår inte hur man kan designa en sån ful hjälm.
Men den blir så himla varm när man använder den och sen så "åker/glider" den på huvudet när man hoppar pgr av de blanka tyget som är innuti.

Ajja, min fråga är ifall ni vet någon hjälm som kostar max ca. 1000 kr och som är avlång i formen och som ser snygg ut med ventilation.
Som ni kanske förstår så är vad som hellst bättre än den jag har nu ;):angel:
 
Sv: "avlång" hjälm

Jag har också ovalt huvud och det är verkligen ett litet helsike att hitta passande hjälm. Så pass att jag drar mig för det nu när det börjar bli dags att byta ut min nuvarande. Jag hade för övrigt också Jofa länge btw, så jag lider med dig. ;) Det fanns inte så mycket att välja på - det var antingen Jofa eller runda hjälmar som tryckte i pannan så att de röda märkena satt kvar i flera timmar, och jag hade sprängande huvudvärk efter ett ridpass. :crazy:

Nu var det ett par år sedan jag köpte den, så modellen kan ju ha förändrats sedan dess, men min AeroWave (Wembley) sitter i alla fall perfekt på mitt ägghuvud. Kanske inte ett estetiskt mästerverk men betydligt snyggare än en Jofa i alla fall. Är välventilerad och kostar under tusenlappen - har för mig att jag gav runt 7-800 för min.
 
Senast ändrad:
Sv: "avlång" hjälm

Jag upplever att Champion Showring-hjälmen är lätt oval, i alla fall lite för oval för mitt huvud. Kostar runt 7-800 kr. Tyvärr ingen ventilation, men en snygg och klassisk kaskmodell.

Annars får jag varmt rekommendera Lamicell Transformer, den borde passa alla huvudformer tycker jag. Den finns bara i 3 storlekar, S, M (stlk 56-59 har jag för mig) och L. Sedan justerar man in finliret med en ratt i nacken och voila - en perfekt sittande hjälm. Otroligt luftig och lätt, lite á la cykelhjälm. Inte så snygg i mina ögon, men så skön! Kostar runt 900 kr.
 
Sv: "avlång" hjälm

Jag har också knepig huvudform och ovalt huvud. Har länge haft Kavalkade (ventilationshjälm från Börjes), vet inte om den finns längre, däremot har jag förr mig att ajg provade Euro-Lite i samma veva och upplevde dem som liknande i passformen.

Min nya hjälm har jag köpt på ÖB - snorbillig (300 kr), skön och sitter bra (godkänd givetvis), om den är snygg är väl en tolkningsfråga - ventilationsranden är lite väl synlig om nån frågar mig men den är helt okej! :p
 
Sv: "avlång" hjälm

Jag har avlångt huvud och köppte Lami-Cell hjälmen. Passar perfekt och är helt underbar:love:. Innan denna så hade jag en hjälm från h**ks som bara gled upp:( sen så har jag haft dem vanliga sammetshjälmarna och dom fick jag skav och ont i huvudet av:eek:
 
Sv: "avlång" hjälm

Köp en Lamicell Transformer, jag har en i svart/grått.

Dom kostar runt 900:- och eftersom dom är ställbara med en 'ratt' så tycker jag att min liksom ändrade sig runt mitt huvud i form :)
Det funkar så att 'skalet' innuti, som är mer som ett stort band, dras åt runt huvudet när man gör det tajtare, och då formar det sig ju liskom... (är inte så flimsigt som det låter, funkar som cykelhjälmar gör)

Den ser helt ok ut även om jag inte gillar silver grejejn på mitten efterosm det är mer som hopphjälm och ajg är dressyrtant, men den är skön och är bra ventilation i o man kan ta ut fodret o tvätta lätt. Och så passar den med mössa under elelr inget på sommaren för man kan ställa om på 1sekund.

Så här ser min ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg...
Svar
14
· Visningar
3 297
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp