Avliva fiskar

Seabaz

Trådstartare
Hur avlivar man fiskar?

Om man har ett akvarium med fiskar som man inte kan ha kvar längre men man hittar ingen som vill köpa fiskarna?

Jag har inga fiskar själv och ska inte ha några heller, det är bara för jag är nyfiken på hur man gör sig av med fiskar man inte kan ha kvar, som jag frågar.
 
Sv: Avliva fiskar

Om de är små har jag för mig att det "rekommenderas" att man ska slå ihjäl dem. Alltså typ lägga dem nånstans och smacka på med nåt stort och tungt så de garanterat dör direkt. Jag vet folk som kokat ihjäl dem, och det om något tycker jag är otroligt hemskt, och jag hoppas att det inte är tillåtet. (släpper ner dem i kokande vatten alltså). Annars kan man ofta lämna in oönskad fisk i zooaffärer där de säljs vidare!
 
Sv: Avliva fiskar

Små fisk krossa med typ sten/slägga
Stor fisk, banka huvudet med ex hammare, skilj huvud från kropp och kör in kniven i hjärnan.
Jätte stor fisk där ovan ej kommer att fungera, be prof. om hjälp.

Man får inte frysa eller koka ihjäl fisk, inte heller sätta ner de i ex kolsyrat vatten, läsk, överdos av algmedel, mikra fisken och div andra konstiga saker folk hittar på :mad:
 
Sv: Avliva fiskar

vi har kort metoden med hammare, aven med nagon storre fisk som blivit skadad och blivit tvungen att avivas.

Lamnade in en del storre malawi's till ciklid affaren haromdagen, det var lite trevligare an att ha ihjal dem for att dem inte funkade i tanken langre :)
 
Sv: Avliva fiskar

Små fisk krossa med typ sten/slägga
Stor fisk, banka huvudet med ex hammare, skilj huvud från kropp och kör in kniven i hjärnan.
Jätte stor fisk där ovan ej kommer att fungera, be prof. om hjälp.

Man får inte frysa eller koka ihjäl fisk, inte heller sätta ner de i ex kolsyrat vatten, läsk, överdos av algmedel, mikra fisken och div andra konstiga saker folk hittar på :mad:

kokning av liten fisk borde inte vara förbjudet eller?
 
Sv: Avliva fiskar

Knapp

Vi har inte så stora fiskar, och jag vägrar avliva dem (jag är för blödig). Men min pojkvän brukar snabbt hugga huvudet av dem. Det går iaf snabbt, men jag gillar inte att tänka på det ändå.
 
Sv: Avliva fiskar

Varför borde det vara mer okej bara för att det är en liten fisk då menar du?

Knapp

Konstigt egentligen om det inte är okej att koka fiskar, men t.ex. kräftor är okej?:confused:
 
Sv: Avliva fiskar

Varför borde det vara mer okej bara för att det är en liten fisk då menar du?

Knapp

Konstigt egentligen om det inte är okej att koka fiskar, men t.ex. kräftor är okej?:confused:
precis min mening, en liten fisk kommer att dö på väldigt kort tid medans en stor fisk kommer ta längre tid på sig att få temperaturen så den dör.

och som du själv skrev så verkar det vara okej med kräftor, hummer, mm så varför skulle en liten fisk som dör lika snabbt inte vara okej?
 
Sv: Avliva fiskar

Jag fick låna ett akvarium för en massa år sen för ägaren skulle avliva fiskarna. Hade dem ett tag men till slut gav jag de överlevande (malawiciklider) till en zooaffär.
Hoppas de fick bra hem. :D
 
Sv: Avliva fiskar

Nej det ar inte ok att koka en fisk. De har ett annat nervsystem an vad kraftdjur har. Darmed sagt ar det mycket debatt och forskning kring hur och vilken smarta kraftdjur kanner. Och jag personligen tycker det ar helt sjukt att koka dem (eller nagonting oht.) levande. Man avlivar dem forst med en kniv genom hjarnan.
 
Sv: Avliva fiskar

kokning av liten fisk borde inte vara förbjudet eller?

Kokning av fisk är enligt forskning totalt förkastligt som avlivningsmetod. Mosa den lille fiskens hjärna med ett snabbt slag.
Viktigt är att även på stor fisk ha sönder hjärnan (kör in spik/kniv el likn. )

Någon tog upp hummrar och kräftor, vilka man generellt dödar via kokning när man ska tillaga dessa. De har dock ett annorlunda nervsystem än fiskar (ryggradsdjur). Hur pass mycket de lider av detta är diskuterat men det finns ju sätt att optimera det vilket man såklart ska praktisera och inte bara hälla i en hög i en gryta.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva fiskar

Kokning av fisk är enligt forskning totalt förkastligt som avlivningsmetod. Mosa den lille fiskens hjärna med ett snabbt slag.
Viktigt är att även på stor fisk ha sönder hjärnan (kör in spik/kniv el likn. )

Någon tog upp hummrar och kräftor, vilka man generellt dödar via kokning när man ska tillaga dessa. De har dock ett annorlunda nervsystem än fiskar (ryggradsdjur). Hur pass mycket de lider av detta är diskuterat men det finns ju sätt att optimera det vilket man såklart ska praktisera och inte bara hälla i en hög i en gryta.

Vilken forskning? Folk som tycker på internet har jag sett men ingen seriös forskning

Hur mosar man en liten fisk utan att den känner något eller är medveten om vad som ska hända?
Små fiskar tror jag fortfarande får en mer skonsam död om de kokas , då kan de vara kvar i håven under hela förloppet.
För att klargöra så är små fiskar guppy, neontetra och liknande.
Guldfisk eller liknande har mer massa som ska värmas upp innan den dör.

Enligt lagarna verkar det inte vara olagligt att koka småfisk...

Undrar hur de gör med fisken till felix fiskgratäng
 
Sv: Avliva fiskar

Nej det ar inte ok att koka en fisk. De har ett annat nervsystem an vad kraftdjur har. Darmed sagt ar det mycket debatt och forskning kring hur och vilken smarta kraftdjur kanner. Och jag personligen tycker det ar helt sjukt att koka dem (eller nagonting oht.) levande. Man avlivar dem forst med en kniv genom hjarnan.
Utan bedövning så kan det ta många minuter innan det dör att det sättet du skrev
 
Sv: Avliva fiskar

Bor man i stockholm kan man ge dem till mig på jobbet så behöver man inte slå ihjäl dem.
 
Sv: Avliva fiskar

Da ar du sa dalig med kniv att du inte bor skara gronsaker ens.

Det tyckte inte ens jag var moget, om du nu är så duktig så kan du visa mig något som visar att din metod är godkänd.

Men för att spara tid så kan jag säga att inget som involverar att skära är godkänt för avlivning, man ska alltid först bedöva och är det inte bedövat så kommer djuret lida.

Kräftor verkar vara de enda undantaget.
 
Sv: Avliva fiskar

Att skära av huvudet är ingen bra metod då fisken har hjätnkapacitet i upp till 30 min efter huvudet avlägsnas :S mosa/krossa hjärnan är det som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag roar mig ofta med att titta på aquascape klipp. Nåt som dykt upp ofta nu är scapes med "svävande stenar". Det ser urläckert ut och...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Red_Chili
·
Mat Låter man den koka med hel och fiskar upp den sedan? Eller ska den mortlas, i så fall bara "fröna" eller hela "blomman"? Hur gör ni...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: manda
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 702
Senast: Stergo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 081
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp