avlivas på onsdag....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: avlivas på onsdag....

Väldigt dumt att tala om att han ska bli tigermat
Det hade dom kunnat bespara dig !
Det man inte vet har man inte ont av
Jag skulle inte heller vilja att mina ska bli tigermat .

Men ... varför inte låta människor bli tigermat, vi känner ju inte heller nåt när vi väl är döda , Dessutom börjar det bli ont om begravningsplatser !
Fast å andra sidan så ska väl Tigrar inte få smaka människokött....

Hej från hambo

Som jag redan skrivit, jag skulle gärna lämna min kropp till tigrarna om det vore möjligt. Känns vansinnigt onödigt att kroppen skall eldas upp (miljöpåverkan och slöseri liksom) när tigrarna kunde få kalasa på den. Förresten, jag bryr mig inte om huruvida det är likmaskar eller tigrar som äter min kropp när jag är död.

Däremot tror jag att människor generellt sett kan ha lite svårt för tanken att slänga människokroppar till tigrarna. Kan se lite makabert ut om det ligger "rester" kvar i hägnet när det kommer besökare till exempel :angel: Blir så jobbigt när en skolklass med åttaåringar står där och frågar fröken varför det ligger en människofot i hägnet...

*KL*

En liten fråga....

Får man verkligen begrava djur (större än hund) "hemma på gården"?

egentligen inte, men man kan söka tillstånd för det. eller helt sonika göra det i smyg :angel: fast det är väl ingentinga som rekommenderas...

jag vet dock inte hur det fungerar med att söka tillstånd, förmodligen måste det väl göras ett bra tag innanman avlivar djuret?

Jag brukar säga till folk som tycker det är obehagligt för hästen att åka till slakthuset: - Hur vet hästen skillnad på en resa till slakten än en resa till seminspiltan eller djursjukhuset?
Det obehagliga sitter enbart i människans huvud.

det obehagliga är väl att komma fram till slakthuset? att det luktar lik och blod där vilket hästarna kan vara väldigt känsliga för?

sedan tänker jag att det överhuvudtaget är schysstare att låta hästen sluta hemma på gården än att transportera den det sista man gör. men det är antagligen bara för att min ponny hatade att åka hemifrån, så när han avlivades så vad det fint att han fick somna hemma på gräset.

Men det är lika äckligt /Knepigt när det ligger en hov där och man ska förklara det för ett gäng bukemänniskor :crazy:
Hej från hambo

Men om de styckar så undrar jag om de lämnar med de delar som ändå är "ointressanta" för tigrarna.

Då är det inte fel att lägga fram argument till att det inte är så farligt för hästen som en del vill påskina.Den är ju redan död.

Men jag tror inte att TS tycker det är hemskt för hästen på det sättet utan snarare ett respektlös sätt att låta en gamal kompis sluta sina dagar på.

Faktum är att de flesta som håller på med hästar har inte samma känslor för kor som för hästar. På samma sätt som man antagligen inte har samma känslor för en gris som för en hund.

Mina föräldrar åt tex kaninkött innan vi skaffade en egen kanin. Efter det så äter de inte längre kanin och det var självklart att kaninen skulle begravas hemma. Inte en chans att den skulle sluta som tigermat.

Så känslorna kan ju ändras beroende på vilket husdjur man har. Har man en gris som husdjur så är det inte så säkert längre att man skulle vilja att den slutade som tigermat.

Det handlar om att visa en form av sista respekt mot sin gamla kompis.

Det som förvånar mig är att så många verkar ha så svårt att förstå det.

Tror som sagt inte att TS tror att hästen far illa på något sätt utan snarare handlar det om att det hela känns så respektlöst på något sätt.

Så att argumentera med TS om att det inte är så farligt för hästen är mer eller mindre meningslöst då TS med största säkerhet redan vet det. Anledningen är säkert snarare det att det känns hemsk på ett personligt plan.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Men det är lika äckligt /Knepigt när det ligger en hov där och man ska förklara det för ett gäng bukemänniskor :crazy:
Hej från hambo
hovarna tas bort innan kroppen tas in i hägnet..

det obehagliga är väl att komma fram till slakthuset? att det luktar lik och blod där vilket hästarna kan vara väldigt känsliga för?

sedan tänker jag att det överhuvudtaget är schysstare att låta hästen sluta hemma på gården än att transportera den det sista man gör. men det är antagligen bara för att min ponny hatade att åka hemifrån, så när han avlivades så vad det fint att han fick somna hemma på gräset.
nej, tyvärr, hästar reagerar inte på blodlukten på slakterier, de reagerar inte ens på om det ligger en död nyavblodad häst 3 m till höger om dem när dom kommer in..

för isf kan vi ju vända på det.. varför ska du skrämma skiten ur alla hästar som står på gården genom att avliva en häst på stallplanen där blodet kommer att finnas kvar i marken länge länge.. ?

varför hästar reagerar på styckhus för älgar på hösten är för att Älg luktar konstigt.. inte för att det är blod..
och är en häst alltid rädd för att gå förbi huset så sitter det snarare i ryttarens hjärna "oj nu ska vi förbi älgstyckningshuset, bäst vi kortar tyglarna och klämmer med benen, och så spänner vi oss utifall hästen hoppar till" och vad hör hästen? "ojoj, nu är matte jätterädd, bäst att sticka!"

nej, tyvärr, hästar reagerar inte på blodlukten på slakterier, de reagerar inte ens på om det ligger en död nyavblodad häst 3 m till höger om dem när dom kommer in..

för isf kan vi ju vända på det.. varför ska du skrämma skiten ur alla hästar som står på gården genom att avliva en häst på stallplanen där blodet kommer att finnas kvar i marken länge länge.. ?

varför hästar reagerar på styckhus för älgar på hösten är för att Älg luktar konstigt.. inte för att det är blod..
och är en häst alltid rädd för att gå förbi huset så sitter det snarare i ryttarens hjärna "oj nu ska vi förbi älgstyckningshuset, bäst vi kortar tyglarna och klämmer med benen, och så spänner vi oss utifall hästen hoppar till" och vad hör hästen? "ojoj, nu är matte jätterädd, bäst att sticka!"

men om dom ändå inte reagerar på blodlukten, då skräms dom väl inte utav att den finns kvar hemma på gården ifall man avlivar en häst där??
o man kan ju faktikst gå iväg en bit.. vi avlivade min häst nere på en äng
bara funderar...

egentligen inte, men man kan söka tillstånd för det. eller helt sonika göra det i smyg :angel: fast det är väl ingentinga som rekommenderas...

jag vet dock inte hur det fungerar med att söka tillstånd, förmodligen måste det väl göras ett bra tag innanman avlivar djuret?
Det beror helt på omständigheterna..

landstinget kan ta ett beslut på minuten om det är sådana omständigheter, en häst på ridskolan fick benet avsparkat och avlivades i hagen en månadg, dom ringde kadaverbilen och dom kunde inte komma förrens en vecka senare.. och detta var i varma april.. dom ringde landstinget och sa att det inte är lämpligt att ha ett hästkadaver på stallplanen en vecka när det både ränner ridskolelever (400 per vecka) och det är varmt utomhus, dessutom finns det många vilda djur i närheten, både räv, varg, lo och björn.. skitkul att komma till stallet på morgonen och se skolhästen utsläpad på stallplan, halväten och sönderriven, likmaskar etc..

så givetvis fick dom direkt ett godkännande på telefon och grävde her kadavret så fort dom kunde..

men vid en planerad begravning så bör man nog se till att söka tillstånd i tid, det ska ju stämma med grundvatten och stadsplanering etc etc..

men man kan göra ett mellanting.. på slakteriet kan man be om att få tillbaka huvud, svans och höger framben för begravning.. då har man de viktigaste delarna med sig till en grav ändå..

Trodde så jag med. Men visst har man grävmaskin o stor mark så kan man ju göra det i smyg...gräv djup bara:angel:

Det beror helt på omständigheterna..

landstinget kan ta ett beslut på minuten om det är sådana omständigheter, en häst på ridskolan fick benet avsparkat och avlivades i hagen en månadg, dom ringde kadaverbilen och dom kunde inte komma förrens en vecka senare.. och detta var i varma april.. dom ringde landstinget och sa att det inte är lämpligt att ha ett hästkadaver på stallplanen en vecka när det både ränner ridskolelever (400 per vecka) och det är varmt utomhus, dessutom finns det många vilda djur i närheten, både räv, varg, lo och björn.. skitkul att komma till stallet på morgonen och se skolhästen utsläpad på stallplan, halväten och sönderriven, likmaskar etc..

så givetvis fick dom direkt ett godkännande på telefon och grävde her kadavret så fort dom kunde..

men vid en planerad begravning så bör man nog se till att söka tillstånd i tid, det ska ju stämma med grundvatten och stadsplanering etc etc..

men man kan göra ett mellanting.. på slakteriet kan man be om att få tillbaka huvud, svans och höger framben för begravning.. då har man de viktigaste delarna med sig till en grav ändå..

Varför just höger fram??

men om dom ändå inte reagerar på blodlukten, då skräms dom väl inte utav att den finns kvar hemma på gården ifall man avlivar en häst där??
o man kan ju faktikst gå iväg en bit.. vi avlivade min häst nere på en äng
bara funderar...
mitt svar var speciellt utformat till Virra..

Fakta: Nej hästar reagerar* inte på blodlukt, så är det..

Eftersom att virra säger att hästar blir skrämda och nervösa av blodlukt och därför föredrar att sprida blodet på gården där stallets alla kvarvarande hästar ska gå förbi istället för att ta sin häst till ett ställe som luktar blod.. det verkar ju ganska tvärtemot och det var det jag svarade på i det stycket :)

*reagerar som i att dom sticker in i boxen och bara står och darrar flera dagar i sträck för att dom tror att domedagen har kommit..

Varför just höger fram??
det har väl något att göra med att vi mäniskor är högerhänta och skulle vi välja den armen som var viktigast för oss så skulle vi välja höger.. hästar tigger, skrapar, trampar och undersöker oftast med ett av frambenen, vet dock inte hur det är fördelat med högerhovade och vänsterhovade hästar :p men höger har nog kommit från människan..

i så fall skulle väl alla männsikor med kunna bli tigermat? eftersom att det bara är ett skal, + att mata hungriga djur? tänk, då skulle aldrig kyrkoårdarna bli fulla...
var går moralens gräns?

Mig skulle det inte störa det minsta.

Nu finns ju inte det alternativet så jag väljer att donera så mycket som går av min kropp till forskning istället.

det har väl något att göra med att vi mäniskor är högerhänta och skulle vi välja den armen som var viktigast för oss så skulle vi välja höger.. hästar tigger, skrapar, trampar och undersöker oftast med ett av frambenen, vet dock inte hur det är fördelat med högerhovade och vänsterhovade hästar :p men höger har nog kommit från människan..

Ok....tack:)

Usch, vad morbid denna tråd har blivit!:crazy:

ts: Självklart ska du säga adjö till hästen, du kommer att ångra dig om du inte gör det. Lycka till, det är alltid svårt att ta farväl av en kompis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 992
Senast: smessis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka