Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Sv: Avlivning hemma - hur går det till? *hjälp*

Vi har använt oss utav samma lantbrukstjänst som du kanske kommer använda dig av, Geol. Tipsar om dem iaf.
De är MYCKET bra måste jag säga, Mycket förstående och mycket bra med hästarna. Både ordinarie och "vikarien" är super.
Allt går lugnt, men ändå snabbt och professionellt till. Man funderar ibland över hur de kan vara så lugna och proffsiga i sitt arbete med tanke på vad de jobbar med!
Man betalar och pratar med dem innan avlivningen. Det går utmärkt att ringa och prata om du vill också, de svarar på allt och är vana vid förstörda stackars hästägare som ringer :)

De hanterar hästen lugnt och stabilt. Man går till platsen man valt, och sedan fixar han allt. Jag är inte 100 men jag tror inte du behöver hålla hästen om du inte vill, han ber dig iaf backa precis när han sätter bulten för att man inte ska hamna ivägen och skada sig.. Du kanske kan ha någon kompis med dig eller något om kan hjälpa till om det behövs? Min mamma fick ta vår häst de sista sekunderna, för jag ville inte stå så nära.
Sen får du gå därifrån direkt, så fixar han avblodning direkt efter bulten (han gör det snabbt inom några sek.) och tar med sig kroppen bort. Man ser inte ett märke eller släpspår på marken efteråt, tom. lastningsbiten gör de riktigt bra.

En sak jag gillade är att han gömde kniven bakom ett träd, tills han avlivat hästen och vi gått en bit bort, för att vi skulle slippa se den.. Fin tanke mitt i allt tycker jag.

Om de avblodar i bilen kan jag ej svara på dock men tyvärr tror jag inte det eftersom det måste göras i princip direkt efteråt, här gjordes det i en skogsdunge där hästen avlivats, och sen fick vi hjälp av några att gräva över det med en jordhög. Det var himla bra för vi slapp se blodet alls.

Senast ändrad av en moderator:

En bekant till mig fick avlivat sin häst för några veckor sedan. Hon använde sig av Djurambulansen och var mycket nöjd med deras bemötande och hantering av det hela. De utgår ifrån Höganäs i skåne men kör en bra bit uppåt också tror jag.

De var två stycken med i ambulansen och min bekant behövde inte hålla sin häst själv, utan de tog över grimskaftet och såg till att hästen fick mumsa ur sin havrespann innan de bultade. Hästen stod på en gräsplätt intill gödselstacken och blev avblodad på plats innan de tog kroppen med sig för destruktion. De fixade allting jättebra och såg även till att blodet blev överskyfflat, att ägaren fick tillbaka grimman osv. Skorna plockades inte av.(Antar att det kanske görs strax innan destruktion?) Tror det kostade 6500 kr, men är inte helt hundra på det.

*Stor styrkekram till dig*

+ Anastacia

Ja, de avblodas för att de ska avlida. Vid bultning blir de bara hjärndöda, därför avblodar man också.

Jag vet inte hur det går till med spruta, har aldrig varit med om det.

Om de avblodar i bilen kan jag ej svara på dock men tyvärr tror jag inte det eftersom det måste göras i princip direkt efteråt, här gjordes det i en skogsdunge där hästen avlivats, och sen fick vi hjälp av några att gräva över det med en jordhög. Det var himla bra för vi slapp se blodet alls.

Jag vet att det förekommer att de avblodas i containern, har t.o.m. varit med om det själv (inte min häst) men vad jag har förstått så får det egentligen inte gå till så (framkom i en annan tråd här på buke). Jag vet dock inte exakt hur reglerna kring detta är formulerade.

TS: Jag har bara "positiva" erfarenheter av bult, det har alttid skötts väldigt professionellt, både då lantbrukstjänst varit ute på planerade avlivningar och när veterinär har avlivat akut. Skulle inte tveka en sekund att göra detta om det gällde min egna häst. Spruta = helt ok men fördelen med lantbrukstjänst el. liknande är ju att de även kan ta med sig hästen direkt.

Ja fast jag menade just det företaget jag pratade om. Eller det kanske du också gör?

Man behöver inte avbloda med spruta.

Jag valde spruta på stoet som var dräktigt, för att även (i teorin) fölet skulle avlivas humant istället för att leva längre än stoet :crazy: Nu vet jag inte att det är så men det kändes iaf vettigt.

Hon fick lugnande, permanentkanyl och sen sprutades hon. Tog en halv evighet innan hon lade sig men det var lugnt och värdigt. Fick även avlivningsvätska i hjärtat för att vara på den säkra sidan men det är (ursäkta ordvitsen) overkill.

Men på det stora föredrar jag bult, man behöver ju inte titta på avblodningen om man tycker det är jobbigt.

jag beklagar först o främst.. jag avlivade min ilänning för 4 veckor sedan med hjälp av veterinär och Geol.. jag valde att ge honom en spruta just pga det faktum att dom inte dör av bulten. det finns ingen som kan garantera att hästen inte känner något vid avblodningen. för mig är detta sätt otänkbart.

sprutan går jätte snabbt, dom lägger sig innom 5 sek och är helt hjärtdöda innom 10. inget blod och ingen stress för hästen. Geol´s chaufför va hos mig 30 min efter att hästen konstaterats död och skötte allt mycket profsigt. inte ett spår efter det när han hade åkt. totalt pris vet 2900:- Geol 3500:-.

ger dig massa stöttekramar!!! mvh erica

Om jag någon dag står i den sitsen, så är det så jag skulle vilja att det gick till. Visst att man inte behöver titta på när de bultar eller avblodar dem, men bara vetskapen av att det kommer hade varit mycket nog.

att dom inte dör av bulten

Hästen blir hjärndöd. Hjärndöd = oåterkalleligt utsläckta hjärnfunktioner.
En hjärndöd häst känner ingenting.

Det finns så många risker med sprutor också om inte fler.

Hur skulle det vara mer stressande för hästen med en korrekt utförd bultning eller att få en spruta?
Sprutan låter inte förvisso men hästen lär inte hinna höra knallen av pistolen.

Senast ändrad av en moderator:

Har man en huvudskygg häst kan det bli väldigt svårt att bulta. Vi hade en sådan i mitt gamla stall. Eller ja, det var stallägarens. Den sköts med gevär istället. Ett skott, inga problem. Men lite mer dramatiskt för övriga inblandade. Så har man en sådan kan man kanske fundera en gång eller två. (Ja det gjordes av utbildat och vansinnigt proffsigt proffs).

Precis. Det går så oerhört fort sa tjejen som höll min häst så hon hann inte reagera. Läste i någon annan tråd att de kan snedtända på sprutor och det vill jag inte riskera. Även om jag förstår att det är ovanligt. Min valack såg så fridfull ut där han låg så jag är helt övertygad om att han inte kände av någon avblodning.

Ja de kan ju det, har både hört och läst skräckhistorier om sprutor. Ska det vara spruta ska det dock vara Somulose.

Visst, min häst ryckte lite men det gick över på några sek, sen helt slapp. Man såg det så tydligt hur spänd och ont hon hade innan avlivningen, för efteråt såg hon mycket fridfull ut :(

Om skorna ska av är beroende på dom man använder. Ibland ska dom det och ibland inte.

Bultas hästen ska dom avblodas. Dom blir "bara"hjärndöda av bultningen. Avblodningen gör att hästen dör. Iom att hjärtat kan slå ett bra tag efter att hästen är död så måste dom det. Är man minsta kvacklig så ska man nog inte vara med vid avblodningen. Det är 35liter blod i en häst.. Så det blir en ganska stor pöl. Och det luktar speciellt.

Skönt att höra att de är proffsiga och bra att ha att göra med!

Jag funderade på att göra som du med spruta först, men det var mest för att jag trodde att jag skulle klara att hålla henne själv och då verkade det minst dramatiskt för min del. Nu har jag insett att jag kommer bara att göra hästis orolig om jag ska vara med. Hon är inte det minsta huvudskygg, så det ska inte vara några problem. Det verkar finnas tveksamheter med båda sätten, men jag kan inte tänka mig att hästen känner något om den är hjärndöd?

Uch, det känns helt overkligt att sitta här o skriva om det men ändå på något sätt bra att förbereda sig. Kan inte föreställa mig hur det kommer kännas när dagen kommer men, men en sak i taget......

knapplån...

Jag har varit med om en avlivning av häst där hästen inte togs med bort direkt. Jag minns inte hur länge den låg kvar men det var MINST en vecka.
Får det gå till så? :confused: Eller vad gäller??

Utan hjärna funkar bara reflexerna. Det är därför hästen kan rycka och sånt. Men huvudet funkar inte. Hjärtat slår utan hjärnans kontroll, det är därför det funkar, likaså andningen. Det brukar frustas, pustas lite med. Musklerna rycker när blodet försvinner ur kroppen, men hästen är ju sen länge borta.

Lite ryckande kan det bli med spruta med. Men som sagt, jag har bara sprutat fölen. Risken att dom underdoserar är liten. Vilket har hänt när det gäller stora djur.

Finns det ingen som kan hämta just då så får den ligga tills någon kan just hämta. Inte så mycket man kan göra åt saken.

Men när det är en planerad avlivning så brukar man ju inte planera så illa... Låter som en akut avlivning.

I en stor häst kan det till och med vara femtio liter sa de på djursjukhuset.:eek::eek:

Ja det är aldrig roligt eller lätt att ta bort ett djur. Fick lov att ta bort min älskade häst nu i juli, tror jag inte fattat det riktigt ännu! Efter att ha pratat med min vet. så bestämde jag att ge honom en lungnande spruta å bulta. Han gillar nämligen inte folk i allmänhet därav den lugnande sprutan. Det va nödslakt en jättebra kille som även tog bort min förra häst för 12 år sedan. Kostade 4000 kr kontant. Jag vade att hålla i honom själv. Min man var bakom å titta vid avlivningsplatsen dagen efter å det fanns inge blod där? visserligen hade det regnat två dygn men men tycker ju att det skulle ha synts eller luktat något! Enligt vet. så om man ger lugnande innan avlivning med spruta kan det ta längre tid innan dom somnar eftersom cirkulationen är långsammare då. Hoppas att det går bra för dig å din häst, skickar tröstekramar i förväg.

Hur mycket blodet luktar beror på många saker; framför allt underlaget, hur mycket som sugs upp av marken, och vädret, värme gör att det kan ruttna om det inte sugits upp, regn spär ut och sköljer bort. OBS: har du hund kan den känna lukten även om du inte gör det, och de flesta hundar tycker det luktar och smakar jättegott.

Hjärndöd eller hjärtdöd? I det här fallet kvittar det. Dör hjärnan stoppar både hjärta och andning ganska snabbt och dör hjärtat dör hjärnan ganska snart av syrebrist. (Enkelt uttryckt.)

Man avblodar dels för att köttet blir oätligt annars, dels för att vara säker på att djuret dör snabbt. Skottet kan ta lite fel så djuret inte blir helt utslaget. Jag själv har aldrig hört några historier där det hänt hästar, däremot gamla tjurar. Men deras kranier är ju betydligt grövre än hästars.

Jag har heller aldrig hört annat än att de som kommer ut och slaktar hästar är annat än genomsympatiska och djurvana.

Till sist, hur jobbigt och sorgligt det än är, det är vår skyldighet att ge våra djur ett bra liv och en bra avslutning på livet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 408
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 421
Senast: valpköpare
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 656
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025