Avlivning/slakt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sthlm23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 565
S

sthlm23

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men,

När en häst slaktas, hur går det till i praktiken? Resp. när den avlivas, hur går det till? Jag tycker slakt verkar så brutalt, varför avlivas inte hästen istället?

Förstörs hästkroppen efter avlivning eller används det på något sätt?

Någon som vet?

När jag tog bort mitt sto i januari gick det till så här: bultpistol i pannan, när hon fallit stack han henne i hjärtat (avblodning) och sedan gick hon till destruktion, hon hade ätit massa mediciner som det var livstid karens på.
Annars blir de ju mat....men man kan bränna också, min kompis har sitt föl i en urna hemma.

Hur säker är den där bultpistolen, dör de på en gång eller? Hur är miljön där de slaktas, är det en massa stoj och skrän, många djur, stressigt eller lugnt och stilla?

Varför väljer man slakt före avlivning hemma, hur går den till?

miljön på slakteri var väldigt uppstressande för min häst i nov,03! när vi kom dit vid halv 6 på morgonen så trodde vi att vi skulle vara själva men det var ca 7 hästtransporter som stog på kö.. hästar gnägga och skrek och det var hemskt! för de var ja inte förberred på! min häst stressa upp sig och jag tror inte hanva den enda.. men sen när det ärens tur då går det fort, i minut senär de borta.. men jag ville inte att han skulle stressa upp sig men så blev de,, sista gången ja tar med mig en häst till slakt.. för miljön..

Jag kör till SLP i helsingborg med mina när det är dax. Man ringer ch beställer tid, (får alltid en tid på morgonen när där är tomt och lugnt).
Man skriver på papperna först så det är klart, sedan lastar man av pållen och går fram till killen som har bultpistolen (man är fortfarande utomhus), han klappar om pållen som inte blir uppstressad och pang så ligger den på backen och har inte märkt nånting. sedan avblodas den och man drar av grimman.
Det går mkt smidigt och om hästen har åkt släp tidigare så har inte mina reagerat i alla fall. De ser inga andra djur, och vi är ensamma där. Killarna är mkt förstående och lugna. Jag rekommenderar dem varmt! :)
Om hästen varit medicinerad så blir den inte mat utan destrueras, man kryssar i en ruta! Alltså väljer man själv, om du har en omedicinerad häst som du absolut INTE vill ska bli mat så fyll i medicinerad. Du går då miste om kg-priset, men det är ändå så lågt på häst så det kan väl kvitta... :smirk:

Ok, tack för svar!

Jag är rätt trög så jag fattar dock fortfarande inte riktigt varför man slaktar överhuvudtaget, är det dyrt att avliva genom en spruta hemma på gården eller?

Jag har inga planer på att avliva någon häst, men en häst i mitt stall ska uppenbarligen till slakt efter sommaren, och jag vill bara veta hur det går till och vilka alternativ som finns.

Det är inte alla veterinärer som vill hantera avlivningsvätska. Den nya vätskan som finns på marknaden är - vad jag hört - farlig att handskas med.

Väljer man bultpistol hemma blir det rätt slabbigt, avbloda en häst är inget som täcker några kvcm direkt. Rätt mycket blod och en hel del hjärnsubstans om man har otur. Inte alla har utrymme att sköta detta på.

Vår nödslakt tar ungefär 1000 kr för själva avlivningen med bultpistol och avblodning. Sedan betalar jag 3500 kr för att han tar med sig kadavret till destruktion.

Detta är väldigt olika beroende på var man bor, kontrollera alternativen just i din trakt.

Jag tycker att man skall använda ordet nödslakt i dess gamla betydelse, sanitetsslakt, även om den verksamheten inte finns kvar på så många ställen i landet. Nödslakt/sanitestsslakt går till så att man först måste ha ett veterinärintyg på att hästen inte är för sjuk för att gå till livsmedel, nödlakten kommer sedan ut o avlivar hästen på gården o kör in kroppen till slakteriet för uppslaktning, efter provtagnig o ytterligare vet besiktning kan kroppen gå till livsmedel.
PL

Lessen, jag missade att skriva att jag tog bort henne hemma då hon inte gillade att åka transport. Själva bulten är tyvärr bara "bedövning", men det skulle förvåna mig om de är speciellt medvetna om vad som händer. Dör gör de först vid avblodning....
Jag betalade 4000:- direkt till chaufören (de hjälper hästägare i sthlm- uppsalatrakten tror jag).

Avlivade min hemma vid stallet i höstas. Beställde tid med djurambulansen och veterinären. Djurambulansen kom ca en halvtimme efter avlivning och vinchade in honom för destruktion.

Han avlivades med spruta, fick inget lugnande utan en dos avlivningsvätska direkt (den nya sorten, kommer ej ihåg namn nu). Allt skedde lugnt och stilla och han var död innan han ramlade i backen, tog inte många sekunder. Inga efterskakningar eller suckar av något slag, lite blod på halsen efter kanylen var det enda. Kunde inte ha gått mer harmoniskt och lugnt till.
Kostade 3500:- för ambulansen och själva avlivningen runt 2000:-.

MVH/

Hejsan!
Inte sticker väl någon hästen ihjärtat som någon skrev, det låter inte trovärdigt för avblodar gör man genom att skära halsen av dom där stora ådern går.
Jag avlivade min i kolik och bultpistolen gör dom hjärndöda så slakten är inte godkänd förän dom har avblodat.
Ska man avliva med spruta så är det bäst att göra det på hästar som redan ligger då stående hästar försöker hålla sig på benen in i det sista. Jag har sett båda avlivningar och visst är att spruta hästen till "sömns" det mildaste(mot människan iallafall) men man väljer själv.

Jag avlivade oxå mitt sto i januari eller rättare sagt slaktade henne. Jag körde henne själv dit, hade en tid tidigt på morgonen. När vi kom fram så kom det ut en gubbe med lite papper som man skulle skriva under. Sedan fick vi vänta i ca 5-10minuter. Tre personnummer kom ut, varav den ene var veterinär..... Hon lastades av och veterinären tittade lite snabbt, ställde lite frågor och så gick de in med henne. Hon kunde vara lite tittig och så i nya miljöer men hon följde snällt med och gubben som höll i grimskaftet pratade och klappade henne på halsen. Dörren small igen och sedan blev det några jobbiga minuter med tårar och väntan på att få åka där i från. För min del så kändes det att det var över när jag fick hennes grimma i handen. Så gick det till då jag plockade bort min häst.
Personligen tycker inte jag att det är brutalt att slakta en livsmedels duglig häst.... Jag hade inget större val än att ta bort henne , hon hade inte ätit en massa mediciner samt så visste jag att det var duktiga människor som tog hand om de sista minuterna i henns liv! Det var det som gjorde att jag valde slakt den här gången. Jag fick några kronor för kroppen, täckte typ besinen., men slapp betala avlivning, hämt och kremering.

Jag har jobbat på slakteri (kontorstjänst förstås!), och de försöker hålla det rätt lugnt just där.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att slakta min häst, åka iväg till ett främmande, ibland otäckt och stressande ställe - inget värdigt slut enligt mig. Jag vill att min häst ska somna in i sin trygga hemmiljö - blodet kan jag spola bort sen.

Slaktpriset ligger runt 2500 kr för stor häst, normal klassning, det kan jag vara utan för att min häst ska slippa må dåligt den sista stunden i sitt liv.

Men det är ju vad jag tycker...

Oftast är de som åker och slaktar hästar på det slakteri jag jobbade på travtränare eller ridskolor som kanske har 20-30 hästar och inga "personliga känslor" för dem. Ens kompis avlivar man oftast hemma, inte så mycket "privathästar" där.

Håller helt och hållet med dig! Det är mycket bättre avliva sin "trotjänare" där hon/han känner igen sig och slipper bli orolig för ett nytt ställe. Hemma i lugn och ro!

"Håller helt och hållet med dig! Det är mycket bättre avliva sin "trotjänare" där hon/han känner igen sig och slipper bli orolig för ett nytt ställe. Hemma i lugn och ro!"

Jag tycker man skall vara lite försiktig med att generalisera. Allt beror ju på hur man själv och hästen är som personer. Vet man med sig att man kommer att ha väldigt svårt att hålla sina känslor i schack och inte har någon som kan hjälpa en hemma är det kanske bättre att leta upp ett bra slakteri. Likaså blir ju långt ifrån alla hästar stressade i nya miljöer. Jag har en som tycker det är jättekul att komma ut eftersom han i princip bara förknippar "borta" med roliga saker som kurser, träning och uppvisningar (han gillar allt sådant). Vidare har jag haft en häst som dels var vansinnigt spruträdd, dels betraktade alla främlingar på hemmaplan som potentiella veterinärer = sådana som sticker sprutor i hästar. I hennes fall tror jag också att det mycket väl kunnat vara bättre att åka iväg till slakteri eftersom hon var van att åka och vara borta och inte tyckte det var läskigt eller konstigt.

Så allt beror på hästen och situationen runt om. För mitt spruträdda sto skulle avlivning av veterinär hemma förmodligen varit det absolut sämsta lösningen.

Anneli

Jag tycker man skall vara lite försiktig med att generalisera. Allt beror ju på hur man själv och hästen är som personer. Vet man med sig att man kommer att ha väldigt svårt att hålla sina känslor i schack och inte har någon som kan hjälpa en hemma är det kanske bättre att leta upp ett bra slakteri. Likaså blir ju långt ifrån alla hästar stressade i nya miljöer. Jag har en som tycker det är jättekul att komma ut eftersom han i princip bara förknippar "borta" med roliga saker som kurser, träning och uppvisningar (han gillar allt sådant). Vidare har jag haft en häst som dels var vansinnigt spruträdd, dels betraktade alla främlingar på hemmaplan som potentiella veterinärer = sådana som sticker sprutor i hästar. I hennes fall tror jag också att det mycket väl kunnat vara bättre att åka iväg till slakteri eftersom hon var van att åka och vara borta och inte tyckte det var läskigt eller konstigt.

Så allt beror på hästen och situationen runt om. För mitt spruträdda sto skulle avlivning av veterinär hemma förmodligen varit det absolut sämsta lösningen.

Anneli
Håller helt med DIG!!
Min poäng var inte att säga att hästen ska tas bort hemma. Utan min poäng i de inlägg jag länkade till är att jag inte tror på avlivning med spruta utan föredrar slakt. Sen valde jag att göra det hemma för att just den hästen mådde dåligt av att åka transport. Jag har inte erfarenhet av att åka till slakteri, men kan mycket väl tänka mig det - har bara hört positivt av de som gjort det. Men det är ju under förutsättningen att hästen inte mår dåligt av att åka bort precis som du säger!! :)

De hästar vi har gjort oss av med har inte lidit av att
åka till slakteriet. Inte vad jag vet iaf.

Dom stod lugna på transporten, det var våran tur när vi kom dit. Vi lastade av och sen kom det en snäll farbror och tog
hästen.. småpratade med den och klappade lite på halsen,
sen gick dom in i huset och kom ut efter en stund med
grimman.

Oftast är de som åker och slaktar hästar på det slakteri jag jobbade på travtränare eller ridskolor som kanske har 20-30 hästar och inga "personliga känslor" för dem. Ens kompis avlivar man oftast hemma, inte så mycket "privathästar" där.

Vad elakt! Vi har travhästar..och nog tusan har vi "personliga känslor" för dom ändå!

En del har ju självklart det, nu generaliserade jag, men jag syftade på de som kommer in med hästarna som jag träffat - gubbar som verkligen inte bryr sig.

Sen blir det ju inte samma sak om man har en häst eller om man har 20 st. Det blir ju inte samma kontakt.

Jag själv skulle spruta mina hästar i deras hemmiljö..
Har hört så många hemska saker med slakt, framför allt nåt som hände för några år sen då han skulle skjuta en häst och missa och sköt bort halva ansiktet på hästen.
Inget jag skulle vilja att mina häsar fick vara med om. :crazy:
Visst finns det risker med att spruta, men jag själv skulle må mycket bättre av det.. (Egoist jag vet :crazy:).

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år... 2
Svar
28
· Visningar
2 362
Senast: Kilauea
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Honey07
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 650
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka