Bukefalos 28 år!

Sv: avlivning

Nu ingår det inte i vår kultur att äta människor, så ställningstagandet blir orimligt. Hade kannibalism varit en del av vår kultur däremot hade jag tveklöst sagt ja.

Men nej, jag anser inte det är trevligt när människor ska ligga och ruttna i jorden heller, utan föredrar kremering. Dock är hanteringen kring den milt sagt en aniiing annorlunda än när hästar går till destruktion.

Jag skulle INTE ha problem med att mitt lik kremerades och sen blev jordförbättringsmedel, ingrediens i hundmat eller liknande dock.

Varför är det inte i vår kultur då?

Dom får gärna ge min döda kropp till lejonen på djurparken men min häst kropp ska ingen få äta på.
 
Sv: avlivning

Helt okej att du inte vill din häst ska bli mat, men försök vara aningen mer mogen och inse att det finns inga universella rätt eller fel i frågan. Alla alternativ är lika rätt så länge det inte påverkar hästens välmående. Och döda hästar lider som bekant inte, oavsett vad man gör med kadavret efteråt.

Dvs respektera att alla är olika, och låt dem välja det som känns bäst för dem, och låt bli att försöka frälsa andra att tycka som du. Det är enormt okänsligt att kritisera folk för de val de gjort ang vad som ska hända med hästens kropp efter döden.

/Alexandra - som begravt hemma i hagen, slaktat på slakteri och låtit köttet gå till humankonsumtion samt skickat till destruktion
 
Sv: avlivning

Jag har sagt vad JAG tycker.
Inte vad NI ska tycka.

"Låt bli att försöka frälsa andra att tycka som du?"
Har jag aldrig gjort, bara sagt vad jag tycker.
Men tydligen får bara ni säga vad ni tycker och inte jag.

Dessutom om dom är säkra på att det val dom gjort(vilket man ska vara) med hästens kropp, så ska det inte vara känsligt.
Bryr mig faktiskt inte om jag trampar på nån öm tå.
Deras val och beslut, det får dom leva med.

/ Ida - vars ponny som aldrig kommer bli styckad.
 
Sv: avlivning

Japp det är klart jag är. Vi klarar oss utan kött så ser ingen mening i att äta djur då. Men det är en annan diskussion.

men det har inte med det att göra att jag inte äter kött.
Då tycker ni att i stället för att begrava våra hundar och katter kan vi isåfall lika bra äta dom också och göra päls av dom. Som dom gör i andra länder?
Eller?
 
Sv: avlivning

Men om man tittar historiskt så har alla de djur vi idag räknar som tama och sällskapsdjur varit våra bytesdjur, vår chans att överleva innan vi lärde oss bruka jorden. Jag skulle gärna ge min häst till lejonen, bättre det om hon inte kan leva vidare än att en kärnfrisk ko slaktas enbart för att bli lejonmat.
 
Sv: avlivning

Men om man tittar historiskt så har alla de djur vi idag räknar som tama och sällskapsdjur varit våra bytesdjur, vår chans att överleva innan vi lärde oss bruka jorden. Jag skulle gärna ge min häst till lejonen, bättre det om hon inte kan leva vidare än att en kärnfrisk ko slaktas enbart för att bli lejonmat.

Ja det vet jag, men vi lever på 2000 talet idag eller hur?
Håller med dig där, men hade aldrig kunnat ge min häst till lejonen men tycker inte det är fel att andra gör det. Hellre det än bli mat till oss människor.
 
Sv: avlivning

Bara en tanke som hovis gav mig, han menade på att om vi i Sverige inte var så emot att äta hästar så skulle antalet hästar som fraktas utomlands för att slaktas minska och de skulle slippa trängas ihop och transporteras långt. Bara en tanke, nu menar jag inte att du inte har rätt att tycka att vi inte ska äta hästar men det är alltid värt att se saker ur flesta möjliga perspektiv!

OT Vet förresten att kolmården är väldigt populärt, typ ett halvårs väntetid:o
 
Sv: avlivning

Bara en tanke som hovis gav mig, han menade på att om vi i Sverige inte var så emot att äta hästar så skulle antalet hästar som fraktas utomlands för att slaktas minska och de skulle slippa trängas ihop och transporteras långt. Bara en tanke, nu menar jag inte att du inte har rätt att tycka att vi inte ska äta hästar men det är alltid värt att se saker ur flesta möjliga perspektiv!

OT Vet förresten att kolmården är väldigt populärt, typ ett halvårs väntetid:o

Det har jag diskuterat förr. ;)
Men om ingen hade sålt( gett?) hästar till slakt så hade inga hästar behövt bli ätna eller behövt åka i dom fruktansvärda transporterna.
Dessutom så kan man aldrig veta om sin häst får åka utomlands eller inte om man inte VET att den är död.
Så dom som skickar sina hästar till slakt stödjer ju på sätt och vis dessa hemska transporter.
 
Sv: avlivning

Det har jag diskuterat förr. ;)
Men om ingen hade sålt( gett?) hästar till slakt så hade inga hästar behövt bli ätna eller behövt åka i dom fruktansvärda transporterna.
Dessutom så kan man aldrig veta om sin häst får åka utomlands eller inte om man inte VET att den är död.
Så dom som skickar sina hästar till slakt stödjer ju på sätt och vis dessa hemska transporter.

Och om man själv kör sin häst till slakt, och är med den hela tiden, tills den är bultad och ligger där. Vad är felet då?
 
Sv: avlivning

Inte alla gör det.

Fortfarande att dom blir till kött.
Och det bästa för en häst är väl ändå att få dö hemma där den känner sig trygg?
Vet att det inte alltid kan bli så men om man kan välja.
För det kan vi oftast.
Speciellt om det nu handlar om hästar som ska få avsluta sina liv hellre än åka till nya ägare.
Vill man då inte ge sin älskade häst lugn och ro ända in i döden?
 
Sv: avlivning

Vi provar igen då ;)

Om det är en häst som gärna åker, är trygg med att åka och slakteriet ligger på samma gård som hästen tillbringat mycket tid på tidigare, och sammanknippar med trevliga saker? Om hästens matte är med den, hästen får gå in i egen takt, och självmant går förbi matte in i slaktrummet, och där lugnt står på slakt grimskaft?

Dvs, i korthet så gick det till som följer:
Hästen gick själv, lös, in i transporten, för nu skulle vi ut och åka, roligt!
Hästen åker en kort sträcka transport, och lastas av på den gård där den många gånger varit tidigare och tränat osv, den har under många år dagligen ridits i omgivningarna, och går ut transporten och ser sig omkring och gnäggar efter de kompisar hon vet finns där.
Sedan tas en promenad i omgivningarna, hästen traskar på med stora steg och spetsade öron. Det betas lite gräs och sen gås det in till slakteriet. Matte har redan innan sagt att OM hästen visar minsta tvekan lastas den och tas bort hemma.
Hästen knallar med spetsade öron igenom det tomma stallet utanför. I dörren till slaktrummet stannar matte, och efter en liten stund puffar hästen matte milt i ryggen, och går sen på slakt grimskaft förbi matte och in i rummet.

Matte följer med, slaktaren kliar hästen i pannan, den tittar sig lugnt omkring och vände sedan huvudet framåt. Mynningen läggs emot pannan, hästen står helt lugnt och avslappnat, och ögonblicket därefter faller den. Matte tar av grimman, pussar på mulen och säger farväl och går därifrån.

På exakt vilket sätt är det dåligt för hästen menar du?
 
Sv: avlivning

Jag har aldrig påstått att din häst fick ett hemskt slut.
Så du hade inte behövt förklara hur du gjorde med din häst.
Kan inte ha varit så lätt.:(

Jag skrev att hästar ska väl få dö där dom känner sig trygga.
Vilket din tydligen gjorde där den fick somna in. :)
Därför ser jag inget fel med att du inte gjorde det hemma, du hade vett att förstå att om hästen blev tveksam fick den åka hem och få somna in i lugn och ro där i stället.
 
Sv: avlivning

Så då är det okej att slakta, under rätt förutsättningar?

Nej det var inte lätt, men det var på ett sätt lättare än alla de andra gångerna, när jag vet att de skulle åka kadaverbil sen.

Jag har varit med samtliga ända tills det var slut. 2 har bultats hemma på gården, jag har sagt farväl innan avblodning och sen gått in. 2 har körts till klinik och avlivats där, och därifrån hämtats med kadaverbilen.

Har också två ponnyer begravda hos pappa, i deras hage. Med gravsten och hela kitet. Den ena bultades och den andra avlivades med spruta. Den första kunde gå själv till graven, den andra avlivades på stallplanen och kördes i traktorskopa ut till graven.

Det finns inga rätt eller fel, så länge det känns som rätt val för matte, och hästen är lugn och trygg fram tills det är slut. Det finns hästar som inte skulle vifta på ett öra av att en främmande människa ledde iväg dem till avlivning.

Hästen som togs bort på slakteri var en ganska lättstressad typ som dessutom hade klaustrofobi. Dessutom så i det lilla slaktrummet låg det i en ränna en nyligen slaktad häst, med avkapade ben med köttkrokar i det som var kvar. Mitt sto nosade på den innan hon vände tillbaka huvudet. Jag är - trots att jag eg inte tror på 'sånt flum' - helt övertygad om att stoet VISSTE att hon skulle dö där, och att det var helt okej med/för henne.

Så, det går inte att säga att si eller så är bäst för hästar generellt, eller si och så upprör/stressar hästar generellt.

Mina två nuvarande stod (frivilligt) vid stängslet, 2 meter bort, och tittade på när deras kompis bultades, avblodades och med kran lyftes i containern på kadaverbilen. Utan att bli minsta nervösa, reagera det minsta på blodet etc. Trots att det gärna påstås att hästar blir stressade av lukten av blod/död/osv.
 
Sv: avlivning

För mig är det inte okej att slakta, för då blir dom till mat.
Det är att dom blir mat som jag är helt emot.

Jag har aldrig sagt att det bara finns ett sätt.
Fortfarande ska hästarna känna sig TRYGGA när dom ska dö.
Har aldrig sagt att man måsteavliva hemma utan bara att dom ska få lugn och ro och känna sig trygga in i det sista.
Inte många hästar som är lugna och trygga på ett slakteri..

Dessutom så är det bättre för hästar, speciellt om det är två mycket nära hästar och en av dom måste dö och inte den andra, att den andra få se på när den andra dör.
För då vet den kvar levande hästen att dens vän är död och inte kommer tillbaka. Iställer för att gå och vänta på den, och vara orolig, för den tror den kommer tillbaka.
Det är vad en jag känner som avlivar hästar har berättat.
Även han som kommer få "äran" att få avliva min vän. Hoppas jag på.
Han har även kropparna kvar på gården ett tag innan en bil kommer och hämtar.(han avlivar inte hemma men tar ditt kropparna)
Och deras hästar(jag jobbade där ett tag) var lika spända varenda gång man skulle rida förbi det stället där kropparna låg. Även om kropparna inte syntes. Så det varierar också från häst till häst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 945
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 477
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp