avlyftningsbar moms

nightcrawler

Trådstartare
har hittat ett hästsläp som jag är intreserad av. det står att det är avlyftningsbar moms på den. hur fungerar det? är väldigt intresserad av den men det beror på momsen.

Sv: avlyftningsbar moms

Är du momsregistrerad (har firma) får du dra av momsen på inköpet av släpet.

Som privatperson gör det ingen skillnad på priset, det är pris inkl. moms som gäller.

ok. tack för svaret.
vet du vad dom brukar mena när det inte står något om det är ekslusive el inklusive?

Exklusive eller inklusive moms?
När man säljer till privatpersoner så ska priset alltid anges inklusive moms (eller så ska det framgå tydligt att det är exklusive moms).

Om det säljande företaget i huvudsak vänder sig till andra företag (B2B) anger de sina priser oftast exkl. moms. MEN detta ska vara utskrivet.

Står inget skrivet får man utgå från att det är inkl. moms och höra sig för. Det brukar på nätet stå under köp- och leveransvillkor.

Jag har aldrig hört uttrycket 'avlyftningsbar moms', men det verkar som det används när det gäller företags köp av fordon och vagnar.

Jag skulle gissa på att det är nåt liknande som exkl moms.

"Momsen går att lyfta" är ett uttryck som ofta ses i lantbruksannonser. Det innebär att momsen är avdragsgill.

Har väl att göra med att momsen ändrar 'karaktär' om utrustningen övergår från företagsägd till privatägd. Om du som företagare köper utrustning från privatperson så kan du inte dra ngn moms, om det däremot är ett företag som säljare så är momsen 'möjlig att lyfta'.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Radannons Underlätta städningen i hagar, paddockar, trädgårdar och parker med världens mest sålda gödselsug från Greystone! Att suga upp gödsel...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: Greystone
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: MiaMia
·
Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Födda-24
Tillbaka