Avmagrad och slö.

Cinora

Trådstartare
Buke,hjälp!
Veterinären är inkopplad redan så skrik inte klinik :)
Engelskt Fullblod, 9 år gammal , inga gamla skador/ sjukdomar
Dem enda symptomen är att han tappat alla muskler och det hull han hade på bara 1 vecka, blev loj och seg. Avmaskad för på träckprov såg man 450 EPG lilla blodmask. Varit svår hela tiden sedan jag tog honom på foder att hålla vikten. Tänder kollade och fixade 2 ggr.




B-LPK, LEUKOCYTER : 9,6 10^9/L = H DET SKA LIGGA PÅ 7,0 - 9,5.
B-LKP,ERYTROCYTER : 9,6 10^9/L = H DET SKA LIGGA PÅ 6,5 - 9,5.
B-HB, HEMOGLOBIN : 172 G/L = H DET SKA LIGGA PÅ 120 - 160.
B-EVF, HEMATOKRIT : 46,1 % = H DET SKA LIGGA PÅ 32-45.
ERY-MCV : 47,8 fl = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 40-48.
ERY MCHC : 374 G/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 340 - 410.
B-TROMBOCYTER : 58 10^9/L = L , SKA LIGGA PÅ 90- 180.
NEUTROFILA : 82,3 % = H DET SKA LIGGA PÅ 50-65.
LYMFOCYTER : 12,1 % = L DET SKA LIGGA PÅ 30-60.
MONOCYTER : 4,3 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <6,5.
EOSINOFILA : 4,3 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <6,0.
BASOFILA : 0,9 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <1,0.
S-ASAT: 12,9 ukat/L = H DET SKA LIGGA PÅ <9,0.
S-CK : 6,5 ukat/L = H DET SKA LIGGA PÅ <6,0.
S-UREA : 9,7 mmol/L = H DET SKA LIGGA PÅ 3,0 - 7,5.
S-GT : 0,20 ukat/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <0,6.
S-PROTEIN : 66 G/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 54 - 74.
S-ALBUMIN : 37 G/l = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 26-37.
S-ALP : 1,3 ukat/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <8,5.
S-KREATININ : 149 umol/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <170.

Ni med erfarenhet, svara snälla!
 
Sv: Avmagrad och slö.

Är det farligt med för höga värden, när jag läst verkar bara låga värden vara värre.
Lymfocyter & trombocyter är dem med låga värden och vad jag förstått är det vita blodkropparna?
Men höga hemoglobin,hematokrit,erytrocyter,leukocyter,neutrofila,asat,ck och urea.
Urea är ju njurarna om jag fattat rätt, och dem har ju höga värden medans krea är normalt som också är njurar ?
 
Sv: Avmagrad och slö.

*kikar in efter PM*

Ingen expert och kan inte ge vettigt svar, men det är tyvärr inte ofarligt med för höga värden heller. För hög hematokrit t ex är inte bra. För högt hemoglobin är heller inte bra. Dock vill jag inte uttala mig om hur högt som är oroväckande högt. Högt hemoglobin kan man btw se vid det som i folkmun kallas"överträningssyndrom" (polycytemi). Dock har jag ingen aning vad de övriga värdena då visar/inte visar.

Utreds hästen hemma eller på klinik/med kontakt med klinik? Vad säger de?

Som sagt, ingen hjälp alls men ville svara iom PM:et, och jag håller tummarna för er och följer tråden. Uppdatera jättegärna om/när ni får mer svar.

Hematokrit = andelen röda blodkroppar i blodet
Hemoglobin = ett protein som transporterar syre i blodet, och transporterar bort koldioxid. (Det är btw hemoglobinet som gör blodet just rött)
 
Sv: Avmagrad och slö.

Tack! :)

Nej jag har hört talas om polycytemi. Hemma pga ingen försäkring pga ägares misstag att inte byta först utan tog bort först :/ Så finns ingen försäkring till klinisk utredning. Jag gör vad jag kan som fodervärd.Jag har en bra veterinär som jag har daglig kontakt med via telefon.

Uppdaterar så fort jag vet mer.
Min kompis var inne på urinvägsinfektion med tanke på att Leukocyter var förhöjda och erytrocyter. Så ska även prata med vet om att ta urinprov . Men det är väl heller inte bra med väldigt lågt antal blodplättar = trombocyter om jag förstått det rätt.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Trombocyter är blodplättar ja, spelar stor roll för blodets koaguleringsförmåga.

Nej det är ju inte bra med 'felvärden' på något, men det man tittar på är ju både hur avvikande och ffa den sammantagna bilden. Jag har dock tyvärr ingen aning om vad den sammantagna bilden i din hästs fall tyder på, men känns läskigt såhär som amatör, men behöver ju inte vara så läskigt eg.

Vet ju när mina blodprovats och apparaten flaggat för avvikande värden på några ställen och vet tyckt 'äsch, det där är inget bry sig om, men spara pappret så du vet normalvärdena för framtiden'.

Uttrokning och andra saker kan förändra blodbilden med, t ex om jag inte minns fel hematokriten. Så ett förändrat värde behöver inte bero på allvarlig sjukdom heller.

Men vad bilden av det där blodprovsvaret säger kan och bör nog bara en veterinär svara på tyvärr.

Jobbigt med försäkringen =/ Har vet någon teori då?
 
Sv: Avmagrad och slö.

Okej, ja får hoppas på att det är lätt fixat eller hur man ska säga för då har jag råd att ha kvar honom. För jag skulle jag lämna tillbaka honom om vi blev tvungna att åka till klinik eftersom ägaren inte har försäkring så.. svårt läge..
Nja just nu står han ju på penicillinkur på 10 dgr och nytt blodprov ska ts efteråt. Själv är jag livrädd för att det ska hända något som penicillinchock när man sprutar honom men jag tar dagen som den kommer och imorgon ska jag ringa vet igen.
 
Sv: Avmagrad och slö.

B-LPK, LEUKOCYTER : 9,6 10^9/L = H DET SKA LIGGA PÅ 7,0 - 9,5.
B-LKP,ERYTROCYTER : 9,6 10^9/L = H DET SKA LIGGA PÅ 6,5 - 9,5.
B-HB, HEMOGLOBIN : 172 G/L = H DET SKA LIGGA PÅ 120 - 160.
B-EVF, HEMATOKRIT : 46,1 % = H DET SKA LIGGA PÅ 32-45.
ERY-MCV : 47,8 fl = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 40-48.
ERY MCHC : 374 G/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 340 - 410.
B-TROMBOCYTER : 58 10^9/L = L , SKA LIGGA PÅ 90- 180.
NEUTROFILA : 82,3 % = H DET SKA LIGGA PÅ 50-65.
LYMFOCYTER : 12,1 % = L DET SKA LIGGA PÅ 30-60.
MONOCYTER : 4,3 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <6,5.
EOSINOFILA : 4,3 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <6,0.
BASOFILA : 0,9 % = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <1,0.
S-ASAT: 12,9 ukat/L = H DET SKA LIGGA PÅ <9,0.
S-CK : 6,5 ukat/L = H DET SKA LIGGA PÅ <6,0.
S-UREA : 9,7 mmol/L = H DET SKA LIGGA PÅ 3,0 - 7,5.
S-GT : 0,20 ukat/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <0,6.
S-PROTEIN : 66 G/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 54 - 74.
S-ALBUMIN : 37 G/l = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ 26-37.
S-ALP : 1,3 ukat/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <8,5.
S-KREATININ : 149 umol/L = OKEJ DET SKA LIGGA PÅ <170.

Ni med erfarenhet, svara snälla!

Hb kan vara högt om hästen är intorkad. Likaså de andra första värden.
Urea ska inte vara högt, njurskaderisk
CK ska inte heller vara högt, muskelskada el hjärtpåverkan
Asat ska inte heller vara högt, muskel el leverskada.

Får hästen ordentligt att dricka?
Jag skulle ta om proverna igen om några dagar samt hålla hästen varm samt hålla koll på att den äter o dricker som den ska.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Hästen dricker hela tiden. Men han går på penicillin nu och jag tycker han blivit bättre. Han hålls varm hela tiden. Vi ska ta nytt blodprov efter penicillinkuren.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Infektionsbild (lindrigt förhöjt LPK samt procentuell ökning av neutrofilerna). De lindrigt förändrade värdena på de röda blodkropparna skulle jag tolka som resultat av (lindrig) uttorkning. Hästen har förhöjt asat och ck (vilket hos häst i de flesta fall innebär muskelsönderfall, värdena är lindrigt förhöjda men kan å andra sidan vara på gång att stiga) samt urea (brukar indikera nåt vajsing med njurarna och kan nog i det här fallet höra samman med att njurarna får jobba extra med att ta hand om produkter från (lindrigt!?) muskelsönderfall.


Kan tolkas lite hur som. Muskelsönderfall med påföljande njurskada, men varför? Infektion? Förhöjt LPK pga inflammation? Autoimmun historia? Korsförlamning? Annan muskelsjukdom?

Sen ser ofta en sjuk häst som inte ätit o druckit ordenligt ofta riktigt tunn och uppdragen ut. Behöver inte innebära att han tappat alla muskler.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Han var ju tunn innan ,varit jättesvårt att hålla vikten och sedan rasade han bara. Konstigt att ha helt plötsligt blivit dålig. Vi har ju tränat och hållit igång innan. Sedan ställde jag av honom 2 veckor men sista veckan så mådde han inge vidare och rasade så då lät ja han vila och tog ut vet. Vet misstänkte infektion därav penicillinur men inget vi är säkra på utan bara hoppas.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Jag tror att cigge har blivit bättre. är inte säker men han galopperade några steg idag i hagen ,Har han inte gjort innan.. Sedan så tkr jag att han lagt på sig liiiite över revbenen men är inte säker kan vara en synvilla. Hoppas verkligen penicillinet hjälper och idag avr det 5e dagen han fick . Verkligen livrädd för att han ska få penicillinchock men hitills har det gått bra.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Det va därför jag sa att du kunded mäta så ser du ju;P
Ja man får hoppas på att det blir bra nu, men det ser ju ut att det går framåt iaf och det är ju väldig tur:) nej nu håller vi tummarna!!
 
Sv: Avmagrad och slö.

Ja det ska jag göra , ska bara hitta på det förbaskade måttbandet. Han MÅSTE bli bra annars vet jag inte vad jag gör. Håll alla tummar och tår.
 
Sv: Avmagrad och slö.

*kl*

Sista sprutan fick han igår, nu är det nytt blod prov och ev urinprov ska tas och bara hoppas på det bästa.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Bättre nyheter. Min kompis tycker att han börjar få tillaka rumpmusklerna och ökat i hullet har han gjort några cm. Om 1 vec´ka ska nytt blodprov tas,
 
Sv: Avmagrad och slö.

Min kompis hade hand om stallet i helgen och cigge hade tydligen travat runt i hagen och busat med dem andra hästarna :):):) :D
Vet kommer ut onsdag eller torsdag och tar nytt blodprov.
 
Sv: Avmagrad och slö.

Gör jag med och idag fotograferade jag och mätte igen och jag tkr han ökat både i hull och muskler :laugh: Han är mycket gladare piggare nu också. Så jag håller alla tummar för att han är påväg att bli bättre
 
Sv: Avmagrad och slö.

Cigge såg betydligt bättre ut tyckte veterinären! Han var dessutom mycket piggare och bättre uppsyn och värden får vi troligen svar på imorgon eftermiddag och om värdena ser bättre ut så är han friskförklarad!!!! Jag får börja skritta och tömköra honom nästa vecka om allt ser ljust ut men johanna och jag har kommit överens om att vänta tills hon får pengar denna månad och gta ut vet,göra försäkringsbesiktning och sedan sätta igång honom :D:D:D:D:D

Cigar Courant :heart Du är mitt allt!
 
Sv: Avmagrad och slö.

Jaaaaa !!!!! Värdena var toppenfina! Allt normalt :D Cigge är friskförklarad! Men vi ska höras av på telefon om 1 vecka för att följa upp hull och muskler bara så det går åt rätt håll med det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon kunnig här som skulle kunna hjälpa mig att tyda provsvar? :) Analys - Resultat - Referensområde P-Folat -...
Svar
2
· Visningar
2 495
Senast: Saeta
·
Hästvård Nyfiken undran då jag har en virussmittad häst hemma, dock på bättringsvägen äntligen efter en väldigt jobbig vecka. För det första...
Svar
10
· Visningar
3 156
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp