Avmaska trots 0 EPG??

pinky

Trådstartare
Skulle det kunna finnas någon anledning till att avmaska hästar som enligt träckprover har 0 EPG?

Det börjar låta som att vissa i stallet skulle vilja att vi avmaskar i sommar trots det provsvaret... :confused:

Sv: Avmaska trots 0 EPG??

Man avmaskar för att förhindra smitta på betet. Har hästen 0 EPG betyder det ju att den inte släpper ut några ägg som kan smitta betet.

Vad har de för argument FÖR att avmaska?

"För säkerhets skull", "det skulle nog kännas bra", typ... :smirk:

Vi kommer även med säkerhet att avmaska mot styngflugelarverna till hösten, varesig någon sett några ägg eller inte. För "det är ju inte säkert att vi hinner se äggen innan hästarna fått i sig dem"...

Det är 8 hästar i stallet, och vi ägare är ju där i omgångar nästan hela dagarna och ser alla hästar, så nog skulle man hinna märka om det satt ägg på någon någon gång? Eller är det jag som tänker oförsiktigt i den frågan?? :o

Man missar inte om hästen har fått ägg på sig. De sitter ju som berg! Hästarna slickar ju bara i sig larverna i äggen, skalen sitter kvar tomma.

*suck* Jamen dåså, då ska jag kämpa vidare! :smirk:

Tack för ditt svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka