Avmaska vid byte av hagar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare cafu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 123
C

cafu

Osäker på om jag ska lägga denna fråga under Hästvård eller Foder, men börjar här.

Har mina hästar på lösdrift i en mindre vinterhage med tillgång till ligghall. Tänkte nu släppa ut dem under dagtid i en större hage (där vi sedan tänkte ta hö), innan de om några veckor släpps ut dygnet runt i en ännu större sommarhage. De kommer alltså att tas in nattetid i den mindre vinterhagen med ligghallen under perioden som de går i den temporära hagen.

Frågan är om jag ska avmaska dem nu (om det behövs, ska ta träckprov först) innan de släpps i mellanhagen, eller om det är OK att vänta tills de ska släppas på sommarbetet. Avmaskas de inte nu är ju risken att mellanhagen smittas ner med mask, hur påverkar det höet eller hösilaget som vi tänkte skörda där sen? Avmaskas de nu kommer de ju att riskera att smittas igen, eftersom de ska gå i vinterhagen under nätterna.

Tacksam för råd...

Sv: Avmaska vid byte av hagar?

Hmm, du menar träckprov nu och kanske avmaska innan utsläpp i mellanhagen, och sen träckprov igen och kanske ny avmaskning innan utsläpp i sommarhagen om några veckor? Som jag skrev så kommer hästarna alltså att tillbringa nätterna i vinterhagen, så risken är väl att de får mask igen då även om jag avmaskar innan utsläpp i mellanhagen?

Det som jag egentligen undrar är hur det hö eller hösilage som vi ska ta i mellanhagen senare påverkas om hästarna släpps ut och går där innan de avmaskas inför utsläpp på sommarbetet?

Madick skrev:
Jag skulle börja med träckprov och avgöra utifrån det.

Ingen som vet??? *hoppas*

cafu skrev:
Hmm, du menar träckprov nu och kanske avmaska innan utsläpp i mellanhagen, och sen träckprov igen och kanske ny avmaskning innan utsläpp i sommarhagen om några veckor? Som jag skrev så kommer hästarna alltså att tillbringa nätterna i vinterhagen, så risken är väl att de får mask igen då även om jag avmaskar innan utsläpp i mellanhagen?

Det som jag egentligen undrar är hur det hö eller hösilage som vi ska ta i mellanhagen senare påverkas om hästarna släpps ut och går där innan de avmaskas inför utsläpp på sommarbetet?

Nej, det räcker med ett träckprov. Antingen redan nu, eller så skippar du det helt tills du ska släppa ut i stora hagen.

Hej jag skulle avmaska medans de var kvar i lilla lösdriftshagen vänta 3-dagar,mocka rent i första hagen.Släppa ut i mellanhagen avmaska igen efter 1-2mån beroende på villket preparat Banminth 1mån Ivomec 2mån.Om du gör så bildas det inga könsmogna larver som kan smitta ner betet.Därefter går det bra att släppa ut utan att avmaska till stora betet.Avmaska till hösten när du tar in dem igen till lilla hagen Avmaska en gång på sommaren så larverna dör och då blir det inga nya ägg kvar som kan smitta ner betet. Hoppas du förstår.Ha en bra sommar.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 845
Senast: L.N
·
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 734
Senast: Cavallo
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 628
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka