Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

@ztsu Oj oj... i det här läget hade jag ju hellre sett uppdelade odlingar när de inte gått ihop i somras, nu vet ni ju inte om det är sommarhagen de ska gå i som är smittad eller en annan. Har ni redan avmaskat?

Mockning överallt och helst byta sommarhage för säkerhets skull.

De har inte gått i sommarhagen. Bara ett av stona har bott där länge, vi andra tre är nyinflyttade sent höst och vinter. De har alltså bar gått i vinterhagar. Vi har dock stora och bra vinterhagar med ganska mycket gräs nu på våren. Jag vet inte när det är tänkt att de skall släppas ut på sommarbetet, men jag utgår ifrån att de skall avmaskas en kanske tom två gånger innan de får komma dit.

Men hur göra med vinterhagarna? Kommer det inte finnas mask kvar där till hösten som de då får i sig igen?

Jag vet inte varför de inte tagit enskilda odlingar. Hade ju varit betydligt bättre :eek::confused:
 
Om fåren betar av så blir ni av med mycket smitta men det går ju inte att säga att allt försvinner tyvärr. Om de inte är avmaskade än skulle jag kosta på mig att göra enskilda odlingar på de i gruppen så det går att få bättre grepp på smittan.
 
@superstar Noromectin tar stora blodmaskens alla stadier, så den är lämplig att använda. Har den med stora blodmasken gått i beteshagen förra sommaren? Det är där smittan finns i så fall och den behöver saneras. Odling för att se om sommarhagen är smittad kan ni inte göra förrän efter nyår eftersom livscykeln är 5-6 mån lång för stora blodmasken.

Tack! Ja hon har det och det gäller tyvärr två olika sommarhagar och de är i princip "omöjliga" att sanera. Dvs stoooora och väldigt kuperade. Hur länge ska de vila om man ska bli av med smittan utan att sanera? En sommar? Två somrar? Okej, ingen idé att ta mer prov i år alltså...
Tusen tack! Vi får klura på det.
 
Om fåren betar av så blir ni av med mycket smitta men det går ju inte att säga att allt försvinner tyvärr. Om de inte är avmaskade än skulle jag kosta på mig att göra enskilda odlingar på de i gruppen så det går att få bättre grepp på smittan.

Vi har får som växelbetar/sambetar alla sommarhagarna. Det är alltså positivt?
 
@superstar Noromectin tar stora blodmaskens alla stadier, så den är lämplig att använda. Har den med stora blodmasken gått i beteshagen förra sommaren? Det är där smittan finns i så fall och den behöver saneras. Odling för att se om sommarhagen är smittad kan ni inte göra förrän efter nyår eftersom livscykeln är 5-6 mån lång för stora blodmasken.

Men om cykeln är 5-6 månader och vi fångade dem på prov nu, kan det då inte finnas i vinterhagen? Där har de ju gått sedan augusti = mer än 6 månader. Eller tänker jag fel?
 
En sommar vila (och vintrarna runtikring) får hagen ren från blodmask. Får är suveränt, de äter upp hästarnas parasiter utan att själva bli smittade. Vinterhagen där de gått sen nyår är smittad dessvärre, den blir inte smittad förrän det kommer ut ägg vilket är ungefär från nyår och framåt.
 
En sommar vila (och vintrarna runtikring) får hagen ren från blodmask. Får är suveränt, de äter upp hästarnas parasiter utan att själva bli smittade. Vinterhagen där de gått sen nyår är smittad dessvärre, den blir inte smittad förrän det kommer ut ägg vilket är ungefär från nyår och framåt.


Tusen tack! Det var allt just nu ;-)
 
Jag har två nollor och en ungponny med 200 EPG hemma, om odlingen inte visar stor blodmask är det väl ingenting att avmaska?

De fick ivermektin i höstas pga styngfluga i ganska stor omfattning.

Ungponnyn hade 450epg förra året.
 
Har du stora marker så skulle jag skippa avmaskning, är det lite snålt om bete skulle jag avmaska för att kunna nyttja så stor del av betet som möjligt som inte blir smittat.
 
Okej, provsvar inne O EPG :banana:

Men förekomst av bandmaskägg, väntar in övriga i hagen nu, men hur gör jag med min?

Tacksam för svar!!!
 
Har du stora marker så skulle jag skippa avmaskning, är det lite snålt om bete skulle jag avmaska för att kunna nyttja så stor del av betet som möjligt som inte blir smittat.

Jag har ungefär 3ha till tre ponnyer, de andra två nollade sina maskprov och den jag sålde hade 175.

Mockar hagen (men inte varje dag).
 
@Madick

Fick ju fantastiskt bra svar av dig i den första masktråden, hoppas det är ok att utnyttja dig för lite rådgivning igen? Du är den enda som verkar ha riktig koll på det här ;-)

Har en hage med 4 stycken vuxna hästar. Träckprov visade 125-600-725-2000 EPG blodmask. De tre sistnämnda avmaskas med Noromectin. Idag kom odlingssvaret, och den förstnämnda (125 EPG) bär på stora blodmasken, men ingen annan. Hästarna ska flyttas till beteshage och inför detta bör ju den med stora blodmasken avmaskas antar jag? Ska jag ta Noromectin på henne också? Blev lite skraj nu, stora vill man ju inte ha...

Vinterhagen kommer att putsas och betas av får i sommar, räcker detta? Och sen tar vi nytt prov innan vi flyttar tillbaka till den för att veta att smittan inte finns i sommarhagen också? Något annat vi bör tänka på?

Nu har vi löst sommaren så att de kan gå i hagar som ej användes förra sommaren så i flyttar dit dem efter avmaskning så får de vanliga sommarhagarna vila och betas av får. Frågan är nu hur vi gör med vinterhagen? Den lär ju också vara smittad, de har gått i den sedan augusti, den är stor med mycket gräs och de kommer gå där nu tills de flyttas till betet. Vi tänkte mocka den nu i vår, betesputsa den i sommar och ha en omgång får där. Kan den vara fri till hösten eller bör den få vila tills det fryser på?
 
@glitter Om din häst bara har bandmask ska den ha Droncit som tar alla stadier av bandmask inne i hästen men inte påverkar blodmask.

Ok, även om de andra i hagen visar sig ha blodmask (hoppas dock att de håller nollan som de brukar...)??

Kan man ringa "din arbetsplats" och få recept på just det medlet??

Tack!
 
Allts jag får en hjänblödning! Skickade in träckprov för nästan 600 kronor den 5/5. Det hade nått dem den 8/5 :( Kan jag lita på resultatet? Vi har inte haft några minusgrader. Fattar inte vad Posten sysslat med.
 
Ja, 5% av Sveriges hästar har stora blodmasken, men det är klart värt att kolla för den är inte kul att få in på sina marker.

Får inte rätt på multicitat men men.

Fick aldrig tag i Lötsberga utan släppte i sommarhage utifrån ditt råd och den andra hästen hade inte stora blodmasken. Härligt! Tack för hjälpen Madick :)
 
Halloj! Kul att läsa och se att det finns folk med kunskap inom ämnet här! Nu är det så att jag behöver hjälp *risk för att verka korkad nu*

Men det är så att jag haft min nya (och första) häst för den delen nu i ca 4 veckor. Han går på fri tillgång av hösilage i hagen, och väger 600kg.

Nu togs träckprov på alla hästarna i stallet. Min visade 750 på blodmask. Tidigare har han inte blivit avmaskad enligt förra Ägaren då han haft 0 på träckproven då. Men hur ska jag avmaska? Stallägaren sa att odling nu görs på dem hästar som visat på mask (ca 10 av stallets 16 hästar). Min var en av dem hästarna med högst EPG. Fanns en (ny häst, kom för några dagar sen) som visade 1700. Men det är ett sto, och går inte i samma hage som min.
För övrigt så kan jag säga att min går med ca 5-6 andra valacker. Vissa av dem visade 0 på resultaten. Hur vet jag om det är stora eller lilla blodmasken?

Nu behöver jag hjälp med hur går jag vidare? Vart köper man avmaskningsmedel? Måste jag ringa vet för att få den utskriven? Får jag en avmaskningsplan när odlingen gjorts på träckproven resultaten? Vad kommer detta kalas kosta ens? Räcler det med en kur avmaskning? Kan han när han blir avmaskad gå med dem andra i hagen direkt igen?

Tacksam för svar, med vänlig hälsning något förvirrad och okunnig person inom detta område. Vill bara göra rätt för min häst!
 
@JasMiin Odling för stora blodmasken är enklast att ta som tillval direkt när provet skickas in, det borde inte vara några problem att komplettera med en odling i efterhand, dock nu i högsäsong får du nog skicka in ett nytt prov och skriva enbart odling på (ring eller maila labbet för exakta instruktioner). På provsvaret du har är det gjort en grundanalys och då syns äggen, stora och lilla blodmaskens ägg ser likadana ut, odling betyder att man kläcker äggen till larver och då kan man se skillnad, det tar ca 2v.

Avmaskas ska din häst göras oavsett iom 750 EPG, medel får du när du ringer veterinären och meddelar vad ditt träckprov visade. Om ni går ihop alla som behöver avmaskning så blir det billigare med bara en receptavgift. Om din häst skulle visa sig ha stora blodmasken behöver du mocka hagen han gått i hittills.

Odlingen kostar runt 250 kr, jag har tyvärr ingen koll på vad avmaskningsmedel kostar idag. Din häst behöver troligtvis två avmaskningar med ett ivermektin-preparat, det ger man med 8v mellanrum.
 
@JasMiin

Madick är en klippa!

I övrigt räknar jag med max 1000 kr träckprov för nya hästar (liten blodmask 300 kr, stor blodmask 300 kr, bandmask 200 kr) om de inte behöver avmaskas. Behöver de avmaskas så ca 1500 kr (vet. avgift + avmaskningsmedel).

Använder Kollamaskenlådan (vår och höst när de byter hage, har gräs året runt) som är ett ackrediterat laboratorie (Vidilab). Deras låda innehåller koll av liten blodmask och jag väljer, på blanketten man skickar med, till odling för stor blodmask samt bandmask på nya hästar minst en gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 970
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp