Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Har en fråga om detta med stora blodmasken och smitta i hagarna.

Några av hästarna som gick i vinterhagen hade stora blodmasken. Större delen av hagen är gräslös, enbart jord/lera. I ena änden finns lite, väldigt väldigt hårt nedbetat glest gräs kvar. Hagen kommer stå tom nu fram till ca september, när det är dags att ta in hästarna från betet. Hästarna avmaskades innan de lämnade hagen.

Det som vi dividerar om är om maskarna kan överleva i detta om inte hagen mockas ur ordentligt? Finns som sagt väldigt lite gräs, i stora delar av hagen inget alls. Jag har läst om parasitbekämpning på SVA men där står bara om hur de överlever i gräs.

Någon som vågar sig på detta?
 
Finns det gräs/ogräs så smittar det. Men det ni behöver lägga krutet på är sommarhagen där de smittade hästarna gick förra sommaren, det är där de fått i sig smittan.
 
Smittan kommer utifrån då det är nya hästar i stallet som varit smittade. Sommarhagen är alltså fri.

Vinterhagen är så söndertrampad att det bara växer utmed staketet och inte där hästarna lagt träcken. Tveksamt om det alls växer i hagen i sommar då den är så sliten. Kan masken överleva och smitta ändå? Har läst att träcken måste bort inom 2-4 veckor för att undvika att masken ska gå ut i marken, men vad händer då om det inte finns gräs mer än enstaka strån mitt i "jordhavet", som lär torka ut rätt snabbt i gassande sol?
 
OK, då förstår jag. Nej, det behövs gräs och fukt för att larverna ska överleva och kunna smitta. Slå ner det gräs som växer upp (t.ex. med trimmer) varefter så det håller sig kort och torrt.
 
Jag skickade in träckprov igår då jag fick reda på att hästarna plötsligt måste flytta till sommarhagen innan lördag (tack för framförhållningen :meh:). Min häst har flyttat fram och tillbaka två gånger de senaste två åren, de andra två har stått i stallet sedan -10 resp. -11.

Min och häst A visar 0 epg, häst B har 250 epg, odling satt för stora blodmasken.

Sommarhagen har inte använts på två år (dvs sommaren -12 gick hästarna där senast) så då ska den vara ren? Vilken taktik ska man då ha, avmaska häst A och bygga en tillfällig hage åt honom tills man fått svar på odlingen medan de andra går i sommarhagen?

Min har bollar träckprov sedan -09, häst A avmaskades -09 TROR jag. häst B vet jag inget om varken prov eller avmaskning.
 
Avmaska B, det är samma behandling för stora och lilla. Om det finns stora lägger ni krut på att sanera hagen de gått i sen nyår samt förra årets beteshage. Det är väl inte odling satt på den som nollade? Det finns ingen mening att odla på något som inte finns, som att kläcka osynliga ägg :-)
 
@Madick

De har gått i samma hage sen hösten -12 tror jag. Den hagen ska plöjas upp på lördag, därav hastig flytt av hage. Bara odling på den som hade 250 epg.

Men vad gäller hage, den som visade positivt för mask, bör denne gå själv tills vi fått svar på odlingen? Nuvarande hagen måste som sagt bort innan lördag, men det går att fixa en annan hage än den stora sommarhagen.
 
Ok, jag tänkte mest om man skulle vara orolig att eventuellt sprida stora blodmasken i den nya hagen.

Edit: nämen såklart. Nu är min hjärna ikapp. "Maskarna döda".
 
Senast ändrad:
Min 30+ häst 150 EPG lilla blodmasken, övriga i hagen 200-500 EPG. Tänkte använda Banminth i år. Bör vi avmaska alla var 4:e vecka eller räcker det med en gång innan betessläpp med dessa nivåer? Min åker rejält jojo i EPG (toppat rejält runt 2500 ett par gånger) så vill göra rätt. Kanske avmaska min en gång sedan nytt träckprov efter 5-6 veckor för ny plan?
 
Om ni använder Banminth så ska det ges MINST 2ggr med 4v mellanrum. Jag skulle inte avmaska din med 30, det kan trigga igång fler maskar som inte gör något väsen av sig just nu, men ett prov mitt i sommarn låter rätt tänkt.
 
Om ni använder Banminth så ska det ges MINST 2ggr med 4v mellanrum. Jag skulle inte avmaska din med 30, det kan trigga igång fler maskar som inte gör något väsen av sig just nu, men ett prov mitt i sommarn låter rätt tänkt.
30 var åldern :-)
Hon har 150 EPG, då kanske jag ska avmaska i alla fall? 2 ggr och sedan träckprov?
 
Jaha! Undrade just vilket konstigt svar du fått från labbet :-) Ja, då skulle jag köra 2ggr och sen träckprov 6v efter sista avmaskningen.
 
Skulle behöva lite hjälp med avmaskning. Vi flyttade våra två hästar till nytt bete för två år sen. Båda var maskkollade och hade lågt EPG men ingen odling gjord, vilket visade sig vara mycket dumt. Förra våren tog jag odling på min häst. Stor blodmask hittades men fortfarande lågt EPG.

Den andra hästen hade redan avmaskats med Noromectin pga EPG så tog samma preparat till min. De avmaskades igen efter 8 (?) veckor, vilket då skulle täcka resten av betet. Hagarna mockades inte och var samma som året före, de gick i fem mindre hagar några veckor i vardera.

Tanken var att de skulle gå på nytt bete i år men nu blir det gamla betet ändå. Vet inte hur jag ska göra med avmaskning och mockning. Skickade in prov på min häst plus en ny flockmedlem för någon månad sen och de två hade lågt EPG och negativt på odlingen. Den andra hästen som gått på det smittade betet tidigare har varit hos fodervärd i vinter men kommer tillbaka i helgen och ska kollas masken på.

Hur gör jag? Borde jag avmaska i sommar? Isf vilka, de som gått på det smittade betet förut eller alla tre? Visst smittar betet fortfarande?

Undrar också om mask kan smitta via träckätning? Det finns inget gräs i vinterhagen men hästarna äter träck, både färsk och gammal. Försöker mocka så gott det går men har ju hela vinterns avfall att få bort. De har balanserade foderstater och den ena går på fritillgång medan den andra alltid har halm att tugga på ändå äter de träck.

Tacksam för hjälp, litar inte på min veterinär när det gäller avmaskning.
 
Hur mycket hade de då?

Blodmasken smittar enbart på gräs och måste ha hunnit utvecklas flera stadier innan de kan smitta. Ägg och tidiga larvstadier smittar inte även om hästen äter upp dem.
 
30 var åldern :-)
Hon har 150 EPG, då kanske jag ska avmaska i alla fall? 2 ggr och sedan träckprov?

har du ingen veterinär som råder utifrån EPG osv och följer regelverket i fråga om hur man ska maska utifrån träckprov???
150 EPG brukar man inte maska för i sig.

KL: varför frågar inte folk sina veterinärer samma som de gör här ang att få en avmaskningsplan osv? veterinärerna kommer ju ge ett program bara frågorna ställs, om de inte är vakna i sig och erbjuder detta rent självmant vilket iof borde vara det vettiga. Men helt klart om man måste fråga så är ju vetten den man frågar snarare än bukefalos ang. dessa frågor? blir så konfunderad över alla frågeställningar man väljer att ta här snarare än till veterinären?
 
Hur mycket hade de då?

Blodmasken smittar enbart på gräs och måste ha hunnit utvecklas flera stadier innan de kan smitta. Ägg och tidiga larvstadier smittar inte även om hästen äter upp dem.

Vad bra. Då är iallafall vinterhagen säker.

De två som testats hade 25 EPG båda två så det är inte därför jag funderar på att avmaska utan för att de kommer att gå på betet som fortfarande kan smitta med stor blodmask.

Jag har nu hittat information från Equippo Lab om stora blodmasken och enligt dem borde hästarna ha avmaskats i höstas också (det sa min veterinär inget om). Jag trodde hästarna var skyddade mot ny smitta i 8 veckor efter avmaskning men det var visst fel. Enligt Equippo ska de hästar som går på betet i år helst avmaskas under sommaren några gånger men framförallt en gång på hösten när ny smitta inte sker. Förhoppningsvis är betet då rent nästa sommar.
 
KL: varför frågar inte folk sina veterinärer samma som de gör här ang att få en avmaskningsplan osv? veterinärerna kommer ju ge ett program bara frågorna ställs, om de inte är vakna i sig och erbjuder detta rent självmant vilket iof borde vara det vettiga. Men helt klart om man måste fråga så är ju vetten den man frågar snarare än bukefalos ang. dessa frågor? blir så konfunderad över alla frågeställningar man väljer att ta här snarare än till veterinären?

Anledningen till att alla frågar Madick är att hon är mer kunnig om hästars parasiter än de allra flesta veterinärer. Fortfarande får man tyvärr helt hårresande rekommendationer från veterinärer.
 
@MonteRose Fast man kan ju ringa ngn av tex Vidilabs veterinärer som exempel, om man mot all förmodan har en dåligt insatt veterinär. Jag känner inte igen det du skriver att veterinärer allmänt skulle vara så dåligt insatta ang. parasiter, det är en högaktuell fråga sen väldigt många år i och med resistensproblemet, och de flesta veterinärer är väl med i matchen i fråga om att ha hängt med samt har bra kunskap om parasiter i sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 035
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 728
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp