avmaskning...igen

P

pelleprutt

här kommer ännu en avmasknings fråga...
om jag inte uppfattat det här helt fel är det alltså bara under sommarbetet som man ger sin häst avmaskningsmedel.. inte någon alls under hösten eller vintern, rätt eller fel!?? :confused:
 
På hösten i samband med att man tar in från betet. Inte under vintern. Vår, sommar o höst, hur ofta beror på avmaskningsmedlets intervall.
 
s.k strategiska avmaskningar ( stora, små blodmaskar samt spolmask) ska göras kontinuerligt. andra maskproblem bekämpas på förekommen anledning.Alltför intensiv användning förstör den naturliga immunitet hästen har ( faktiskt har den vuxna hästen en förvärvad immunitet) och ökar risken för resistents. Den viktigaste strategiska avmaskningen är den som sker 2-3 dgr före betesläpp. Dock måste man upprepa behandlingen under betesperioden. Alla hästar ska avmaskas samtidigt med samma medel.
Det är också viktigt att tänka på beteshygien - variera sommar/vinterhage, inte för många djur på för liten yta - gärna låta hagen vila en säsong etc.
Träckprov kan lämnas in till SVA för analys om du är osäker på förekomst av mask.
 
Mycket bra skrivet. Det finns även Vidilab att lämna träckprov till (billigare och i mina ögon bättre service).

Kika gärna här på artikeln om avmaskning. Där står bl.a mer om träckprov och de olika maskarna och medel.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 053
Senast: Sirap
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
33
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp