avmaskning...igen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pelleprutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 865
P

pelleprutt

här kommer ännu en avmasknings fråga...
om jag inte uppfattat det här helt fel är det alltså bara under sommarbetet som man ger sin häst avmaskningsmedel.. inte någon alls under hösten eller vintern, rätt eller fel!?? :confused:

På hösten i samband med att man tar in från betet. Inte under vintern. Vår, sommar o höst, hur ofta beror på avmaskningsmedlets intervall.

s.k strategiska avmaskningar ( stora, små blodmaskar samt spolmask) ska göras kontinuerligt. andra maskproblem bekämpas på förekommen anledning.Alltför intensiv användning förstör den naturliga immunitet hästen har ( faktiskt har den vuxna hästen en förvärvad immunitet) och ökar risken för resistents. Den viktigaste strategiska avmaskningen är den som sker 2-3 dgr före betesläpp. Dock måste man upprepa behandlingen under betesperioden. Alla hästar ska avmaskas samtidigt med samma medel.
Det är också viktigt att tänka på beteshygien - variera sommar/vinterhage, inte för många djur på för liten yta - gärna låta hagen vila en säsong etc.
Träckprov kan lämnas in till SVA för analys om du är osäker på förekomst av mask.

Mycket bra skrivet. Det finns även Vidilab att lämna träckprov till (billigare och i mina ögon bättre service).

Kika gärna här på artikeln om avmaskning. Där står bl.a mer om träckprov och de olika maskarna och medel.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 577
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka