Avmaskning och Norge

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan avmaskning två gånger och då få 21 dagar att resa fritt men jag går bort mig i matten. 🫣

Så kan någon vara en hjälpande ängel och förklara hur jag ska tänka ? :) Vi planerar någon av veckorna i mitten av juli.
 
Behandlingen ska ha genomförts av veterinär minst 24 och högst 120 timmar före ankomst till Norge. Ett alternativ är att hunden har behandlats minst två gånger med minst ett dygns och högst 28 dagars intervall före första inresa i Norge. Därefter behandlas den minst var 28:e dag
 
Behandlingen ska ha genomförts av veterinär minst 24 och högst 120 timmar före ankomst till Norge. Ett alternativ är att hunden har behandlats minst två gånger med minst ett dygns och högst 28 dagars intervall före första inresa i Norge. Därefter behandlas den minst var 28:e dag
Det är den där sista delen som jag går bort mig på 😅🫣 jag vill inte krångla och försöka hitta en veterinär på plats i fjällen utan vill ha allt klart, så för att ta ett räkneexempel, jag vill mellan 13 juli och 20 juli kunna åka in i Norge, när måste jag börja avmaska då?
 
Här på Åland går det bra att göra de två avmaskningarna dagarna efter varandra för att få 28-dagarsintyget. Jag har just bokat in det nästa vecka eftersom vi ska till Sverige flera gånger under april och maj. Jag har fått info att man ska säga till veterinären så det noteras i passet att man vill tillämpa 28 dagars-regeln.

När jag avmaskade innan vi åkte hit köpte jag själv maskmedel på apoteket och tog med. Avmaskning kostade då 168 kr hos min veterinär. Det blir billigare att själv köpa medlet och det kan man ju använda senare om det blir över. Så jag rekommenderar att köpa medel i förväg och ta med.
 
Här på Åland går det bra att göra de två avmaskningarna dagarna efter varandra för att få 28-dagarsintyget. Jag har just bokat in det nästa vecka eftersom vi ska till Sverige flera gånger under april och maj. Jag har fått info att man ska säga till veterinären så det noteras i passet att man vill tillämpa 28 dagars-regeln.

När jag avmaskade innan vi åkte hit köpte jag själv maskmedel på apoteket och tog med. Avmaskning kostade då 168 kr hos min veterinär. Det blir billigare att själv köpa medlet och det kan man ju använda senare om det blir över. Så jag rekommenderar att köpa medel i förväg och ta med.
Aha, jag måste kolla att min veterinär tillåter det, nackdelen med att gå till en kedja, de kan ha sina egna regler. Samtidigt är det skönt att de har alla journaler oavsett vad vi har gjort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
405
Senast: Fideli
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp