Avmaskning :s

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ft_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 126
F

ft_lover

Vilken månad tycker ni hästen ska avmaskas .
Hur många gånger om året är det egenligen :S
Kan man använda en spruta före betet och en efter ?
Kan man använda alla tre på en gång :S
Kram . :confused:

Om man inte vet vad man har för parasittryck så följer man medlets intervaller.

Alla hästar i hagen avmaskas samtidigt och med samma medel. Första avmaskningen 3 dar före betessläpp, sen med det intervall medlet har hela betessäsongen och så sista gången vid installning. Har man föl/åringar avmaskas dessa även i jan/feb mot spolmask.

Vilket intervall det medel du använder har står i förpackningen. Växla medel (inte märke, utan verksam substans) varje eller varannat år.

Kan man använda alla tre på en gång :S

Vilka 3? Inte 3 avmasknings sprutor väl?
Gör som magdalena skrev, hon gav en super förklaring. Och en spruta åt gången. Vissa preparat ger man dubbelt av, tex Bahnmint efter betet för att få starkare effekt.

Vissa preparat ger man dubbelt av, tex Bahnmint efter betet för att få starkare effekt.
Inte för starkare effekt. Man kan ta dubbel dos pyrantelpreparat (som Banminth tillhör) för att komma åt eventuell bandmask. Vanligtvis gör man den på våren. Om man däremot VET att man har bandmask är det lämpligare att ta ett medel som innehåller prazikvantel, t.ex Droncit eller Equimax.

jo det finns ju tre olika avmaskings medel :S
pyramtel . ivermedtin och moxidektin . Det är vad jag läst och hört iaf :S

inte det där Bahnmint :S:S

men asså , om hästen inte går på bete då :S
behöver den avmaskas ändå ?

Om hästen inte går på bete får man se till hur hagarna ser ut, hur hästen har gått tidigare i livet, och helst ta träckprov. I många såna fall behöver man inte avmaska alls, men kolla med träckprov först!'

Banminth är ett av märkena som innehåller pyrantel.

Använd en substans per säsong om inte träckprov säger annat.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 724
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat... 2
Svar
34
· Visningar
1 973
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka