Avmaskning trots nollat träckprov?

Det var inga som helst problem få inackorderingar när förra stallet (på mitt initiativ) införde det. Folk förstod. Och har man någon gång fått in stor blodmask för att folk inte varit ärliga så är det mycket enklare att inte lita på folk

Det har inget med vetenskap att göra?
Att ta prov som odlas under vetenskapliga former och inte lita på resultatet
som då nollas och inte lita på drt vetenskapliga tillvägagångssättet med att ta prov innan och agera eller inte på resultatet.

Att inte lita på resultatet som kommer från vetenskaplig labmiljö tycker jag är att inte lita på vetenskapen.
 
Att ta prov som odlas under vetenskapliga former och inte lita på resultatet
som då nollas och inte lita på drt vetenskapliga tillvägagångssättet med att ta prov innan och agera eller inte på resultatet.

Att inte lita på resultatet som kommer från vetenskaplig labmiljö tycker jag är att inte lita på vetenskapen.
Då missförstår du

En häst kan nolla på prov men ÄNDÅ ha stor blodmask. Det har man lärt sig via vetenskapen. Därför rekommenderar man idag att odla även nollprov

När det gäller odling så stor blodmask har en lång livscykel. Det har vetenskapen lärt forskarna. Det innebär att om man har prov för nära smittan, eller för nära avmaskning (det är ingen ide att odla förrän mer än ett halvår efter avmaskning) så kommer provet vara negativt. Men hästen kan efter x månader utsöndra stor blodmask

Allt det där är ju forskning och vetenskap som lärt oss.

Således att man ändrat rekommendationerna och idag rekommenderar avmaskning vid flytt punkt. Helt enkelt för det är det enda helt säkra sättet att skydda gräsmark mot smitta av stor blodmask när nya hästar kommer in.
 
Okej, jag vet inte, tack för information. Jag tog stor blodsmaks för några år sedan och ytterst lite har förändrats här så jag provar enbart liten blodsmaks.
 
I det stall jag var ansvarig krävde vi samma men med extra krav att den skulle avmaskas på plats i nya stallet så att man såg. Helt enkelt för att slippa få in stor blodmask. Nya hästar stod i en särskilt karantänhage tills de var avmaskade osv.

Inga som helst problem få utskrivet om man förklarar varför

De kan nolla på träckprov men vara positiva för stor blodmask. Och de kan vara negativa på odling men ha stor blodmask om provet är taget "fel tid"

Jag har fått byta hästar några gånger senaste året och precis den rutinen rekommenderas. För egen del så tog jag träckprov och avmaskade sedan så fick jag också ett svar på vad hästen påvisade när den kom (också det ett tips), men avmaskning skulle alltid ske vid flytt oavsett.
 
Jag hörde om ett dräktigt sto som dog av stor blodmask. Hästen hade varit nollad i flera år men hade någon enstaka mask som hade vuxit sig stor vilket var vad hon dog av. Så det är som de andra säger, provet kan vara nollat men inte hästen.
 
Mam rekommenderar avmaskning innan flytt. Detta pga att det tar minst 6 mån från smittotillfället tills att stor blodmask syns på träckprov, och det är ju den man vill undvika. Det är så parasitens livscykel ser ut och har inget med att inte lita på vetenskapen att göra. Teoretiskt kan hästen alltså ha stor blodmask även om det inte syns varken med PCR eller odling, även om labbet gör allt efter konstens alla regler.

Och "noll" på träckprov innebär att de inte hittat något ägg i just det provet. Sannolikt har hästen då väldigt låga EPG-tal, men jag tror det är väldigt ovanligt att någon häst egentligen är helt fri från lilla blodmasken. Den ställer ju dock väldigt sällan (om ens någonsin) till några bekymmer i små/rimliga mängder. På SVA har de en liten annan metod för att leta ägg och de hittar i princip alltid något enstaka åtminstone.
 
Jag hörde om ett dräktigt sto som dog av stor blodmask. Hästen hade varit nollad i flera år men hade någon enstaka mask som hade vuxit sig stor vilket var vad hon dog av. Så det är som de andra säger, provet kan vara nollat men inte hästen.
Det var nog inte att masken var stor, för de blir liksom så stora som de blir, utan det är förmodligen att larver gjort skador på tarmarnas blodkärl :) Larver syns inte på träckprov heller, det är bara vuxna maskar som lägger ägg som kan upptäckas.
 
Det var nog inte att masken var stor, för de blir liksom så stora som de blir, utan det är förmodligen att larver gjort skador på tarmarnas blodkärl :) Larver syns inte på träckprov heller, det är bara vuxna maskar som lägger ägg som kan upptäckas.
Det var ett gäng år sen nu så kommer inte ihåg hundra :) Men något om att enstaka av de hade gjort hål eller så stor skada att hästen dog. Min kompis häst var inne samtidigt och nästan strök med, men av en annan typ av mask, också den hästen nollad under många år.
 
Att ta prov som odlas under vetenskapliga former och inte lita på resultatet
som då nollas och inte lita på drt vetenskapliga tillvägagångssättet med att ta prov innan och agera eller inte på resultatet.

Att inte lita på resultatet som kommer från vetenskaplig labmiljö tycker jag är att inte lita på vetenskapen.
Osäkerheten ligger nog inte främst hos labben. Utan maskarna i en infekterad häst släpper inte konstant med ägg. Det verkar variera över tid och även om man provtar ur flera högar så speglar det ju oftast bara sisa dygnet. Därför att det mer än riktvärde en en faktiskt sanning (utom just i de högar men tog ur).

Dessutom har det visat sig att stora blodmasken (som är den vi verkligen inte vill ha på våra marker) är mycket mer frekvent hos hästar som "nollar" än de med höga epg.

Noll betyder alltså inte noll utan när man odlar tar man en större mängd träck och då finns det ägg med där. Tror de flesta labben nu ändrat svaren till mindre än 25 eller ej påvisad istället för att skriva noll, då noll är vilseledande.
 
Då missförstår du

En häst kan nolla på prov men ÄNDÅ ha stor blodmask. Det har man lärt sig via vetenskapen. Därför rekommenderar man idag att odla även nollprov

När det gäller odling så stor blodmask har en lång livscykel. Det har vetenskapen lärt forskarna. Det innebär att om man har prov för nära smittan, eller för nära avmaskning (det är ingen ide att odla förrän mer än ett halvår efter avmaskning) så kommer provet vara negativt. Men hästen kan efter x månader utsöndra stor blodmask

Allt det där är ju forskning och vetenskap som lärt oss.

Således att man ändrat rekommendationerna och idag rekommenderar avmaskning vid flytt punkt. Helt enkelt för det är det enda helt säkra sättet att skydda gräsmark mot smitta av stor blodmask när nya hästar kommer in.
Typ sånt jag fråga vet om sist, om råd på /när/ jag bör ta prov på mina (västerbotten) iom att stora blodmasken (min äldre va positiv för 2 år sen) måste vakna å gå ut i tarmen först, men hon hade inga raka svar att ge 🙃

Såg nån på fb som sa att man ska ta prov från flera högar under dygnet. Nån annan som gör så? Lagom mer meck än att bara kasta in dom på box ett tag..
 
Typ sånt jag fråga vet om sist, om råd på /när/ jag bör ta prov på mina (västerbotten) iom att stora blodmasken (min äldre va positiv för 2 år sen) måste vakna å gå ut i tarmen först, men hon hade inga raka svar att ge 🙃

Såg nån på fb som sa att man ska ta prov från flera högar under dygnet. Nån annan som gör så? Lagom mer meck än att bara kasta in dom på box ett tag..
Jag brukar ta från nattens högar, så ja från flera.
 
Kapar tråden lite!

Jag och två till från stallet ska flytta våra hästar på bete till ett annat stall 17/6. Min hade mycket mask vid träckprovet i början av maj så jag avmaskade direkt då och gjorde sedan en efterkontroll som visade under 25. Behöver jag ändå avmaska 4 dygn innan flytten? Eller gäller det bara för dom som inte avmaskat ännu?

Förstår mig inte riktigt på allt det här 🫣
 
Kapar tråden lite!

Jag och två till från stallet ska flytta våra hästar på bete till ett annat stall 17/6. Min hade mycket mask vid träckprovet i början av maj så jag avmaskade direkt då och gjorde sedan en efterkontroll som visade under 25. Behöver jag ändå avmaska 4 dygn innan flytten? Eller gäller det bara för dom som inte avmaskat ännu?

Förstår mig inte riktigt på allt det här 🫣
Det beror ju på vad det andra stallet kräver.
 
Kapar tråden lite!

Jag och två till från stallet ska flytta våra hästar på bete till ett annat stall 17/6. Min hade mycket mask vid träckprovet i början av maj så jag avmaskade direkt då och gjorde sedan en efterkontroll som visade under 25. Behöver jag ändå avmaska 4 dygn innan flytten? Eller gäller det bara för dom som inte avmaskat ännu?

Förstår mig inte riktigt på allt det här 🫣

Jag hade ju ringt och frågat den som du har hjälp av i maskfrågor. Beror väl på vad du avmaskade emot och med kanske?
 
Men nu när läget är som det är och man typ alltid måste köra ”Kolla-masken” för att få avmaskningsmedel utskrivet, hur kan stallägare ha som krav att hästar ska avmaskas inför flytt osv?

Är inte ett dugg förvånad över att stora blodmasken ökar. Rutinerna man hade förr med avmaskning före och efter bete finns ju inte längre.
 
Men nu när läget är som det är och man typ alltid måste köra ”Kolla-masken” för att få avmaskningsmedel utskrivet, hur kan stallägare ha som krav att hästar ska avmaskas inför flytt osv?

Är inte ett dugg förvånad över att stora blodmasken ökar. Rutinerna man hade förr med avmaskning före och efter bete finns ju inte längre.
Man får det utskrivet för att det är i linje med de senaste rekommendationerna att avmaska vid flytt. Just pga stor blodmask ökat. Har du ens läst tråden?

Och det är för väl att man inte slentrianmässigt avmaskar som man gjorde förr. Den dag vi står utan fungerande avmaskning kommer hästar dö
 
Man får det utskrivet för att det är i linje med de senaste rekommendationerna att avmaska vid flytt. Just pga stor blodmask ökat. Har du ens läst tråden?

Och det är för väl att man inte slentrianmässigt avmaskar som man gjorde förr. Den dag vi står utan fungerande avmaskning kommer hästar dö

Nej jag läste nog inte tråden så noga. My pardon.

Varför är det ok att ”slentrianmässigt” avmaska katt och hund?
 
Nej jag läste nog inte tråden så noga. My pardon.

Varför är det ok att ”slentrianmässigt” avmaska katt och hund?
Eftersom man inte alls har samma resistensutveckling där som hos häst. Vilket sannolikt beror på att katt och hund inte avmaskas så hårt som hästar gjordes innan receptkravet
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 778
Senast: Freazer
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp