Bukefalos 28 år!

AVMASKNING

Jag maskar dubbel banminth innan bete och sen var 6-8 vecka under sommarbetet. Följer förpackningens råd. Sen brukar jag ge i februari oxå, ivomec. Men jag håller koll på unghästarna och trycker i dom en spruta vid behov.
Har hört att om man ger hela sommaren var sjätte vecka så behöver man inte ge förrän nästa år innan betessläpp, vet nån om detta stämmer?
 
Om du hade gjort en sökning hade du hittat MINST tre trådar med exakt samma fråga.
 
Oj hjälp. Avmaskar du VUXNA hästar (alltså andra än föl/åringar) i februari? Mot vad och varför?

Senaste rön och mer om olika medel hittar du här . Läge att plugga lite, du verkar vilja göra så rätt som möjligt.
 
Jag har hört det av massa människor att man ska avmaska i feb. och jag tror även jag har läst det nån stans. Men tyvärr har jag aldrig ifrågasatt och frågat varför eller mot vad :o Men som tur är är det ju inte feb ännu ;)
Men man ska alltså INTE avmaska i feb? Eller?
Kan inte du berätta hur och när du avmaskar mot vad? Tack :bow: för länken!
 
Jag avmaskar vuxna hästar i "blandstall", dvs hästar kommer och går, samma beteshagar varje år:

år 1: Pyrantelpreparat 3 dar innan betet, dubbel dos så jag även kommer åt ev bandmask. Sen var 4e vecka hela grässäsongen. Ingen styngfluga här på många år, men har siktats en halvmil bort, så OM de skulle dyka upp blir det en avmaskning med ivermectin på hösten (sista avmaskningen).

år 2: Ivermectinpreparat (ivomec, noromectin osv) 3 dar innan betessläpp, och sen var 8e vecka hela grässäsongen.

Har jag föl/åring avmaskas den EFTER TRÄCKPROV i jan/feb med axilur mot spolmask. Är fölet fött tidigt på året har de oftast redan hunnit bygga upp försvaret mot spolmasken i februari så man inte behöver avmaska om man inte har kraftig smitta (t.ex stuteri med många föl varje år).

Sen växlar jag mellan år 1 och år 2. Något "ivomec-år" kan bytas ut mot Cydectin, då blir det avmaskning 3 dar innan betet och sen 12v senare.

Det är blodmasken som bekämpas i första hand.
 
Tack så mycket :bow:
Jag pratade även med en tjej på ASVH idag. Och hon rekomenderade i stort sett det du gör! Nu vet jag hur jag ska avmaska iår i alla fall!
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 951
Senast: AbCdE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag har läst om detta preparat som i praktiken låter helt fantastisk men är det någon som provat det? :) Och jag läste att man...
Svar
2
· Visningar
742
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp