Hur gör ni med vovvarna när ni är sjuka?

sovomduvågar

Trådstartare
Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40 graders feber sedan igår kväll och tror jag vart avtuppad till och från för minns knappt något av det senaste dygnet, allt är en dimma.
Vovvarna har fått komma ut kl 09:00, 13:00, 20:00 och nu vid 02:00 då min feber äntligen börjat sjunka lite. Den ena rastningen hade inte blivit av om det inte vore för min vän som åkte hela vägen hit och rastade.

Så hur gör ni andra egentligen? Jag blev singel för ett år sedan och detta är första gången sedan dess jag är sådär riktigt riktigt sjuk att jag inte ens kunnat ta hand om mig själv eller stå upp på benen. Jag bor långt ute på landet i ett hyreshus tre trappor upp och inga grannar som kan hjälpa mig.
Hade det inte vart för min vän så haft det som blivit väldigt många timmar mellan rastningarna. Har andra som eventuellt skulle kunna hjälpa med men då får dom liksom åka 30-40 min för att bara rasta och det kan man ju inte göra flera gånger om dagen precis.

Finns det någon slags gräsmatta man kan köpa och ha på balkongen vid sånahär nödfall? Kissmattor? Kattlåda?😂

Alla tips mottages tacksamt, har lite panik för lär ju inte vara sista gången man blir såhär sjuk med alla hemska virus som går runt jämt 🥲

Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40 graders feber sedan igår kväll och tror jag vart avtuppad till och från för minns knappt något av det senaste dygnet, allt är en dimma.
Vovvarna har fått komma ut kl 09:00, 13:00, 20:00 och nu vid 02:00 då min feber äntligen börjat sjunka lite. Den ena rastningen hade inte blivit av om det inte vore för min vän som åkte hela vägen hit och rastade.

Så hur gör ni andra egentligen? Jag blev singel för ett år sedan och detta är första gången sedan dess jag är sådär riktigt riktigt sjuk att jag inte ens kunnat ta hand om mig själv eller stå upp på benen. Jag bor långt ute på landet i ett hyreshus tre trappor upp och inga grannar som kan hjälpa mig.
Hade det inte vart för min vän så haft det som blivit väldigt många timmar mellan rastningarna. Har andra som eventuellt skulle kunna hjälpa med men då får dom liksom åka 30-40 min för att bara rasta och det kan man ju inte göra flera gånger om dagen precis.

Finns det någon slags gräsmatta man kan köpa och ha på balkongen vid sånahär nödfall? Kissmattor? Kattlåda?😂

Alla tips mottages tacksamt, har lite panik för lär ju inte vara sista gången man blir såhär sjuk med alla hemska virus som går runt jämt 🥲

Oj! Jag har aldrig varit sjuk att jag tappat av! Sovit mycket på dagen, absolut! Men jag hade ju vaknat om jag satte väckarklockan och kunnat ta mig ut. Och då hade jag över 40 grader feber i 5 dagar när jag hade influensa en gång.

Det låter klokt att du funderar över lösningar om du blir så sjuk som du beskriver! Krya på dig ❤️

Kan de som åker och rastar ta med sig hundarna hem i några dagar? Jag har partner men flera gånger har det hänt att vi blivit rejält sjuka samtidigt och vi har en hel gård med djur utöver hundar, bland annat 10 kor 😅 våra familjer får helt enkelt åka och sen får man fixa några rejäla tack-korgar efteråt 🙈

Är det komplicerade hundar? Annars kanske du har någon normalvettig granne som kan hjälpa dig just i nödfall. Som exempel bor jag granne med ett par som jag inte har någon kontakt med alls. Vi hälsar ibland om vi möts ute, men inte mer än så. Men, när en situation uppstod så att en hund i huset behövde hjälp så pratade vi med varandra, funderade på hur vi kunde hjälpa osv och grannarna sa då att om det är någon hund någonstans som behöver hjälp, ja då ställer de alltid upp.

Så jag vet att om jag tex skulle bli extremt dålig, sambon borta och alla andra i min bekantskapskrets plötsligt borta, ja då skulle jag kunna ta kontakt med grannen på något vis (tänker mig att jag om inte annat kan leta upp dem på facebook eller hitta telefonnummer någonstans) och be dem komma förbi och ta ut hundarna.

Jag går ut med hundarna ändå.. fick hjälp 1 dygn senast jag va sjuk av min mor.
Annars går jag ut. Eventuellt försöker få hit nån att gå en längre runda en gång per dag iaf.

Det värsta var väl när jag bröt foten. Hunden kunde som tur va bo hos mamma men hästen fick säljas. Ja kunde inte lösa det.

Vi är två vuxna + två barn i hushållet och risken att vi alla skulle bli väldigt sjuka samtidigt känns minimal (även om vi precis åkt på en synkroniserad magsjuka där äldsta sonen fick steppa upp rejält). I nödfall har vi gott om familj och vänner i närheten som kan rycka in. Vi hade aldrig skaffat hund om det inte hade varit för att vi hade hundvakter i närheten som lovat att de gärna ställer upp, men där ser så klart våra liv olika ut.

Å ena sidan finns ju sådana där kissmattor man har till valpar, kan det funka som nödlösning?
Å andra sidan känns det som att det vore bra att ha en bättre lösning på plats oavsett, det kan ju hända värre oväntade saker. Och man vill väll ändå att hundarna ska ha det så bra som möjligt. Jag skulle nog efterlysa en hundvakt i en lokal facebookgrupp eller liknande. Och helst att den personen kanske kommer och går ut med hundarna någon gång ibland, så att det inte blir helt nytt för hundarna när behov uppstår.

När jag bodde själv gick jag ut med hunden ändå men det fick bli absoluta minimumpromenader som jag annars inte hade tyckt var ok. En eller ett par dagar klarar sig hunden, även min som helst vill gå ganska långt för att bajsa och flera gånger per dag. Men jag hade också alltid en nödplan för vem som kunde komma och hämta hunden och ha den en period om det skulle hända något.

Jag tror inte att en kissmatta skulle hjälpa en rumsren hund. Det ska mycket till innan den börjar göra ifrån sig där den vet att man inte ska. Går det så långt så ska man redan ha lämnat bort hunden till en närstående eller pensionat. Många pensionat kan hämta hunden vid kris om man ber snällt och betalar för sig.

Jag hade turen att ha snälla kollegor när jag var nyopererad och inte fick stödja på foten öht + mådde väldigt illa av mina mediciner. I två veckor ställde de upp. :heart

Jag har nog aldrig varit så sjuk som du beskriver... Bor dessutom på gård på landet så åtminstone ena hunden går fint att bara släppa ut på gården så gör han det han ska. Hund nummer två är lite mer komplicerad - dels rymmer hon trots staket och dels behöver hon lite längre tid på sig (och helst en promenad) för att göra sina behov, men jag tänker att jag kan ta ut henne i långlina om det kniper. Sen har jag ju hästar också som behöver släppas in och ut och ska ha mat o vatten, men de kan i värsta fall gå ute dygnet runt.

I nuläget bor jag inte ensam på gården, men har gjort det i perioder. Förra sommaren hade jag covid samtidigt som jag var helt ensam i en vecka - men det gick det med, hästarna klarar sig ju ute på bete under sommaren och då hade jag bara den okomplicerade hunden, så vi hade en lugn vecka :D

Jag har *peppar peppar* aldrig varit så sjuk så jag inte tagit mig ut med hundarna på iaf minikorta rundor. I värsta fall om jag skulle bli inlagd eller så så hade de fått åka till uppfödaren ett tag.

Är det bara några dagar får dom göra sitt i trädgården och aktiveras genom att äta ben med lång tuggtid. Jag åker även iväg och släpper dom på hundklubben så dom får springa och lukta lite. Orkar jag tar jag någon kortare promenad.

En gång var jag sjuk i fem veckor, jag var så sjuk att jag bara orkade ligga i sängen eller soffan vecka efter vecka. Dvs ovanstående började göra hundarna helt tokiga till slut så efter två veckor gav jag upp och lämnade bort hundarna till familj och exet så jag kunde koppla av och ägna mig åt att bli frisk.

Så mitt tips är att ha hundvakter just till sånna här situationer.

Jag har även hamnar på sjukhus några gånger och då lämnat hundarna till familj och exet.

Jag var isåfall världens sämsta matte igår då hundarna bara fick tre kortare promenader utan att jag var sjuk (bara trött) 😅. Dom verkade dock helt nöjda med en vilodag efter några intensiva dagar med tävling, träning och vallning.

Jag har aldrig varit så sjuk att jag inte klarat av att släpa mig ut ett tiotal meter iallafall med hundarna. Numera bor jag i hus och kan släppa ut dem på tomten men bruksr ändå släpa mig ut med dem om inte maken tar dem.

Tänker att kolla vad man har för grannar? Är det nån som kan bistå?
Alternativt att nån snäll själ i familjen kan hämta dem och ha nån dag?
När vi åker bort bruksr hundarna få bo hos olika familjemedlemmar (väldigt sällan). Ska vi göra nåt där vi känner att det kan dra ut på tiden kan vi kolla med en granne om de kan ta ut dem. Används sällan men är guld värt!

Oj! Jag har aldrig varit sjuk att jag tappat av! Sovit mycket på dagen, absolut! Men jag hade ju vaknat om jag satte väckarklockan och kunnat ta mig ut. Och då hade jag över 40 grader feber i 5 dagar när jag hade influensa en gång.

Det låter klokt att du funderar över lösningar om du blir så sjuk som du beskriver! Krya på dig ❤️
Nej det har nog bara hänt mig en gång innan, tror det är när febern stiger för snabbt så kroppen inte riktigt kan reglera sig, var faktiskt nära på att ringa ambulans ett tag men så kom jag på att hundarna skulle blivit helt ensamma, och med facit i hand så klarade jag ju mig hemma så var ju tur att jag inte gjorde det🙈
Smart med väckarklockan, det hade jag inte ens en tanke på i feberdimman, då hade man ju vaknat och fått krypa ut i värsta fall. Det ska jag ta med mig till nästa gång!❤️

Alltså det där var ett aber när jag var singel
(speciellt när xet gick tillbaka till den han lämnade mig för, long story, och inte längre fick hjälpa mig)
Men hunden fick leva med extremt korta rundor, vissa bara utanför porten typ. Full dos alvedon en stund innan jag visste jag behövde ut så nästan överlevde jag.

Kan de som åker och rastar ta med sig hundarna hem i några dagar? Jag har partner men flera gånger har det hänt att vi blivit rejält sjuka samtidigt och vi har en hel gård med djur utöver hundar, bland annat 10 kor 😅 våra familjer får helt enkelt åka och sen får man fixa några rejäla tack-korgar efteråt 🙈
Oj då är det jobbigt! Men skönt att ni har så snälla människor runt er som kan hjälpa🙏🏻
Ja jag har faktiskt en som kan göra det men den tanken slog mig inte ens🤦🏼‍♀️ har vart så inne på att jag ska ”klara allt själv” sen jag blev singel. Fick frågan idag om dom behöver hämtas men nu mår jag redan så mycket bättre så har till och med vart ute en hel kvart🙈 Men bra, det ska jag också ta med mig till nästa gång, nästan så man får skriva en liten handlingsplan för när man har så hög feber så kan man inte tänka klart 😅

Är det komplicerade hundar? Annars kanske du har någon normalvettig granne som kan hjälpa dig just i nödfall. Som exempel bor jag granne med ett par som jag inte har någon kontakt med alls. Vi hälsar ibland om vi möts ute, men inte mer än så. Men, när en situation uppstod så att en hund i huset behövde hjälp så pratade vi med varandra, funderade på hur vi kunde hjälpa osv och grannarna sa då att om det är någon hund någonstans som behöver hjälp, ja då ställer de alltid upp.

Så jag vet att om jag tex skulle bli extremt dålig, sambon borta och alla andra i min bekantskapskrets plötsligt borta, ja då skulle jag kunna ta kontakt med grannen på något vis (tänker mig att jag om inte annat kan leta upp dem på facebook eller hitta telefonnummer någonstans) och be dem komma förbi och ta ut hundarna.
Ja den ena är en ”problemhund” och har tyvärr ingen granne jag litar på, dom flesta är gamla kriminella/alkisar eller bara allmänt märkliga, blir nog tyvärr lätt så här ute på vischan 😅
Var bättre där jag bodde förut då hade jag flera som gärna ställt upp. Låter som du har riktigt bra grannar, man glömmer hur viktigt det är men blir påmind i situationer som dessa🙈

Jag går ut med hundarna ändå.. fick hjälp 1 dygn senast jag va sjuk av min mor.
Annars går jag ut. Eventuellt försöker få hit nån att gå en längre runda en gång per dag iaf.

Det värsta var väl när jag bröt foten. Hunden kunde som tur va bo hos mamma men hästen fick säljas. Ja kunde inte lösa det.
Nej men fy vad ledsamt att höra😞
Nu verkar som tur är det värsta av min sjuka dragit över och det löste sig hyfsat denna gången, gick två timmar för långt mellan två rastningar i mitt tycke men det är ju inget dom tar skada av om den händer en gång🙏🏻

Kiss matta eller kattlåda är inte okej.
Jag tänkte mer på en såndär gräsmatta man kan ha på balkongen, och som jag vet vissa båtar har för hundar att göra sina behov på. Dom verkar vara väldigt poppis utomlands i alla fall och då verkligen bara i absoluta NÖDFALL. Men om hundarna tar skada av det så är det givetvis en väldigt dålig lösning och inget jag kommer skaffa.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka