Avmaskning!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare GaurdianAngel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 660
G

GaurdianAngel

Har min häst stående på en lösdrift. En av hästarna där har fått blodmask (träckprov) och ägaren vill att hästarna ska avmaskas. Men hur fungerar det?

De kommer ju stå kvar i samma hage ytterligare 2-3 månader. Då måste vi väl avmaska igen några dagar innan de släpps i sommarhagarna?

Sv: Avmaskning!

Ja.

Välj gärna ett preparat som stoppar äggurskiljningen tills dess.
T.ex. Cydectin eller avmaska med preparatets intervall, Banminth 4 veckor det blir nu, mitten på april och mitten på maj.
Så att ni får med så litet parasiter som möjligt till betet.
Har ni tur så hinner ni att slå ut i princip hela genarationen som finns i hästarna nu och skonar på så sätt betet ordentligt från att bli smittat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 462
Senast: Blyger
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 210
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka