avmaskning...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Liiiinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 666
L

Liiiinda

hej..nu börjar det dra ihop sig för avmaskning...bara undrar vilket medelman ska ta??
hade noromectin i höstas men ska ta något annat nu??

Sv: avmaskning...

Hur många hästar är det sammanlagt? Har du eget stall, eller står uppstallad? Vad ska de andra som ska gå på samma bete använda? Har någon tagit träckprov (vad visade det?)?

Viktigast är att du och de andra som ska ha hästen ihop i sommar använder samma medel samtidigt. De du har att välja på är ivermectinmedel (som t.ex. Noromectin) och pyrantelmedel (Banminth och Fyrantel). Det är lämpligt att använda samma medel i 1-2 år i sträck och sen byta. Skillnaden är att använder du pyrantel får du avmaska var 4e vecka, och ivermectin var 8e vecka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka