Avmaskning

B

Blicken

Har fått svar på träckprov på 2 hästar som ska släppas ihop med andra hästar på varsit håll i sommar.

Häst 1: stora/lilla blodmask 130 epg 0 på spolmask och övrigt (t ex fölmask, springmask)

Häst 2: stora/lilla blodm. 250 epg 0 på spol 0 på övriga

odling svar v.21

Avmaskades med Bimectin i okt mot styngflugan, ingen avmask förra våren då epg var 30 på samma mask som i år.

Tycker det är rörigt med alla medel. Kanske någon har en lista över medel och vad de tar och vilka som hör till samma grupp.
Tänkte att jag skulle ta bimectin i år också och byta nästa år, rätt? För den tar väl många stadier av stora/lilla blodm.

Har möjlighet att påverka vad blivande hagkompisar avmaskas med!

Finns även 2 föl som är 10 och 14 dagar hur ska de avmaskas? Kommer gå i vinterhagar med gräs någon vecka till sen på bete.
Stona är avmaskade regelbundet innan. Senast i okt med bimectin.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmaskning

Du har två grupper att välja på till de vuxna hästarna:

Pyrantel: (Banminth och Fyrantel) tar vuxna maskar, avmaskning behövs därför var 4e vecka för att hålla äggen borta. Tar även vuxna bandmaskar vid dubblerad dos.

Ivermectin: (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell) tar vuxna och nästan vuxna, behövs användas var 8e vecka.
Till denna grupp hör även Moxidectin (Cydectin) som tar de vuxna, nästan vuxna, och en stor del av de inkapslade larverna. Behövs bara var 12e vecka.

Prazikvantel tar bara bandmasken, och flera stadier. Finns som Droncit och kombinerat med ivermectin som Equimax. Används enbart vid konstaterad bandmasksmitta.

Fölen vill man i första hand bekämpa spolmasken på, då funkar Axilur bra. Avmaska vid 8 och 16v ålder. Läge för träckprov på fölen i januari för att kolla om de behöver avmaskas igen mot spolmask.
 
Sv: Avmaskning

Tack för svaret känns som det börjar klarna i hjärnan :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: L.N
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Enya
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tälta med hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp