Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu när det börjar kännas som om våren är på väg så känns det som hög tid att börja fundera på avmaskningen i år.
Ska göra träckprov för att kolla läget, har tidigare haft 300 i lilla blodmasken på min. Tre vuxna hästar som gått i samma hage hela vintern.
Har avmaskat med Ivomec i ett par år nu, inser att jag måste byta preparat. Någon i stallet föredlog cydectin, kan vi använda oss av det i år, eller måste jag välja ett pyrantel-medel? Tar pyrantel-medlen (exvis banminth) lilla blodmasken?

Snälla, ni mer kunniga, lotsa mig i djungeln!
 
Sv: Avmaskning

Hej

Detta var en gammal tråd, men det är ju snart dags igen så jag kan säkert tipsa ändå.. Vi har oxå använt Ivomec i några år, men denna gången blev det Neuromec (inte helt säker på stavningen). Detta medel liknar dock Ivomec, har samma funktion/effekt, men är något billigare.
 
Sv: Avmaskning

Man kan ju rådfråga vet eftersom man måste gå den vägen för att få maskmedel nu.
 
Sv: Avmaskning

Tänk på att det är innehållet som räknas..


det finns flera preparat med ivermectin, och olika prisklasser.

Likadant med de andra..

som sagt det är innehållet som räknas, inte namnet elelr förpackningen.

Tror att även N (Vad det nu heter) innehålelr ivermectin..
 
Sv: Avmaskning

Har säkert fel, men om jag inte missminner mig helt är det ivermectin till styngfluga, pyrantel elelr vad som till allt annat..

Kan annars tipsa om att kossor är jättebra som maskmedel....:D
 
Sv: Avmaskning

Vår vetrinär rekommenderade Neuromec eller Noromectin eller vad det nu heter.. ;) Det hade i stort sett samma innehåll som Ivomec.
 
Sv: Avmaskning

Vi har inte kollat men vetrinären skrev ut recept när han var här. Banminth var ett bra alternativ på våren. Eftersom den ena hästen är en unghäst tyckte han att vi kunde avmaska och inte lämna in träckprov innan.
 
Sv: Avmaskning

Vi har inte kollat men vetrinären skrev ut recept när han var här. Banminth var ett bra alternativ på våren. Eftersom den ena hästen är en unghäst tyckte han att vi kunde avmaska och inte lämna in träckprov innan.

samma här ska avmaska i helgen efter träningen
 
Sv: Avmaskning

Vi har inte kollat men vetrinären skrev ut recept när han var här. Banminth var ett bra alternativ på våren. Eftersom den ena hästen är en unghäst tyckte han att vi kunde avmaska och inte lämna in träckprov innan.

Byt veterinär att ta råd i parasitfrågor!

Banminth på våren är en kvarleva från innan resistensen kom för nära och prazikvantel inte fanns allmänt tillgängligt.

Träckprov på ALLA - även unghästar. Provet kan dessutom visa att bara en eller ingen av hästarna behöver avmaskas, det säger också hur mycket som ev. behöver avmaskas.

Tar ni Banminth nu (varför B och inte Fyrantel som är samma sak men billigare?) har ni ev. blodmaskägg på markerna igen om 4v, det blir alltså många avmaskningar i år som kan vara helt onödiga om ni inte vet om hästarna verkligen behöver avmaskas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 615
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 773
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp