Avmaskning

linafina

Trådstartare
Jag har kikat omkring och läst lite om avmaskning för hund. Jag ska avmaska min femåring och ettåring och funderar på vilket medel som blir bäst till dom.

Sist jag avmaskade femåringen använde jag Drontal Comp och den lilla avmaskades med Banminth som valp.

Jag blir inte klok på vilket medel som kan vara bäst?

Sv: Avmaskning

Enligt min veterinär:

Inte avmaska på slentrian. Vid misstanke om mask ta träckprov och avmaska sen utefter svaret. (Det finns ju kolla masken för hund nu med, enkelt och bra oavsett var man bor =))

OM man ändå ska hålla på och fiffla med slentrianavmaskning rekommenderar han axilur.

Jag har alltid skickat in träckprov på hästen så det är kanske lika bra att göra det på hundarna med trots att jag tycker det är löjligt dyrt.

Någon som vet vad Drontal Comp Forte tar för maskar?

Enligt en undersökning på svenska hundar är 80% av svenska hundar som lever i staden fria från mask. Om hunden inte äter rått kött som t.ex. råttor och möss så finns det ingen anledning att avmaska dem om de inte har symptom på mask. OM de har symptom som gör att man kan misstänka parasiter bör man ta träckprov och sen avmaska efter vad det visar.

Drontal comp forte tar både rundmaskar och bandmaskar. Läs exakt vilka det är fass.se.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 485
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
830
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 449
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka