Avmaskningsmedel

MidnightSoul

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för avmaskningsmedel om katten är innekatt som inte umgås med några andra katter eller hundar?

Inget alls. Avmaska bara om du ser mask i rumpan/avföring/spya.
Då väljer du en som är anpassad för masken du hittade.

Mina katter går ute i vår inhägnade rastgård och äter det ena och det andra och har gjort så i två år snart utan att få mask. :)
Är du osäker så är det bättre att skicka in bajsprov med hjälp av "Kolla masken" så får man svar på så sätt istället för att avmaska i onödan.
Det är samma sak som med hästar, förr avmaskade man 4 gånger/år och maskarna kunde bli resistenta mot medlet. Bättre att ta prover och kunna avmaska exakt rätt istället för allt. :)

Mina katter går ute i vår inhägnade rastgård och äter det ena och det andra och har gjort så i två år snart utan att få mask. :)
Är du osäker så är det bättre att skicka in bajsprov med hjälp av "Kolla masken" så får man svar på så sätt istället för att avmaska i onödan.
Det är samma sak som med hästar, förr avmaskade man 4 gånger/år och maskarna kunde bli resistenta mot medlet. Bättre att ta prover och kunna avmaska exakt rätt istället för allt. :)

Mask prov på hästen har jag gjort tänkte inte på att det finns till katter oxå :)

Det är också Kolla masken, men för smådjur. Lite svårare att hitta men går ju att beställa hem! :)

Om du vet med säkerhet att katten har mask kan jag rekommendera
Flubenol® vet.
oral pasta :)

Vet man att katten har mask vet man sannolikt vad för mask katten har och då använder man ett så smalt medel som möjligt. Att dra på med ett av de bredaste preparaten är inget vidare ur resistenssynvinkel.

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, Efter en magnetkameraundersökning har det konstaterats att min katt har diskbråck/l7s1. Veterinären utgår från att det är en...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej, Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 232
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?