Avseende "Har för mycket kläder"

Rie

Trådstartare
Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle vilja förnya lite och planerade att köpa något nytt plagg.

Så läste jag någonstans ett tips som jag bestämde mig för att prova.
Att försöka använda de befintliga kläderna på andra sätt.
Då kanske man inte behöver/villhöver lika många nya plagg.
Den dagen jag kände mig på kreativt humör så tog jag fram ett plagg, ett par byxor, och försökte hitta så många nya kombinationer som möjligt - kombinationer jag aldrig tänkt på tidigare.
Lade plaggen på sängen eller hängde upp dem (topen ovanför byxan, skorna längst ned) letade fram olika skor och så tog jag ett fotografi. Bytte sedan till annan top/blus/skor etc. Fotade.
Jag hade också mina scarves framme samt lådan till smycken och annat öppen och kollade om de kunde tillföra något.

Sedan erinrade jag mig att jag också läst att det var viktigt att fotografera sig i plaggen för att bilden säger sanningen, det du ser framför dig i spegeln kan lura ögat lite (hur har jag inte fördjupat mig i).
Så jag lade upp två album i mobilen/datorn. Ett där jag lagt alla förslag på outfit och ett annat album där jag ska sätta bilderna på kläderna med mig i.
Ska ta en dag när jag har gott om tålamod (klädesprovning är inte direkt min favorithobby) och prova alla kläderna och ta bilder. Då kan jag ta bort förslaget från det albumet, så blir det inte så många bilder i mobilen.
Man kan ju också prova de kombinationer man gillar direkt och fotografera så behöver man bara fixa med ett album.
Jag har hittat ett kombinationer som ska testas och som innefattar sällan använda plagg/skor, så det blir spännande att se om jag hittar några nya favoritkombinationer.
Ett exempel var den brunbeigesvarta, luftliga, kjolen jag haft på hösten - tog fram mina vita senakers och en vit top och såg att det går utmärkt att ha på sommaren. Så det ska jag testa.

Hur gör ni?
Något fiffigt tips?
 
Vad smart. Det där ska jag nog pröva någon dag. Har mycket kläder i garderoben men ändå använder jag samma plagg/kombinationer hela tiden känns det som. 😅
 
Ja det går att ändra utseende och känsla med kläderna genom att kombinera annorlunda. Eller bara att ändra accessoarer om man brukar använda det tex byt halsduk/scarf eller knyt den annorlunda eller ha den i håret istället för runt halsen.
 
Undersökningar visar att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Och tyvärr stämmer det in rätt så bra på mig.
Oj så pass lite. Kan nog stämma in bra för mig med. Är ju inte helt ovanligt att jag plockar direkt från det nytvättade innan det ens hunnit komma in i garderoben igen.

Tur jag håller på att rensa bland det jag inte använt på ett tag. Så kanske procenten jämnar ut sig lite. 😅
Fast får se hur det blir framöver också. När jag slutar ena jobbet och kommer använda mer arbetskläder och mindre ur den privata garderoben.🤔
 
Jag rensar ur min garderob en gång per år. Det som inte använts sedan senaste rensningen sälj eller skänks bort.
Det är så skönt att rensa ur, och det går snabbt om man gör det regelbundet. Blir även påmind om kläder som hamnat lite väl långt in i garderoben så jag kommer ihåg att använda dom. Sådan som inte passar längre dvs är för litet gör jag mig av med, ingen idé att spara.
 
Jag har en app där jag håller på att lägga in alla mina kläder så jag vet vad jag har för något och inte råkar köpa något jag redan har som är i samma stuk. Där kan man även sätta ihop olika outfits, både genom att använda bilderna man har i appen och genom att lägga in bilder med outfiten på sig. Dessa outfits kan man se när man klickar på plaggen var för sig också. Man kan även lägga in vad plagget kostat, hur många gånger man har använt det, vilka tillfällen det passar till osv.
Appen heter Acloset om någon är intresserad av att prova
 
Jag har en app där jag håller på att lägga in alla mina kläder så jag vet vad jag har för något och inte råkar köpa något jag redan har som är i samma stuk. Där kan man även sätta ihop olika outfits, både genom att använda bilderna man har i appen och genom att lägga in bilder med outfiten på sig. Dessa outfits kan man se när man klickar på plaggen var för sig också. Man kan även lägga in vad plagget kostat, hur många gånger man har använt det, vilka tillfällen det passar till osv.
Appen heter Acloset om någon är intresserad av att prova
Det där är smart! Har sett folk som har iPhone göra liknande. Man tar ett foto på sin outfit, håller in fingret på sig själv på bilden och då klipps ”kroppen” ut och sen klistrar man in det under Anteckningar-appen, så här:

(Bild från Google)
app-feature-13.jpg
 
Jag har en app där jag håller på att lägga in alla mina kläder så jag vet vad jag har för något och inte råkar köpa något jag redan har som är i samma stuk. Där kan man även sätta ihop olika outfits, både genom att använda bilderna man har i appen och genom att lägga in bilder med outfiten på sig. Dessa outfits kan man se när man klickar på plaggen var för sig också. Man kan även lägga in vad plagget kostat, hur många gånger man har använt det, vilka tillfällen det passar till osv.
Appen heter Acloset om någon är intresserad av att prova
Tack för tips! Det låter kul- måste prova.
 
Jag har en app där jag håller på att lägga in alla mina kläder så jag vet vad jag har för något och inte råkar köpa något jag redan har som är i samma stuk. Där kan man även sätta ihop olika outfits, både genom att använda bilderna man har i appen och genom att lägga in bilder med outfiten på sig. Dessa outfits kan man se när man klickar på plaggen var för sig också. Man kan även lägga in vad plagget kostat, hur många gånger man har använt det, vilka tillfällen det passar till osv.
Appen heter Acloset om någon är intresserad av att prova
Det måste jag prova. Tack för tipset! :up:
 
Jag har en app där jag håller på att lägga in alla mina kläder så jag vet vad jag har för något och inte råkar köpa något jag redan har som är i samma stuk. Där kan man även sätta ihop olika outfits, både genom att använda bilderna man har i appen och genom att lägga in bilder med outfiten på sig. Dessa outfits kan man se när man klickar på plaggen var för sig också. Man kan även lägga in vad plagget kostat, hur många gånger man har använt det, vilka tillfällen det passar till osv.
Appen heter Acloset om någon är intresserad av att prova
Appen är kul. Men en sak förstår jag inte... det finns ett ställe där man kan se hur många gånger man använt ett plagg. Nu står det noll där. Men det går inte att ändra i rutan. Så hur gör jag för att kunna ändra där?
 
Appen är kul. Men en sak förstår jag inte... det finns ett ställe där man kan se hur många gånger man använt ett plagg. Nu står det noll där. Men det går inte att ändra i rutan. Så hur gör jag för att kunna ändra där?
Ja 😃
Jag vet inte för jag har inte använt den funktionen men tänker att man kanske måste använda plagget i en outfit för att det ska funka 🤔
 
Det där är smart! Har sett folk som har iPhone göra liknande. Man tar ett foto på sin outfit, håller in fingret på sig själv på bilden och då klipps ”kroppen” ut och sen klistrar man in det under Anteckningar-appen, så här:

(Bild från Google)
app-feature-13.jpg
Det visste jag inte. Tack för tipset ☺️
 
Undersökningar visar att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Och tyvärr stämmer det in rätt så bra på mig.
Det är inte så för mig, jag använder nog 80 % av min garderob regebundet. Det som inte används så ofta är ju klänningar och linnen pga årstider det inte passar så bra. Men så består min garderob mest att byxor av jeanskararktär, t-shirts och skjortor....:D

Men det ÄR skönt att använda alla sina kläder och ha få.
 
Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle vilja förnya lite och planerade att köpa något nytt plagg.

Så läste jag någonstans ett tips som jag bestämde mig för att prova.
Att försöka använda de befintliga kläderna på andra sätt.
Då kanske man inte behöver/villhöver lika många nya plagg.
Den dagen jag kände mig på kreativt humör så tog jag fram ett plagg, ett par byxor, och försökte hitta så många nya kombinationer som möjligt - kombinationer jag aldrig tänkt på tidigare.
Lade plaggen på sängen eller hängde upp dem (topen ovanför byxan, skorna längst ned) letade fram olika skor och så tog jag ett fotografi. Bytte sedan till annan top/blus/skor etc. Fotade.
Jag hade också mina scarves framme samt lådan till smycken och annat öppen och kollade om de kunde tillföra något.

Sedan erinrade jag mig att jag också läst att det var viktigt att fotografera sig i plaggen för att bilden säger sanningen, det du ser framför dig i spegeln kan lura ögat lite (hur har jag inte fördjupat mig i).
Så jag lade upp två album i mobilen/datorn. Ett där jag lagt alla förslag på outfit och ett annat album där jag ska sätta bilderna på kläderna med mig i.
Ska ta en dag när jag har gott om tålamod (klädesprovning är inte direkt min favorithobby) och prova alla kläderna och ta bilder. Då kan jag ta bort förslaget från det albumet, så blir det inte så många bilder i mobilen.
Man kan ju också prova de kombinationer man gillar direkt och fotografera så behöver man bara fixa med ett album.
Jag har hittat ett kombinationer som ska testas och som innefattar sällan använda plagg/skor, så det blir spännande att se om jag hittar några nya favoritkombinationer.
Ett exempel var den brunbeigesvarta, luftliga, kjolen jag haft på hösten - tog fram mina vita senakers och en vit top och såg att det går utmärkt att ha på sommaren. Så det ska jag testa.

Hur gör ni?
Något fiffigt tips?
Nej jag använder nog mycket av det som är i garderoben och byter när någonting tar slut :) (hål som inte kan lagas fint).

Har inte så många toppar att jag inte använder absoluta majoriteten till allting som är botten :) (har ngn som är för fest eller så dock).

Har nog mer av ett 70/30 förhållande, men även det som ligger vet jag när jag ska använda (fest tex eller semester). Dock har jag två collegetröjor som är från jobbgrejor som jag önskar inte tog upp plats.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Buzzter
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 058
Senast: Magiana
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 518
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp