Kläder när man är vuxen

miumiu

Trådstartare
Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet haft stenkoll på vad jag gillar/inte gillar och experimenterat en hel del med olika stilar och uttryck. Sminkade mig också fram till jag var ca 25 då jag helt la av med det. Nu känner jag mig inte särskilt snygg eller piffig men typ 90% av tiden bryr jag mig verkligen inte om det.

MEN. Det finns ju vissa tillfällen då man faktiskt vill känna sig fin eller iaf presentabel. Och helst då inte "utklädd" (jag har jättelätt för att känna mig utklädd). Kan absolut säga vad jag tycker är fint - på andra, men när jag provar samma plagg känner jag mig utklädd. Klänningar exempelvis, superfint med somriga blommiga klänningar på typ alla andra jag känner men själv känner mig så sjukt obekväm. Har typ aldrig tid att gå på stan och prova kläder i butik heller så det jag köper inhandlas på nätet på måfå, ingenting matchar och det finns ingen röd tråd öht då jag känner mig helt vilsen. Kan ibland hitta något enstaka plagg som känns "bra" och då kör jag på det tills det är utnött, sen är vi tillbaka på ruta ett igen.

Det är verkligen så konstigt att det har blivit såhär för när jag var yngre la jag stor vikt vid utseende och hur jag uppfattades av andra. Men en kombination av att jag med ålder insett att andra faktiskt inte bryr sig så mycket, och att vara komfortabel har blivit en högre prioritet än att känna sig fin har nog bidragit till att jag helt enkelt tappat min inre kompass litegrann. Jag har också en stark känsla av att jag inte vill "dra uppmärksamhet" till mig, typ få komplimanger för mitt utseende. Det gör mig väldigt obekväm. Så därav har jag utplånat allt som går att öht kommentera med min så kallade stil.

Får för mig att jag kommer bli som min morbror som går runt i shorts och flipflop och i bästa fall tar på sig en t-shirt om han ska in på stan (jag har än så länge kläder på överkroppen vill jag bara inflika). Dessutom har jag på senare år börjat svettas helt sinnessjuka mängder under sommarmånaderna vilket inte precis gör saken lättare, vissa material går direkt fetbort.

Snälla allvetande Buke, är det någon som har liknande erfarenhet och fått rätsida på det hela? Hittat en ny stil, ny inspiration?
 
Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet haft stenkoll på vad jag gillar/inte gillar och experimenterat en hel del med olika stilar och uttryck. Sminkade mig också fram till jag var ca 25 då jag helt la av med det. Nu känner jag mig inte särskilt snygg eller piffig men typ 90% av tiden bryr jag mig verkligen inte om det.

MEN. Det finns ju vissa tillfällen då man faktiskt vill känna sig fin eller iaf presentabel. Och helst då inte "utklädd" (jag har jättelätt för att känna mig utklädd). Kan absolut säga vad jag tycker är fint - på andra, men när jag provar samma plagg känner jag mig utklädd. Klänningar exempelvis, superfint med somriga blommiga klänningar på typ alla andra jag känner men själv känner mig så sjukt obekväm. Har typ aldrig tid att gå på stan och prova kläder i butik heller så det jag köper inhandlas på nätet på måfå, ingenting matchar och det finns ingen röd tråd öht då jag känner mig helt vilsen. Kan ibland hitta något enstaka plagg som känns "bra" och då kör jag på det tills det är utnött, sen är vi tillbaka på ruta ett igen.

Det är verkligen så konstigt att det har blivit såhär för när jag var yngre la jag stor vikt vid utseende och hur jag uppfattades av andra. Men en kombination av att jag med ålder insett att andra faktiskt inte bryr sig så mycket, och att vara komfortabel har blivit en högre prioritet än att känna sig fin har nog bidragit till att jag helt enkelt tappat min inre kompass litegrann. Jag har också en stark känsla av att jag inte vill "dra uppmärksamhet" till mig, typ få komplimanger för mitt utseende. Det gör mig väldigt obekväm. Så därav har jag utplånat allt som går att öht kommentera med min så kallade stil.

Får för mig att jag kommer bli som min morbror som går runt i shorts och flipflop och i bästa fall tar på sig en t-shirt om han ska in på stan (jag har än så länge kläder på överkroppen vill jag bara inflika). Dessutom har jag på senare år börjat svettas helt sinnessjuka mängder under sommarmånaderna vilket inte precis gör saken lättare, vissa material går direkt fetbort.

Snälla allvetande Buke, är det någon som har liknande erfarenhet och fått rätsida på det hela? Hittat en ny stil, ny inspiration?
Jag är äldre än du men surfade runt på pintrest och försökte komma fram till vilken stil som jag skulle känna mig hemma i nu när jag är lite äldre och inte vill klä mig på samma vis tidigare. Så Pinterest spaning är mitt tips, leta reda på något som känns "hemma" och försök koda av vad i stilen det är du gillar.
 
Behöver du ha "en stil"?

Kan du inte bara ta en sväng förbi någon av kedjorna, typ Lindex eller Kappahl, be om hjälp och säga "jag skulle behöva lite finkläder men gillar inte klänning" och så får dom ta fram.

Sen väljer du det du tycker är bekvämt och som sitter bra på din kropp.

Svarta stretchiga kostymbyxor + skönt linne eller t-shirt + blus eller kofta, det tycker jag är fint, bekvämt, och passar min kropp. Typ för middagar eller arbetsintervju.

Ska jag bara gå på stan är liksom lågvattenmärket folk i varselkläder eller mjukisar och crocs, så det är liksom inget särskilt att tänka på här 😅. Men ska jag gå på stan i Stockholm tar jag typ stretchjeans + t-shirt, eller om varmt trekvarts "cykelbyxor" och t-shirt.

Har du sett vad folk har på sig nuförtiden, dom som har "stil" 😛?
 
Jag är litegrann mitt uppe i den processen. Kläderna jag hade förr är inte längre bekväma nog att ha hela dagar, och jag har inte riktigt ork att göra genomtänkta outfits till vardags. Ändå vill jag klä mig så att jag kan vara representativ på jobbet och "känna mig som mig själv".

Det jag gör är att leta efter samma stil och linjer, men välja mer bekväma material och skärningar. Det är inte helt lätt, så det tar tid...
 
Till jobbet gillar jag själv klänningar i a-linje med liten ärm, gärna enfärgade, knä- eller vadlång. Sådana brukade jag köpa på Indiska eller Noa noa. Komplettera med koftor kavajer etc beroende på årstid. Och sedan skor eller accessoarer efter hur klädd jag vill vara. Skönt att se lite dressad ut trots att man egentligen bara går runt i en tischa!

Jag tror på att hitta en baslook att utgå ifrån, någon kombination du kan leva med. Det kan vara en byxmodell och en top också, det behöver inte vara en klänning.
 
En del större varuhus och mindre klädbutiker hade åtminstone tidigare typ stiltjänster man kunde använda om man behövde hjälp.

Då var det en kunnig person som träffade kund för att få en uppfattning om vad som önskas. Därefter samlade personen ihop några utvalda kombinationer till nästa träff, och förhoppningsvis var kunden nöjd med förslagen.
(Dvs två möten: planering och färdiga förslag).

Om man får lite hjälp med vad som passar är det lättare att fortsätta i samma stil sen.
 
Jag har helt övergått till bekväma kläder. Så stretchjeans med hög midja, långa kjolar med cykelbyxor under, någon rolig t-shirt, när det är riktigt varmt cykelbyxor och långskjorta. Hänger kvar en del i min gamla stil som popsnöre, men det ska vara bekvämt. Så här ser jag ut när jag ska på konsert, komplett med rött läppstift.
IMG_20230523_181955_HDR.jpg
 
Jag kan inte hjälpa så mycket, men kan bara säga att jag är i samma sits. Hög igenkänning på det där när man hittat något plagg som funkar, så använder man det tills det är uppnött :rofl:
Det hjälper inte heller att jag inte riktigt känner mig hemma med det mode som gäller nu just (förutom byxorna, gillar att det fortfarande finns byxor med hög midja).

Jag har och andra sidan inga problem med att känna mig utklädd när jag klär upp mig till fest, jag kan gärna annamma en viss typ av stil då (t.ex. något som kanske drar åt 60-talet) då känner jag mig sammansatt, det är den där vanliga, vardagsfinlooken jag har problem med :cautious:
 
Själv är jag också lite i samma sits jag funderar på att anlita en personal shopper när jag har råd. Finns ett köpcentrum som har tjänsten gratis men jag behöver ju ha lite större budget för kläder. Men hade varit bra för att då går man i alla klädbutiker i köpcentret. Har också hittat en PS som har tjänsten garderobsrensning och hjälper en att kombinera befintliga kläder och föreslår assecoarer. Hon är fristående och då kostar ju själva tjänsten pengar. . Men har inte riktigt pengar just nu.
 
Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet haft stenkoll på vad jag gillar/inte gillar och experimenterat en hel del med olika stilar och uttryck. Sminkade mig också fram till jag var ca 25 då jag helt la av med det. Nu känner jag mig inte särskilt snygg eller piffig men typ 90% av tiden bryr jag mig verkligen inte om det.

MEN. Det finns ju vissa tillfällen då man faktiskt vill känna sig fin eller iaf presentabel. Och helst då inte "utklädd" (jag har jättelätt för att känna mig utklädd). Kan absolut säga vad jag tycker är fint - på andra, men när jag provar samma plagg känner jag mig utklädd. Klänningar exempelvis, superfint med somriga blommiga klänningar på typ alla andra jag känner men själv känner mig så sjukt obekväm. Har typ aldrig tid att gå på stan och prova kläder i butik heller så det jag köper inhandlas på nätet på måfå, ingenting matchar och det finns ingen röd tråd öht då jag känner mig helt vilsen. Kan ibland hitta något enstaka plagg som känns "bra" och då kör jag på det tills det är utnött, sen är vi tillbaka på ruta ett igen.

Det är verkligen så konstigt att det har blivit såhär för när jag var yngre la jag stor vikt vid utseende och hur jag uppfattades av andra. Men en kombination av att jag med ålder insett att andra faktiskt inte bryr sig så mycket, och att vara komfortabel har blivit en högre prioritet än att känna sig fin har nog bidragit till att jag helt enkelt tappat min inre kompass litegrann. Jag har också en stark känsla av att jag inte vill "dra uppmärksamhet" till mig, typ få komplimanger för mitt utseende. Det gör mig väldigt obekväm. Så därav har jag utplånat allt som går att öht kommentera med min så kallade stil.

Får för mig att jag kommer bli som min morbror som går runt i shorts och flipflop och i bästa fall tar på sig en t-shirt om han ska in på stan (jag har än så länge kläder på överkroppen vill jag bara inflika). Dessutom har jag på senare år börjat svettas helt sinnessjuka mängder under sommarmånaderna vilket inte precis gör saken lättare, vissa material går direkt fetbort.

Snälla allvetande Buke, är det någon som har liknande erfarenhet och fått rätsida på det hela? Hittat en ny stil, ny inspiration?
Nu är jag något äldre men har alltid haft typ tighta jeans eller en sportig tight stil. Nu har jag inte riktigt samma form längre och det blir obekvämt med saker som sitter åt så har gått över till bekväma kläder som tex vida linnebyxor med mjuk midja, gärna resår eller med snörning, finns en mängd olika hos olika varumärken. Även chinos som sitter med lite slack ser enkelt o lagom klätt ut tycker jag.
Utöver det ersatte jag min skinnyjeansgarderob med boyfriend varianter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 906
Senast: Badger
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 818
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Med 3kg kvar av graviditetskilona från denna graviditeten börjar jag fundera på min garderob som är under all kritik. Jag har kläder...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Äldre Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker.. Vad...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp