Avslitna korsband - erfarenheter?

Zoya

Trådstartare
Katten upptäcktes för några dagar sedan halta kraftigt på ena bak, trippade på tån på det benet s a s. Vi lät honom vila några dagar för vi tänkte han kanske bara vrickat sig eller så och han klagade inte nämnvärt över smärta. Dock blev det ju inte bättre så vi tog han till vet. idag som konstaterade avslitna korsband i bakknäet och att det måste göra "djävulusiskt ont" :crazy: .

Men iaf, vet. nämnde att man kunde operera eller så kunde man ge Metacam i tre veckor och ge katten ca 3 mån. för att se om det läker ihop av sig självt - han menade på att det brukade göra det men att en viss liten hälta kunde kvarstå (skönhetsfel typ).

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av katt med avslitna korsband och läkte det ihop själv eller var ni till slut ändå tvungna att operera? Eftersom katten inte är försäkrad så hoppas vi naturligtvis på att det läker ihop själv :cool::angel:

Sedan så anmärkte vet på att katten skulle vara tjock och att han behöver banta. Han vägde 6 kg och enligt vet skulle han gå ner minst 1 kg men gärna 1,5-2 :crazy:
Problemet är att jag inte tycker katten är särskilt fet. han är utekatt som är ute i princip hela dagarna - äter inte särskilt mycket inne men sätter gärna i sig möss och fåglar ute :cool:

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta men kan det stämma att en huskatt inte "ska" väga mer än 4,5 kg ca (enligt vet). Tycker det låter vansinnigt att säga så rent generellt. Tilläggas kan att vår katt är en väldigt stor hane så det vore ju konstigt om han vägde flugvikt liksom.
Hur känner man enklast om en katt är tjock eller ej (jag är mer hundmänniska)?
 
Senast ändrad:
Sv: Avslitna korsband - erfarenheter?

Du känner på en katt precis på samma sätt som på en hund. Du ska känna revbenen tydligt.

Ska korsbandet läka ihop av sig självt, så lär du få ha katten inne om det inte ska slitas upp igen och om katten opereras måste du ändå ha den inomhus. Vilken konvalecens du än väljer, så måste katten ha begränsad rörelsefrihet och ta det lugnt.
 
Sv: Avslitna korsband - erfarenheter?

Tack för svaret, då är han inte så vansinnigt tjock enligt mig då eftersom man känner revbenen utan allt för mycket besvär - han har inga valkar som dallrar direkt.

Enligt vet skulle han hållas inne nu denna helg vilket är gjort - och sen kunde han börja gå ut kortare stunder... vi får se hur det går. Än så länge har han inte ens velat gå ut, verkar som att han är lite pömsig av metacamet så han sover mest... men vi får se, hoppas på det bästa helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 543
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 040
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp