Avstånd bommar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jeslin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 204
J

jeslin

Vilka avstånd gäller egentligen för ett halvblod på ca 165 cm då det gäller cavalettibommar i trav och galopp?

Trav: ca. 115-130 cm beroende på din hästs steglängd och vad du vill uppnå.

Galopp: 3.5 m, men kan kortas om du vill rida i ngt kortare galopp.

ja.. jag brukar rida på
1,20 m på travbommar
och 3m på galoppbommar

Ska du ha in ett galoppsprång mellan bommarna så måste du länga till 7 - 7,5 meter. 3,5 gäller för stor häst vid galoppbommar. Sedan beror det självklart på hästen, vilken galopp den har osv. Men även på vad du vill uppnå med arbete, länga eller korta galoppen.

2,5 - 3 meter för galoppbommar och kring 6 meter för att få in ett galoppsprång mellan. Beror mycket på vilken galopp din ponny har. Men på 6 meter går det alltid att korta eller länga steget.

åh så bra det blir när man tänker en sak, skriver något helt annat, och sen inte ens ser det själv.. :angel:

ca 6,5m menade jag, inte 3,5!!
bra att du såg det, så jag inte råkar lura någon. ;) :D

min häst går galoppbommar/studs på 3m, i "normal" galopp.

Ibland tänker man ett och skriver ett annat. Är inte lätt att hålla isär alla avstånd när man ska skriva dem :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Nevermind
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka