Avstånd mellan bommar?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Tiggran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 026
T

Tiggran

Jag undrar hur långt avstånd som är lagom mellan trav/galopp bommar för en häst på 149 cm? Vill göra allt rätt från början och känner att det är bättre att fråga om man är det minsta osäker. :)

Sv: Avstånd mellan bommar?

Hej!

Om bommarna ska ligga i en serie så prova med 1-2 ev. 3 meter mellan trav bommarna och galoppbommarna ca: 3-4, ev. 5 meter mellan bommarna.(beror på hur stora steg / språng din häst tar.) Men om du ska öva på att öka och minska steglängden i både trav och galopp så använd dej av måttet 13,5 ett kanonbra mått. Vet du förresten, vad BRAK står för i samband med hoppning?

B-ALANS
R-YTM
A-NRIDNING
K-ONTROLL

Lycka till! //cecilia

D-ponny 3,25
Storhäst 3,50 m per galoppsteg då alltså! Har du minre hinder kör samma och lite större hinder räkna ett galoppsprång för avtramp och "landingen"! trav bommar är jag osäker på så där yttrar jag mig inte :P

Travbommar ca 1,3 m
Galoppbommar ca 3- 3,25 m
Travbom till hinder 2,5 m
Galoppbom till hinder 3 m (avsprång)
Galoppbom efter hinder 3,5 m (landning)
Galoppbommar mellan hinder ca 3,2 m (hjälpmedel mellan hinder)

Självklart kan du länga eller korta avstånden om de känns tränga/korta men detta är orginal avstånden och du bör ligga mellan dessa avstånd annars så kan det bli svårt när hindrena blir högre och längre.
Lycka till!

LBRK Jag skulle vilja se dig rida på travbommar på tre meter med ett travsteg imellan!
och 13,5, jag tror du vill komma upp i tre galoppsprång som är 14 m. När jag rider övningar jag vill träna i olika tempon rider jag på avstånd på ca 19-20 m. Då har du större chans att lugnt och fint bryta av till trav imellan, rida på 5 korta eller rida på 4 långa.
¤ 4 galoppsprång 17,5m
¤ 5 galoppsprång 21 m
Att öva på att ändra galoppsprång på 3 galoppsprång känns lite överkurs då tre galoppsprång nästan alltid känns långt på tävling.

Tack så mycket för era tips! Nu kan jag börja öva! Kram på er! /Emma

jag är inte såå duktig på att avstånds bedömningarna men jag håller på att lära mig =)

haha, 3 m mellan travbommar? DET blir långa kliv :rofl:

jag är inte såå duktig på att avstånds bedömningarna men jag håller på att lära mig =)

Ursäkta men varöfr svarar du då på TS fråga? Hon skriver ju frågan för att HON vill lära sig och INTE göra fel, om du då som inte kan avstånden alls svarar hur tror du då det blir?? Det är rent av livsfarligt att exprementera med avstånden om man inte vet vad man gör!!

Det är sällan jag blir upprörd men detta gör mig verkligen det!!! Omdu vill lära dig, lägg ut en fråga då istället för att lägga ut ett helt flektigt svar med motiveringen att du inte kan men vill lära dig:crazy:

TS: Cissis svar stämmer, lyssna på det!!

Mvh Maria

Ser förresten att du hade en väldigt liten häst, så du kanske bör korta lite ändå. Ska du tävla den som storhäst så är det iochförsig bra att träna på de avstånden men är den inte jättestorgalopperad så börja lite kortare så det inte blir för svårt.

Travbom i cavaletti: 1.10 kanske skulle passa bättre.
Travbom före hinder: 2.20-2,5

17,5 kan bli lite för långt för din mellan två hinder med 4 galoppsprång, skulle nog snarare satsa på 17m.

Sen så beror det ju lite på övningens syfte och om det är oxrar eller räcken osv.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Freazer
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
727
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka