Avstånd mellan hinder

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Anits
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 906
A

Anits

Är det någon som har ett bra tips på hur man ska lära sig avstånd= galoppsteg mellan hinder? Jag lär mig aldrig:)Vet att det är ca 7 m i en kombination mm, men jag blir alltid osäker när jag ska gå banan och stega då det inte känns som jag vet vad jag gör! En jag känner mäter inte meter utan räknar galoppstegen, har ni några tips eller knep?

Sv: Avstånd mellan hinder

Du kan ju ha en liten "fusklapp" med dig när du går banan om du har svårt att komma ihåg! :idea:

Ett galoppsprång är ca 3.5 m Sedan går det ett halft galoppsrång för landning och avsprång för att räkna ut hur långt det är räknar du bara:
Avståndet-3.5 m/3.5m = Antalet galoppsprång

Är det någon som har ett bra tips på hur man ska lära sig avstånd= galoppsteg mellan hinder? Jag lär mig aldrig:)Vet att det är ca 7 m i en kombination mm, men jag blir alltid osäker när jag ska gå banan och stega då det inte känns som jag vet vad jag gör! En jag känner mäter inte meter utan räknar galoppstegen, har ni några tips eller knep?

Mitt tips är att lära dig denna tabell utantill.
Hur plättlätt som helst egentligen, och sen är det bara att kleva på så vet du antal språng på momangen. (Anstånden gäller stor häst och är rekommenderade standardvärden)
Lycka till! :)

1 språng - ca 7,5m
2 språng - ca 10,5m
3 språng - 14,0-14,5m
4 språng - 17,5-18,5m
5 språng - 21,0-22,0m
6 språng - 24,5-25,5m
7 språng - 28,0-29,0m

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
757
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
655
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
778
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka