Avstånd till stallet, val och kval

Sv: Avstånd till stallet, val och kval

Hur långt tycker ni det är okej att åka för att komma till stallet, om man tänker att man vill göra så mycket av arbetet som möjligt själv och åtminstone vara där två gånger/dag? Lunch-och kvällsfodringar går ju att samarbeta med, så att man inte behöver ta det varje dag.

Om vi säger så här: Stall ett har bra boxar, bra hagar, bra ägare och det är nära till paddock. Om man bara går på vägen en bit finns det också bra ridvägar. Däremot får man nästan alltid rida ensam och en person i stallet är riktigt, riktigt besvärlig och jobbig. Det hjälper inte att säga till x. Stallet ligger en mil från hemmet.
Stall två ligger tre mil bort. Det är samma kostnader, boxarna och hagarna är bra där också, paddock finns, ridvägarna är sådär. Större ställe, så där finns alltid någon att rida med. Man slipper den jobbiga person x, men bensinpriserna är ju inte billiga.
Bil är ett måste för att ta sig till båda ställena, då bussförbindelserna är under all kritik.

Hur hade ni resonerat?

Jag skulle välja stall två eller ett annat alt.
Det ska vara roligt att åka till stallet,man ska INTE behöva känna sig "stressad" för då blir ALLT runt omkring väldigt jobbigt med.
Ingen ska behöva känna sig utfryst,tyder bara på okunskap från vissa folk.
Lycka till och hoppas du kommer fram till ett schysst beslut.:rofl:

Det värsta är att hästarna blir indragna, hon drar sig inte för att slå till min häst om hon gör en ful min, bara för att hon är förbannad på mig.

:eek:

Iom detta finns det inga andra alternativ än att lämna stall 1 för mig... :crazy: Hur långt det än må vara till nästa... Hästarnas hälsa och välmående går före allt.

Personen är 30, och tar ut sin frustration på hästarna, även sina egna ska väl tilläggas. Fast alltihop sker med en mobbing/utfrysning som har väldiga likheter med den som sker på mellanstadiets skolgård. Det är väl där personen befinner sig, rent mognadsmässigt.

Slog hon min häst så skulle jag flytta så snart som möjligt. Barnsligt skitsnack och elakheter har jag inte tålamod för heller. Vem orkar lägga ned energi på sånt... Jag åker till stallet för att få energi och bli glad.

knapplånar mig själv.
Eventuellt har det kommit upp ett tredje alternativ nu. Det här stallet ligger ca. 6 km från mitt hem, vad jag vet så är det bara ägaren som har sina hästar kvar där, hagarna ser fina ut och en kompis till mig red där förut, och sa att boxarna är fina. Ridvägarna är kalas, det finns både ridhus och paddock i anslutning till gården. Dock vet jag inga priser.

Steg 1 är i alla fall att prata med stallägaren på det nuvarande stället, för att se vad han säger och vart han står.
Steg 2 är att ringa upp ägaren på det här tredje stället och höra sig för lite.

Men det låter ju kalasbra! :laugh:
Tänk på att bensin och körning också kostar, så en billigare stallhyra kan bli dyrare om det är långt dit.

Gud vad kul att höra att det finns ett annat alternativ. Tyckte så synd om dig att det verkligen inte fanns något annat. Jag hoppas det funkar med stall 3 nu :) Lycka till!! Fast, för att återkomma till stall 1 och 2, jag hade också valt stall 2 eftersom jag bara hade mått dåligt av att ha min häst i ett stall där jag inte trivs! Jag tror att köra lite längre lönar sig eftersom sånt beteende tar man ändå med sig hem igen och man kan inte må bra av det. Men lycka till nu med stall 3 ;)

Hoppas det tredje alternativet skulle vara nåt bra. Har du talat med stallägaren i stall 1 eller ringt till det tredje stallet och frågat? Jag är nyfiken hur det har gått! :)

Jag hade aldrig åkt 3 mil enkel väg två gånger om dagen till stallet. Min medryttarhäst står 3 mil från mig och jag är där max 2-3 dagar i veckan.

Är det en person som är jobbig i stallet kan man nog stå ut om allt annat är bra. Är hon elak mot dig eller din häst så kanske du kan be stallägaren säga upp personen i fråga?

Senast ändrad:

Kan ju ta en uppdatering av läget. Vi pratade med stallägaren i helgen, han var faktiskt väldigt förstående. Den här personen är på sommarbete just nu, men igår hade de varit där och då hade stallägaren tagit upp problemet med henne. Vilket ledde till att hela familjen kom hit, anklagade min syster (12 år) för att ljuga när hon sa att vi inte var hemma (jag, föräldrarna och min ena bror var borta med ena bilen) och uppträdde allmänt hotfullt.
Pappa ringde upp hennes mamma sen, och hon sa givetvis att allt var mitt fel, jag överdrev och skulle sluta med att fantisera ihop saker, kom dragandes med något min mamma (som ALDRIG är med i stallet) skulle ha sagt för flera, flera år sen och om nu den här personen verkat sur så har hon all rätt till det eftersom hon mår så dåligt. :cool: Jo, tjena.
Nu vet i alla fall stallägaren om problemet, fortsätter de bråka efter det här ska han kalla till ett möte som han själv ska hålla i och blir det ändå inte bättre ska vi kolla på stall nummer 3.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 026
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 992
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka