Avstånd till tomtgräns?

tanten

Trådstartare
Kunde för mitt liv inte få till en vettig rubrik.

Såhär är det. Jag har en åker som tomtgranne. Den åkern planterades för en oändlig massa år sedan med salix som fått växa fritt. Jag antar att markägaren inte sökt bidrag för den (för då hade han blivit tvungen att skörda med jämna mellanrum).

Nu har salixen rikliga inslag av björk, poppel, gran, sälg och annat. Den närmar sig också min tomt med just poppel, sälg och björk. Frånsett det tråkiga faktumet att björk och sälg är högre än salixen och stjäl ljus så hotar den ju att komma in på min tomt med.

jag skulle vilja säga åt grannen att röja den remsa av åket (10 meter?) som fanns när det hela planterades. Skulle det vara beroende på hans välvilja eller finns det faktiskt något som reglerar hur nära tomt(villatomt) man får ha "skog". Jag har dessutom planer på att rensa diket mellan tomt och åker i sommar. Numera finns nämligen inget dike alls utan jag kan promenera ut på åkern/skogen utan att ens märka någon ojämnhet i marken....

@Inte_Ung @sjoberga m.fl?
 
Nej det finns ingen regel om avstånd till fgh-gräns när det gäller skog (eller träd öht).

Om grannens träd har grenar eller rötter som inkräktar på din fastighet och skapar olägenhet för dig har du rätt att ta bort dem. Men först ska grannen ges tillfälle att göra det.

Det finns också bestämmelser om att tomter ska hållas in vårdat skick och inte vara en olägenhet för grannar. Oacceptabelt mycket skugga skulle kunna vara något sånt. Men frågan är om det även gäller en fastighet av typen som din granne.
 
Det finns bestämmelser i skogsvårdslagen när det gäller kantzoner vid plantering av skog men de är inte tillämpliga för redan existerande skog som jag kommer ihåg.

För att ta åkermark ur produktion krävs tillstånd enligt miljöbalken men det brukar alltid ges utom för särskilt skyddade områden. Du kan höra med lst, det är de som handlägger sådana frågor, ha du tur kan de kanske hjälpa till.

Störst chans skulle jag tro att du har med åtkomst till diket där det behövs en öppen zon intill för att komma åt med maskiner. Ingår det i ett dikningsföretag finns det också stadgar gällande rensning och växtlighet som skall följas. Lst har för en del län dikningsföretagen tillgängliga för nedladdning.
 
Senast ändrad:
Salixodling som skördas räknas som en jordbruksgröda och inte att ta den ur jordbruksproduktion.
 
Salixodling som skördas räknas som en jordbruksgröda och inte att ta den ur jordbruksproduktion.
Just det. Den här har inte skördats på typ 30 år?
Så frågan är om det kan betraktas som "odling".

det får bli samtal till länsstyrelsen imorgon. Jag vill inte börja diskutera detta innan jag vet vad som faktiskt gäller.

Personen som äger det bor långt bort. Han ärvde en jordbruksfastighet av en gammal släkting och har inte skött vare sig jord eller byggnader och är inte speciellt sugen på att göra något som kostar pengar. Ta ut nån som röjer kostar. Även om det skulle vara flisfirman i granngården som röjer och använder det röjda. Tror ändå att det kostar.
 
Det finns bestämmelser i skogsvårdslagen när det gäller kantzoner vid plantering av skog men de är inte tillämpliga för redan existerande skog som jag kommer ihåg.

För att ta åkermark ur produktion krävs tillstånd enligt miljöbalken men det brukar alltid ges utom för särskilt skyddade områden. Du kan höra med lst, det är de som handlägger sådana frågor, ha du tur kan de kanske hjälpa till.

Störst chans skulle jag tro att du har med åtkomst till diket där det behövs en öppen zon intill för att komma åt med maskiner. Ingår det i ett dikningsföretag finns det också stadgar gällande rensning och växtlighet som skall följas. Lst har för en del län dikningsföretagen tillgängliga för nedladdning.
Som sagt - det kanske finns en gråzon där.

Det är åker. Men för 30-40-talet år sedan var det modernt att plantera salix i det här trakterna och då planterades det på den här åkern, som med sin ena sida är min tomtgräns.

Diket är åkergränsen mot min tomt. Det finns en lantmäteriförrättning från 50-talet där det beskrivs ett dike. Diket är alltså ett mindre dike mellan fastigheter och inget samfällt. Diket har ingen funktion för avrinning utan är sannolikt bara en gräns. Jag vill återställa det för att få en klar gräns och inte behöva gå och peka på rör i mark för att hävda tomtgräns.
 
Tror inte du har någon laglig möjlighet, utan du är beroende av grannens välvilja. Erbjud dig att betala röjningen för den yta du vill ha rensad om du är angelägen om åtgärden.
 
Just det. Den här har inte skördats på typ 30 år?
Så frågan är om det kan betraktas som "odling".

det får bli samtal till länsstyrelsen imorgon. Jag vill inte börja diskutera detta innan jag vet vad som faktiskt gäller.

Personen som äger det bor långt bort. Han ärvde en jordbruksfastighet av en gammal släkting och har inte skött vare sig jord eller byggnader och är inte speciellt sugen på att göra något som kostar pengar. Ta ut nån som röjer kostar. Även om det skulle vara flisfirman i granngården som röjer och använder det röjda. Tror ändå att det kostar.
En ren gissning är att grannen inte anmält ändrad markanvändning utan bara lämnat odlingen utan skötsel. Jag skrev tillstånd men numera är det bara en anmälan till lst som krävs fast de har möjlighet att besluta om förbud om naturmiljön påverkas. Tror tyvärr att det är väldigt sällan de går in med ett förbud men samrådet mellan markägare och lst kan ibland räcka för att lösa det på ett bra sätt. Det är 12 kap. 9 § Miljöbalken som är aktuell i så fall.
 
Senast ändrad:
Är det ett område som omfattas av något fornlämningsskydd eller av riksintresse för kulturmiljövården eller naturskydd kan det finnas en chans dock. Kartor finns på länsstyrelsens hemsida och via Riksantivarieämbetets "fornsök".
 
Även 12 kap. 6 § MB kan vara tillämplig när det gäller energiskog på åkermark, plus ett antal andra när det gäller fornlämningar och riksintresseområden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp