Avtagbara halsar, hur funkar de?

Fredag

Trådstartare
För en som är totalt okunnig inom området halstäcken och inte har någon närliggande ridsportsbutik dit jag kan åka och "klämma & känna", finns det modeller som man kan ha på vilket täcke som helst?
Dvs kan man köpa ett "omaka" halstäcke och fästa på ett vanligt vintertäcke?
Ska nog inte ha något, men kom att fundera på hur de funkar egentligen så utbilda mig!

Sv: Avtagbara halsar, hur funkar de?

jag undrar med om detta. Jag har ett täcke som inte är så vanligt här i sverige, och på täcket finns det ringar som ett halstäcke ska färstas i..

Ringar är säkert en bra start, men om täcket inte har något sådant - kan det ändå funka med halstäcke och hur sätter man fast det?

ringer är kasst. min häst fick halstäcket över huvudet då ringen släppte (bucas täcke). nu har dom en annan ordning med gjord men det sitter inte heller spec. bra. tycker lösa halsar är rät värdelöst...

du måste ha ringar eller spännen på täcket för att kunna fästa halstäcket i ja.

Så det finns inte avtagbara halsar med typ "krokodilklämmor" på alltså?
Lovar, ska inte köpa ngt, bara nyfiken... ;)

Nej, jag tror klämmor skulle vara ytterligare än säkerhetsrisk mot vad de redan är. :angel: aldrig sett den lösningen.

men det är tre ringar tror jag på mitt täcke, tror du det går så med då?`

på mitt täcke med antagbar hals så sitter halsen fast med en dragkedja och kardborre över.

Mina Horseware har typ 4-5 "platta" öglor framtill i halslinningen som man fäster i med rejäl kardborr. Det går inte att få loss det täcket utan att öppna "spännena".

delvis knapplån

Så det går m a o inte att fästa en halsdel på ett täcke som inte har några fästen? Det finns inte avtagbara halsar som sätts fast med egen fästanordning som inte är beroende av täckets utseende m a o.

Nej man måste nog ha ett täcke som det passar ihop med. Annars finns det ju större risk att täcket far över huvudet på hästen om det lossnar - och DET vill man inte.

/Mitrolle som haft en häst som nästintill kvävdes av ett felaktigt påsatt halstäcke...

Förut fanns det en grå hals på grand-prix.se som fästes med en maggjord så man kunde sätta den på vilket täcke som helst.
Du kan ju kika om du hittar den, den kanske finns kvar :)

Aha! Det måste vara så som Centaur menar också!

Då vet jag att det går att lösa i alla fall. Ska ju inte ha ngt har jag sagt... ;)

japp precis så! men det funkar bara om hästen har hög manke, annars glider den över manken...

*knapplån*

Jag ska sy fast halstäcket på min pållas vintertäcke... Sen blir det väll till att antingen sprätta bort den eller köpa ett nytt täcke till våren

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 169
Senast: cassiopeja
·
Äldre När jag var liten, trodde mina föräldrar på Gud, så det blev en självklar sanning för mig som barn. Som tonåring struntade jag... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
10 864
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 871
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka