Avtagbara halsar, hur funkar de?

Sv: Avtagbara halsar, hur funkar de?

Ska se om jag hittar någon bild på halstäcket jag hade på ponnyn. Det hade jag till alla vintertäcken. Gjorde egna fästen med hakar och öglor som gick om de utsattses för tillräckligt slit, vilket de aldrig gjorde. Jag tyckte det fungerade jätte bra. Låg still och var lagom stort. Det var inte snyggt, men väldigt funktionellt. Hon var en riktig liten frys-hare.

Nu mer försöker jag köpa täcken med avtagbara halsar, helst då med dragkedja och kardborre.

puttar upp denna tråd och undrar om någon har något tips på vart man kan köpa lösa halsdelar? eller om någon har någon hals som de verkligen kan rekommendera?

även de med gjordanordning är intressanta!

Jag har sytt ett eget "halstäcke" av fleece. Det går ganska långt bak på ryggen och dessutom är fleece så lätt att det även om hästen står och äter på marken så blir det inga krafter som drar halsen neråt, så det sitter jättebra trots att den inte alls är fäst i själva täcket! Funkar därmed till vilket täcke som helst. Skulle hästen på något sätt få fleecehalsen över huvudet så sliter den lätt söder materialet så jag ser ingen större risk i det heller.

Jag har ett täcke med avtagbar hals som jag tycker är toppen! Det är från H**ks och märket är sh*wmaster. Det är ljusblått/beige. Halsen sätts fast med ett knäppe/ring vid manken och två resårband med kardborre/ögglor vid halslinningen. Halsdelen är såpass lång att den går ner över täcket på ryggen/halsen så det inte kan läcka in. Det är verkligen stabilt också! Gillar det :)

På mitt täcke så sitter det en ring på manken och så kan man fädta med kardborre på sidorna. Dock tycker jag att halstäcket lätt glappar på sidorna, speciellt när man har en sån där klen häst som jag har ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 169
Senast: cassiopeja
·
Äldre När jag var liten, trodde mina föräldrar på Gud, så det blev en självklar sanning för mig som barn. Som tonåring struntade jag... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
10 864
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 871
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025