Avundsjuka, dålig självkänsla?

Jag dras själv till oliktänkande så jag förstår vad du menar. Däremot har jag svårt att förstå vad du gör på detta forum om du nu eftersträvar umgänge med människor som är olik dig själv för du tycker ju som de flesta andra här och har dessutom liknande intressen.
Det stämmer inte, enligt mig. :up:
Jag tycker nog att när det gäller just Inte_Ung så brukar hen sticka ut lite och tycka/resonera lite olikt den stora merparten på forumet.
Och, för att förtydliga, det är något jag uppskattar.:)
 
Kallas också Narcissism, en människa som har massor av "bekanta" enligt denne själv men få om ens några riktiga vänner. Tvekar inte heller att ta äran av andras arbete för att få stå i ljuset och måste hela tiden ha ett hov omkring sig som berömmer. Självskryt förekommer frekvent och hanterar gärna andra människor som ägodelar, inte minst familjen. Kan bokstavligen gå över lik för att göra sig duktig men när lögnerna och sveken kommer ifatt så flyr denne till nästa offer. Vedervärdig människa.

*Ja jag kan nog påstå att jag vet mycket mer om människotypen än jag skulle vilja veta.*
Behöver inte alltid vara så.
Narcissism per definition är en psykisk störning och den är ganska ovanligt (0,5-1% av befolkningen).
Att man har stort bekräftelse och/eller självhävdelsebehov behöver inte innebära att att man har en psykisk störning.
I de flesta fall är det inte så.
 
Behöver inte alltid vara så.
Narcissism per definition är en psykisk störning och den är ganska ovanligt (0,5-1% av befolkningen).
Att man har stort bekräftelse och/eller självhävdelsebehov behöver inte innebära att att man har en psykisk störning.
I de flesta fall är det inte så.
Ta i beaktande att:
1: Långt ifrån alla har en diagnos.
2: Det kan finnas drag av diagnos i lättare eller svårare grad.

Är man medveten om hur psalmerna går när en person börjar trampa runt i jakten på den perfekta "vännen för stunden" så kan man direkt konstatera vartåt det barkar så småningom. Jag har haft odiagnostiserad förälder med fullblodsnarcissistdrag, chef som hadde det light och flera som jag träffat och som jag direkt kan ställa in i facket så jag har ganska bra på fötterna när jag ser vartåt det kommer att barka hän inom det snaraste och hittills har det stämt till 99%. När Narcissisten får sina lögner serverade tillsammans med sanning och fakta exploderar denne, eller flyr.
 
Ta i beaktande att:
1: Långt ifrån alla har en diagnos.
2: Det kan finnas drag av diagnos i lättare eller svårare grad.

Är man medveten om hur psalmerna går när en person börjar trampa runt i jakten på den perfekta "vännen för stunden" så kan man direkt konstatera vartåt det barkar så småningom. Jag har haft odiagnostiserad förälder med fullblodsnarcissistdrag, chef som hadde det light och flera som jag träffat och som jag direkt kan ställa in i facket så jag har ganska bra på fötterna när jag ser vartåt det kommer att barka hän inom det snaraste och hittills har det stämt till 99%. När Narcissisten får sina lögner serverade tillsammans med sanning och fakta exploderar denne, eller flyr.
Jo, tack, jag vet det mesta om narcissism.
Jobbat med psykiatri i över 10 år och stött på folk med alla möjliga olika störningar. Även i privatlivet.
I allmänhet tycker jag man ska vara försiktig att svänga sig med diagnoser hit och dit. Det är ganska omfattande tester som görs för att få en diagnos för personlighetsstörning. Även om någon kan verka ha diagnosen så innebär inte det per automatik att man uppfyller kriterierna.
Vill bara påpeka detta eftersom jag är är insatt och därmed lite av en ordningspolis. ;)
 
Jo, tack, jag vet det mesta om narcissism.
Jobbat med psykiatri i över 10 år och stött på folk med alla möjliga olika störningar. Även i privatlivet.
I allmänhet tycker jag man ska vara försiktig att svänga sig med diagnoser hit och dit. Det är ganska omfattande tester som görs för att få en diagnos för personlighetsstörning. Även om någon kan verka ha diagnosen så innebär inte det per automatik att man uppfyller kriterierna.
Vill bara påpeka detta eftersom jag är är insatt och därmed lite av en ordningspolis. ;)
Apropå självhävdelse:angel:
 
Det stämmer inte, enligt mig. :up:
Jag tycker nog att när det gäller just Inte_Ung så brukar hen sticka ut lite och tycka/resonera lite olikt den stora merparten på forumet.
Och, för att förtydliga, det är något jag uppskattar.:)

Nja, vilket forum skulle vara henne mer likt menar du? Internet är en fantastisk plats om man verkligen vill träffa människor som är en olik, eller lika för den delen också. Nu är inte syftet att kritisera inteung utan bara att peka på att människan drar sig till gelikar.
 
Däremot har jag svårt att förstå vad du gör på detta forum om du nu eftersträvar umgänge med människor som är olik dig själv för du tycker ju som de flesta andra här och har dessutom liknande intressen.
Jag anses nog som en av de absolut mest kontroversiella personerna på detta forum.
Så där har du fel.
Men de andra har vant sig vid mig nu efter 18 år tillsammans och jag har slutat med att köra dåliga repriser som alla redan har läst.
Så det ser nog ut som att vi är samstämmiga, men det är inte så.
 
Jo men då så var det för sent för mig att ta varningen.
Skadan var redan skedd.
Men ändå, rätt var det.
Ja, och du och jag kan gå på samma mina igen, det är det där som är det läskiga med den människotypen för ett tu tre har dom huggit kniven i ryggen på oss utan att vi sett varningstecknen i förväg. Det finns en läskigt krypande gråskala där, vissa kan jag få känslan av direkt medans andra ger så subtila signaler så man missar själva inledningsskedet av "förälskelsen".
 
Jo, tack, jag vet det mesta om narcissism.
Jobbat med psykiatri i över 10 år och stött på folk med alla möjliga olika störningar. Även i privatlivet.
I allmänhet tycker jag man ska vara försiktig att svänga sig med diagnoser hit och dit. Det är ganska omfattande tester som görs för att få en diagnos för personlighetsstörning. Även om någon kan verka ha diagnosen så innebär inte det per automatik att man uppfyller kriterierna.
Vill bara påpeka detta eftersom jag är är insatt och därmed lite av en ordningspolis. ;)
Om du är så insatt borde du också veta att all narcissism inte är en psykiatrisk diagnos och att man alltså visst kan prata om narcissism utan att mena en diagnos. Du måste skilja mellan narcissistiska personlighetsdrag, som är mycket vanligt, och narcissistisk personlighetsstörning, som är betydligt ovanligare.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=237
 
Om du är så insatt borde du också veta att all narcissism inte är en psykiatrisk diagnos och att man alltså visst kan prata om narcissism utan att mena en diagnos. Du måste skilja mellan narcissistiska personlighetsdrag, som är mycket vanligt, och narcissistisk personlighetsstörning, som är betydligt ovanligare.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=237
Absolut!
Jag syftade på narcissistisk personlighetsstörning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 843
Senast: lilstar
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp