Avundsjuka, dålig självkänsla?

Bacardi

Trådstartare
Hej!
Har ett problem sedan en tid tillbaka som jag inte är så stolt över.
Det är så att jag väldigt ofta är avundsjuk så att det ofta går ut över mitt välmående men det jag tycker är jobbigast är att tillexempel när min kompis frågar om ex vilken hårfärg som passar bäst, ridstövlar hon bör välja händer det ofta att jag säger tvärtom mot vad jag tycker för att jag typ vill att det ska gå sämre, eller att hon inte ser lika bra ut osv... Typ för att jag är rädd att hon ska bli bättre, snyggare än mig... Även fast att hon på ex skala är en 7a jämfört mot mig en 4a...

Någon som känner igen sig och vet vad detta beror på? Vill gärna bli av med detta dåliga beteende för det är inget jag är stolt över!
Sen kan jag väll tillägga att min kompis inte är den ödmjukaste personen heller vilket bland annat påbörjade det hela. Men har varit dagar då hon varit "snäll" och jag medvetet sagt tvärtemot vad jag tycker just för att hon sa bli "fulare".
 
Helt klart dålig självbild, dåligt självförtroende osv. En person som är bekväm i sig själv och självsäker på ett positivt sätt har normalt sett inte ett behov av att trycka ned andra och får normalt sett ingen tillfredsställelse av att se det gå dåligt för någon annan.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon som du kan prata med, t.ex. en kurator eller motsvarande och ber om hjälp med att reda ut hur du egentligen mår och känner dig.

Jag har haft rätt djupa depressionssvackor av och till under större delen av mitt liv från att jag var kanske runt 10 och under de perioderna när jag mår riktigt dåligt, är frustrerad och irriterad på mig själv osv så märker jag att det där ordspråket "skadeglädje är den enda sanna glädjen" blir väldigt sant. Ju sämre jag mår själv och ju sämre självbild jag har desto mer road blir jag av att se andra misslyckas, göra bort sig eller liknande. Nu när jag är vuxen och har bättre självkontroll försöker jag att skjuta bort sådana känslor, men när jag var yngre hade jag inga problem med att göra som du beskriver att du gör, dvs ge "dåliga" råd gällande frisyrer, kläder osv i syfte att personen ska "byta ned sig" och se ful ut.

Tror du skulle bli hjälpt av ha en person att prata med som kan hjälpa dig att nysta lite i vad det är som gör att du känner som du gör och hjälpa dig hitta verktyg för att förbättra din självbild och självkänsla och hur du ska hantera negativa känslor som driver dig att vilja se andra "misslyckas".
 
Skulle det hjälpa om du sa som det var till vännen, att du inte kan hjälpa henne för att det blir jobbigt för dig? Att du känner dig sämre och mindre värd?
En tanke jag fick bara.
Sen är det jättebra att du kommit till insikt och vill få ordning på det innan det börjar knaka i relationer o.s.v. så försök hitta någon att prata med. En samtalskontakt på vc är kanske en bra början?
 
Hej!
Har ett problem sedan en tid tillbaka som jag inte är så stolt över.
Det är så att jag väldigt ofta är avundsjuk så att det ofta går ut över mitt välmående men det jag tycker är jobbigast är att tillexempel när min kompis frågar om ex vilken hårfärg som passar bäst, ridstövlar hon bör välja händer det ofta att jag säger tvärtom mot vad jag tycker för att jag typ vill att det ska gå sämre, eller att hon inte ser lika bra ut osv... Typ för att jag är rädd att hon ska bli bättre, snyggare än mig... Även fast att hon på ex skala är en 7a jämfört mot mig en 4a...

Någon som känner igen sig och vet vad detta beror på? Vill gärna bli av med detta dåliga beteende för det är inget jag är stolt över!
Sen kan jag väll tillägga att min kompis inte är den ödmjukaste personen heller vilket bland annat påbörjade det hela. Men har varit dagar då hon varit "snäll" och jag medvetet sagt tvärtemot vad jag tycker just för att hon sa bli "fulare".
Detta inlägg var bland det MODIGASTE jag läst på buke genom tiderna (här sedan -97) Helt klart topp 5!!!
Du kan glädja dig åt att du har förbättringspotential och kan börja smått redan idag.
Vår hjärna är helt fantastisk....när vi medvetet styr den. När den tillåts för mycket och för ofta, få skena iväg helt vind för våg -ja då är en nedåtgående spiral snabbt på intåg. Det är sååå lätt att hamna där om man inte ser upp. Är det inte lustigt att det krävs noll energi och kraft att gå utför, men fan när man ska ta sig där ifrån. Då kan uppförsbacken kännas otroligt seg, jobbig och mycket brant.
Regel 1 är att bli medveten om hur ens tankar är. Har jag lätt att tänka i negativa looper (om många saker). Att vara ärlig mot sig själv när man ställer sig den här frågan -ja hur många är det? tror du? Vem vill, även för sig själv erkänna -du är en negativ jävel...negativa personer suger fett, det suger även musten ur dem själva.
Regel 2 är gyllene....What comes around, goes around
Regel 3 -som man tänker, så blir det!
Övning du kan börja med direkt. Om vi tar din egna tankebeskrivning vad gäller din kompis, så på frågan om hårfärg om du skulle ärligt svara på vilken färg som absolut skulle passa henne, skriver du upp det. Bra gjort av mig att säga att hon är ursnygg i den färg hon valt,,,,,,, istället för att säga -ta svart, du blir skit fu....skitsnygg i det! Med två fingrar korsade bakom ryggen och ett hånflin i hjärnan. Genom att notera för dig själv att du faktiskt gav ett ärligt svar är en superbra start!!)
Sen ställer du dig frågan om du och din kompis har en god relation, eftersom det verkar som att Ni bägge drar åt att missgynna den andre. Ni litar helt enkelt inte på varann? (rätt-fel?)
Ett bra sätt att bli medveten om hur man tänker är att skriva upp när man gjort något tvärtemot vad man brukar. Tex. Bra gjort av mig att ge henne äkta svar ang. hårfärg. (och alltid bara notera när man gjort det i positiv bemärkelse)
2005 kom det ut en bok av Mia Törnblom som heter Självkänsla Nu. Den blev revolutionerande för mig. Det är en jättebra början. Det finns tips på bra och nyttiga övningar att göra i den.
gulan
 
Sen har jag själv varit avundsjuk, fast jag egentligen inte vill vara avundsjuk utan istället vill vara glad för deras skull. Hittade då den här:

"1 – Acceptera känslan
Om vi kan acceptera att avunden finns där, utan att värdera, kan vi också gå till botten med den. Det är inte nödvändigt att framkalla minnen från barndomen för att förstå avunden, men det underlättar.

– Ofta beror den på upplevelser vi har med oss från barndomen, där vi känt oss mindervärdiga på olika sätt. När vi börjar förstå varför vi känner som vi gör så blir också vår självkänsla stabilare, och det blir lättare att känna empati för sig själv och börja ta ansvar, säger Marta Cullberg Watson.

2 – Inse farorna
Ett sätt att bli motiverad till en förändring är att inse hur mycket du förstör för sig själv med ditt invanda beteende. Fråga dig: Vill jag fortsätta tänka på ett sätt som hindrar mig från att må bra och utvecklas?

3 – Fråga dig vad du saknar
Egentligen kan man se avunden som en hjälp att lokalisera vad man själv saknar. Om en väninna till exempel varit på en lyxresa kan den första tanken vara: ”Åh, vad orättvist att hon har råd.” Men den andra kan du rikta inåt och fråga dig själv vad det är mer exakt som du saknar. Är det pengarna, resmålet, entusiasmen eller att det händer roliga saker i tillvaron? Vad kan du göra för att få det? På det sättet blir jämförelsen mer som en inspiration.

4 – Se allt du har
Man kan också öva sig på att uppskatta allt man har och vara tacksam för det.
– Vi bor till exempel i ett land där det är fred och demokrati, bara en sådan sak!

5 – Vänd avunden till beröm
Om du är avundsjuk på någon kan det hjälpa att berätta det för henne eller honom.

– Då försvinner laddningen och personen känns inte som ett hot längre. Ofta blir också den man berättar för glad, det är ju en komplimang.

6 – Jämför dig bara med dig själv
Visst har du åstadkommit mycket och kämpat på! Visst har du mycket att vara stolt över!"
Källa: http://www.mabra.com/6-knep-bli-fri-fran-din-avundsjuka/
 
Hej!
Har ett problem sedan en tid tillbaka som jag inte är så stolt över.
Det är så att jag väldigt ofta är avundsjuk så att det ofta går ut över mitt välmående men det jag tycker är jobbigast är att tillexempel när min kompis frågar om ex vilken hårfärg som passar bäst, ridstövlar hon bör välja händer det ofta att jag säger tvärtom mot vad jag tycker för att jag typ vill att det ska gå sämre, eller att hon inte ser lika bra ut osv... Typ för att jag är rädd att hon ska bli bättre, snyggare än mig... Även fast att hon på ex skala är en 7a jämfört mot mig en 4a...

Någon som känner igen sig och vet vad detta beror på? Vill gärna bli av med detta dåliga beteende för det är inget jag är stolt över!
Sen kan jag väll tillägga att min kompis inte är den ödmjukaste personen heller vilket bland annat påbörjade det hela. Men har varit dagar då hon varit "snäll" och jag medvetet sagt tvärtemot vad jag tycker just för att hon sa bli "fulare".


Förlåt min dumma fråga- Men vad gör det om det går bättre för sin kompis? . Försök att känna lite glädje att det går bra för din kompis. Du har varit delaktig som kompis :) Är din kompis sötare? Skulle tro att det är svårt att jämföra hur man ser ut. Alla har något fint. O allt är inte på utsidan. Det är lätt att glömma.
Ta kontakt med någon att prata med. Du är modig som skriver denna tråden!
För skall man var ogin mot andra så blir det snart väldigt jobbigt i arbete, vänner o ev förhållande. Och det blir en ond spiral då man tycker att alla är bättre än en själv. Och så är det inte. Alla har något fin och bra.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag tror att du känner så för att du valt vänner som är över din liga. I alla relationer bör man i utgångsläget ha någon form av jämlikhet. Sedan kan det ju förändras med tiden men då har du relationen kvar.
 
Samma sak när folk skriver att "jag är en 4". Säger vem då?
Blir inte det lite samma, som när man själv tycker att man är ful, men omvärlden egentligen tycker att man är fin?
Jag tror att vi många gånger är lite för självkritiska och trycker ner oss själva, man är sin egen "värsta mobbare" typ på gott och ont.
 
Du har fått många bra tips i tråden. Det jag kan bidra med är ett boktips!
Mia Törnbloms "Självkänsla nu" den hjälpte mig fantastiskt mycket när min självkänsla låg i botten.

Ang den otroligt korkade kommentaren från @Remmer så skulle jag säga att om det nu finns olika "ligor" så är det nog otroligt svårt att hänga i en liga över sig själv och bli accepterad där.
Man sätter ju inte en division 5 spelare i elitserien precis ;) Du är sjukt bra precis som du är, du behöver bara få lite hjälp att inse det :)

Kom ihåg att det viktigaste steget är det första och det är att erkänna att man har ett problem. Det är först efter det som man kan börja jobba med det. Det har du gjort och det är SÅ bra! Heja dig!
 
Kompis?? Du var just en snygg sådan :down:
TS är en bra kompis som a) känner igen och erkänner ett negativt beteende HOS SIG SJÄLV b) skäms över det och arbetar med sig själv FÖR ATT ÄNDRA PÅ DET.

Till TS: att se och erkänna och vilja arbeta med ett negativ beteende är starkt. Du har redan gjort halva arbetet. Återstår resten :). Det finns dom som är proffs på sånt så prata gärna med en terapeut.

Om självförtroende: jag har hört att man känner igen ett äkta självförtroende på att den personen som har det är bra på att få andra att känna sig likadant. Inte genom pepp eller smicker, utan genom att känslan "smittar".
 
Sen kan jag väll tillägga att min kompis inte är den ödmjukaste personen heller vilket bland annat påbörjade det hela. Men har varit dagar då hon varit "snäll" och jag medvetet sagt tvärtemot vad jag tycker just för att hon sa bli "fulare".

Här ser jag det som att det kan finnas en nyckel. Människan är en ekonomisk varelse. Vi ska hela tiden vinna på det vi gör, dvs lägga mindre energi på något mot vad vi får ut av det. En ren känslosak.

Någon skrev i stil med "du var just en snygg kompis" o på ett sätt finns det en poäng där, samtidigt som man kan vända på det.. TS anser att den andre började o det hela triggade därifrån. Nu inte sagt att man ska ta det som ursäkt men det jag tänker är att allt börjar ju någonstans.

Det är bra TS med din medvetenhet om dina tankar. Det är en grym start och ett stort steg på väg. :) Personligen ger jag inte mkt för det boktips du har fått men anser att om det fungerar för dig o andra i tråden är det väl värt att läsa boken.
 
Det är verkligen tur att buke har fått ta del av din visdom.

Det kanske inte är bekvämt att höra men något man måste reflektera över då det är en realitet.

Försöker du bli vän med någon där du inte har något att erbjuda utöver lojalitet. Eller om någon försöker bli vän med dig men som inte har något att erbjuda dig. I båda fallen bör man hålla det på bekantskapsnivå.
 
Det kanske inte är bekvämt att höra men något man måste reflektera över då det är en realitet.

Försöker du bli vän med någon där du inte har något att erbjuda utöver lojalitet. Eller om någon försöker bli vän med dig men som inte har något att erbjuda dig. I båda fallen bör man hålla det på bekantskapsnivå.
Vad ska man erbjuda?
Jag gillar mina vänner för att vi har kul ihop, stöttar varandra och är ärliga mot varandra etc
Vad ska man erbjuda vänner?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 845
Senast: lilstar
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp