Bukefalos 28 år!

Axilur eller annat maskmedel

N

nässla

Misstänker att en av katterna har fått mask, och eftersom hunden i nåt obevakat ögonblick lyckats snaska i sig från kattlådan känns det vettigast att avmaska henne också. Men, tittade på axilur-tabletterna som blev över från senaste avmaskningen som valp och insåg att vi skulle behöva stoppa i henne 8 tabletter om dagen (1 tablett per 5 kg hund, hon väger 40 kg) och det känns ju lite väl...
Finns det andra axilurtabletter som passar bättre till en större hund, eller ska man gå på nåt annat preparat?
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Tackar :bow: Hade inte tänkt på att doseringen stod i fass! Här ska avmaskas :devil:
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Fast kattens inälvsparasiter liksom hundens är väl artegna ? Dom smittar väl inte sins emellan.
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Det finns ju "starkare" Axilur också, antar att du har 250 mg? Finns ju 500 mg och då ger man 1 tablett per 10 kg istället! :)
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Har för mig att tex spolmask (tror jag det är) på katt kan smitta hund också. Har ju inte sett några maskar så jag har ingen aning om vad katten kan tänkas ha.
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

vår katt hade spol mask, och det smittade över till vår hund. och vi körde med bannminth, men den medicinen tar bara spolmask.
Axilur tar allt.
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Pratade med hundens uppfödare som är veterinär ang. smitta mellan hund och katt... Hundar kan bli smittade av "kattmask", bland annat spolmask, om de äter kattbajs.
Däremot tyckte hon att om hunden inte visade några tecken på att ha mask så kan vi avvakta med avmaskning fram till i mars när hon ändå ska maskas.
 
Sv: Axilur eller annat maskmedel

Om du inte ens vet om katten har mask..varför maska ? Kan du inte köpa ett kollamasken och därefter bedömma ?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: movi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp