[B] Chinese crested! [/B]

I

_Ishästen_

Chinese Crested!

Jag har blivit lite intresserad av denna ras & därför frågar jag alla lyckliga "Kines" ägare (fodervärdar m.m.) om de skulle vilja skriva & berätta lite om denna ras, temperament, prisklass (vet att det kan variera mycket), speciella behov, medfödda "defekter" m.m. Jag vill veta ALLT! :bump:
Har ni gulliga, söta, roliga bilder på eran älskling så får ni väldigt gärna bifoga eller länka den i inlägget :)

Tack! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Chinese crested!

Kan inte svara på alla frågor, men jag känner en Chinese Crested och den är underbar!!! :love:
Enormt aktiv, men supersöt och trevlig. Fryser lätt ute dock, och behöver täcke. Denna kostade 10 000 som valp.
Jag skulle lätt kunna ha en sån, om alla var som den jag träffat. :)
 
Sv: Chinese crested!

Jag är rätt insatt. Kineser är skojiga hundar, mkt aktiva, lättlärda och tillgivna, snabba och mycket smidiga, med spring i benen. De bör få både mental och fysisk motion för att må bra. De är ofta väldigt duktiga på att spåra. Det är en relativt frisk ras och blir ofta gamla. De nakna har dock dåligt med tänder och kan ha hudproblem. Puffarna har ofta besvärlig päls. Pälsens mängd och kvalité varierar dock mycket. En del nakna är också alldeles för håriga och ser ut som monster om de inte rakas ofta (många utställningsstjärnor är sådana :angel: ). Tandsten är ett problem, det gäller att hålla efter tänderna ordentligt. Till temperamentet är de livliga, förarveka och självständiga. Generellt sett är det är inga hundar för den som vill vinna agility- eller lydnadstävlingar, men i lagom mått tycker de att det är kul. Tyvärr är många kineser dåliga mentalt, allmänt fega men framförallt rädda för människor. Vissa uppfödare verkar inte tycka att det är något fel :mad: så var noga om du köper kines. Många hanar är översexuella, vilket också är trist (framförallt för den stackars hanen!).

En bra kines är en glad, social och framåt hund som aldrig bangar för en tur i skogen - om det är bra väder. Puffarna är naturligtvis bra mycket mer vädertåliga än de nakna.

Just det, priset är väl från 7000 och uppåt. Nakna tikar brukar vara dyrast, ofta runt 10000. (Otroligt att man har mage att ta så mycket, rasen är ju vanlig numera! :confused: )

:bump: <- typisk kines :D
 
Sv: Chinese crested!

Jag har en underbar liten kille på 6 månader och har blivit helförälskad i rasen. :love:
Pigga och alerta, men kan även slappa en hel dag om så skulle vara.
Lättlärd, ja men på deras eget villkor.
En uppfödare beskrev rasen som en blandning mellan apa och katt och nu har jag fått klart för mig att det stämmer. :bump:
Min lille kille är det naknaste man kan komma.
Skulle kunna skriva en hel uppsats men länkar lite sidor i stället där du kan få en hel del information.
Var bara uppmärksam med uppfödare då det ploppat upp en hel del då rasen blivit så populär. Det finns en del oseriösa.

http://www.ccclub.se/
http://chinesecrested.no-ip.com/index.php

Och en liten bild eller tvvå!!!!!
spaning.jpg
[/IMG]
tunnelmys.jpg
[/IMG]
/ Linda
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi håller på att leta en valp, och har fastnat för Chinese crested. Har tittat runt lite och träffat på ett par valpar som känns mycket...
Svar
17
· Visningar
4 539
Senast: skuggi
·
A
Övr. Hund Hej! Jag och min familj planerar att skaffa en chinese crested (hairless) i sommar och skulle uppskatta om någon vill ge oss lite tips...
Svar
7
· Visningar
37 162
Senast: KickiH
·
Övr. Hund Nån här som har eller har erfarenhet av, som kan berätta...allt? :D Temperament? Motions-behov? Social mot alla eller enmanshund...
2
Svar
29
· Visningar
13 644
Senast: Saybia
·
Övr. Hund Någon som kan besvara dom här frågorna,eller bara berätta allmänt om rasen och egna erfarenheter!?:bow: Temperament...
Svar
7
· Visningar
2 906
Senast: HanSomFlyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp