B körkort och vikt på släp

I

Iza

Vi är på väg att köpa en ny bil. En Mercedez Vito (lättlastbil) vikt 1800 kg. Säljaren sa när sambon var och provkörde att vi endast fick dra 750 kg med B körkort. Gubben är nu inte så hemma på detta med att dra med släp och tänkte inte mer på att fråga.

Jag vet att jag får dra tyngre än 750 kg om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och att den sammanlagda totalvikten inte överstiget 3500 kg.

Min undran är om någon här vet om det gäller några andra regler för lättlastbil?
 
Min sambo har lättlastbil inom jobbet och i och med att dom är utrustade för att ex. ta mycket på flaket osv får den inte dra speciellt mycket.

Samma regler gäller för lättlastbil som vanlig personbil.
 
Glömde att skriva att bilen får dra 2000 kg. :o

Om samma regler gäller för personbil och lättlastbil så borde det väl inte vara några problem?
 
Jag tycker inte de,men dessa s*tans regler och skit...det är så krångligt :(
 
Allt du behöver veta står i registreringsbeviset. Har du inte fått det ännu kan du ta bilnret och ringa till Bilregistret. Är dock relativt övertygad om att du inte får dra mycket mer än 750 kg på B-kortet, det brukar ligga däromkring när man har lätt lastbil.
 
Lastbilen är antagligen så tung att du snabbt kommer över 3500 kg vilket är max tågvikt för B-körkort. Om du har BE-kort får din lastbil säkert dra 2000 kg eller mer, däremot. Vi har en FOrd Ranger som får dra 1200 kg med B-kort men 2500 kg med BE-kort. Själva lastbilen är ju jättestark, men den är för tung för att vara en bra dragbil när man bara har B-kort. :crazy:
Kolla i registreringsbeviset, där står precis vad som gäller i klartext.! :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 022
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 571
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 005
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp